|
|
Güzellik en büyük ekonomi olacak
Biz Türkiye'de belki hâlâ Procter &Gamble'ı (P&G) temizlik endüstrisindeki yüzüyle tanıyoruz. Kamuoyuna kapalı bir grup olduğu için de 'güzellik' sektöründe 2003'te 12 milyar dolarlık satışa ulaştığını bilmiyoruz. Güzellik sektörü 2003 yılı rakamlarıyla 160 milyar dolarlık dev bir pazara dönüşmüş. Tüm dünyada anti aging (genç yaşlanma) çılgınlığı yaşanması boşuna değil. Anlatılanlara bakılırsa, önümüzdeki yıllarda sağlık ekseninde iş kuran herkes çok para kazanacak. Gittikçe yaşlanan Avrupa ve onu izleyen ABD'de talepte patlama yaşanıyor. Hal böyle olunca, daha şeffaf olmaya ve "sorumlu bir güzellik şirketi nasıl olmalıdır" konusuna kafa yormaya başlayan P&G, önceki gün Londra yakınlarındaki Brooklands kentinde yer alan Avrupa Araştırma Merkezi'nin kapılarını ilk kez dünya basınına, akademisyenlere ve sivil toplum kuruluşu temsilcilerine araladı.
Ekonomisi tırmanışta Gün boyu süren toplantılarda, güzellik sektöründeki son trendler kadar, sektörün nereye doğru yol aldığı da tartışıldı. ABD'lilerin eğitimden daha çok parayı güzelleşme uğruna kozmetik ve cilt bakım ürünlerine ayırmasına hiç şaşırmadığını söyleyen Institute for the Future (Gelecek Enstitüsü) Başkanı Bob Johansen, toplantıda yaptığı konuşmada, önümüzdeki on yılda, gelirler arasındaki uçurumun daha büyüyecek ve ikilemlerin daha artacak olmasına rağmen, sağlık ve buna bağlı olarak da güzelliğin en büyük ekonomi haline geleceğini anlattı. Johansen'e göre, ABD'de orta yaşa doğru ilerleyen insanlar (baby-boomers) finansal olarak kaldırabileceklerinden çok daha fazlasını satın almaya çalışacaklar. Toplantıda kuşkusuz kozmetik ve cilt bakımı gibi ürünlere olan yüksek talebin bizzat şirketler ve medya tarafından pompalanıp pompalanmadığı da tartışıldı. Harvard Medical School'dan Psikolog Nancy Etcoff'a göre, güzellik konusu Cleopatra'dan beri süre geliyordu ve kadın yüzyıllardır kendine hayran olunsun diye güzelleşmenin bin bir türlü yolunu buluyordu. Belirtmeden geçemeyeceğim ki her türlü soruya ve eleştiriye açık olduklarını söyleyerek karşımıza çıkan Procter&Gamble Batı Avrupa Başkanı Paul Polman ve bütün P&G üst düzey yöneticilerinin şeffaflığına şapka çıkartmamak mümkün değildi. Konuşma sırası bize geldiğinde, onlar sürekli not aldı. 44 milyar dolar cirolu P&G'nin güzellik sektöründeki ürünlerinin satışı 2003'te yüzde 30 artmış. Şirketin yüzünü neden güzelliğe doğru çevirdiği çok açık. Hugo Boss, Helmut Lang, Lacoste ve Valentino gibi parfüm markalarını bünyesine katan şirket, Max Factor gibi kozmetik markalarının da sahibi. P&G Ar-Ge'sinde yeni ürün geliştirmek için 1500 bilim adamı çalışıyor ve sadece geçen yıl Ar-Ge harcaması 1.7 milyar dolara ulaşıyor.
İyi hissettiren ürünler! İnsana sadece kendini güzel değil aynı zamanda iyi de hissettiren ürünlerin popüleritesi arttıkça, şirketlerin bu sektöre yaptığı yatırım da artıyor. Tabii şirketlerin kârı yükseldikçe, etik ve sosyal sorumluluk gibi konular da önem kazanıyor. Sadece P&G, piyasaya sunacakları yeni ürünleri önce hayvanların üzerinde test etmemek için bugüne kadar 172 milyon dolar, sadece 2003'te 30 milyon dolar alternatif araştırma metodları geliştirmek için harcamış. Zaten AB, 2009'da hayvanlar üzerinde test yapmayı tamamen yasaklıyor.
|