Daha iyi bir ÖSS için
Üniversiteye giriş için yapılacak değişikliklerle ilgili çalışmalar hızlandı. TBMM Milli Eğitim Komisyonu'nda meslek lisesi mezunlarının üniversiteye girişini kolaylaştıran düzenlemeler yüzünden çıkan tartışmalar sebebiyle kurulan Alt Komisyon, raporunu tamamladı. Üniversiteye girişte üç ayrı sınav öngören Alt Komisyon raporunda, ÖSS'yi birçok yönden değiştiren bir dizi yeni düzenleme var. Üniversiteye giriş sınavında öğrenciler tek sınavla geleceğini belirlemek zorunda kalıyor. Komisyon raporuna göre; üniversiteye girişte tek sınav değil, üç yılda ayrı ayrı üç sınav yapılacak. Düşünülen üniversiteye giriş sınavı sisteminde İlköğretimin 8'inci sınıfında Seviye Belirleme Sınavı adıyla yapılacak bir sınavda, öğrenciler ilköğretimle ilgili sorularla karşılaşacaklar. Elde edilen sonuca göre rehber öğretmenler, velileri yönlendirecek. Lise 1'inci sınıfın sonunda yapılacak sınavda öğrenciler ağırlıklı olarak lise 1 konuları ve az miktarda ilköğretim konularına ait soruları yanıtlayacaklar. Lise 2'nci sınıf bitimindeki sınavda ise ağırlıklı lise 2, az miktarda lise 1. sınıf ders konuları yer alacak. Lise 3'üncü sınıf sonu da yapılacak olan sınavda öğrenciler ağırlıklı lise 3, bir miktar lise 2, az miktarda ise lise 1 konularıyla ilgili sorular yanıtlayacaklar. ÖSS benzeri bu üç sınavın ortalamasına, alınan bu puanın yüzde 2'sine karşılık gelen sayıyla, beşlik sisteme dayalı ortaöğretimdeki diploma notu çarpılıp eklenecek. Adayların yükseköğretim programlarına yerleştirilmelerinde puanlamalar; sözel, sayısal, eşit ağırlık ve yabancı dil olmak üzere dört puan türü olarak esas alınacak. Sözel puanın yüzde 45'ini Türkçe, yüzde 40'ını sosyal bilimler ve yüzde 15'ini matematik; Sayısal puanın yüzde 20'sini Türkçe, yüzde 40'ını matematik ve yüzde 40'ını fen bilimleri; Eşit ağırlık puanının yüzde 40'ını Türkçe, yüzde 35'ini matematik ve yüzde 25'ini sosyal bilimler; Yabancı dil puanının yüzde 30'unu Türkçe, yüzde 10'unu sosyal bilimler ve yüzde 60'ını yabancı dil puanları oluşturacak. Böylece adayların görmedikleri alan dışı derslerden (fen bilimleri veya sosyal bilimler gibi) soru gelmeyecek. Üniversiteye giriş sınavlarında, meslek liselerinde var olan bölümler ile, üniversitelerdeki fakülteler arasında "alan içi tercih" sistemi kurulacak. Bu fakültelere giden öğrencilere ek puan verilebilecek. Örneğin Endüstri Meslek Lisesi Bilgisayar alanı öğrencileri Bilgisayar Mühendisliği, Ticaret Lisesi mezunları İşletme, İktisat, Ekonomi, İletişim Lisesi mezunları ise Gazetecilik, Halkla İlişkiler, Radyo-Televizyon ile alan içi sayılacak. Meslek lisesi grubuna giren İmam Hatip mezunlarını da alanlarıyla ilgili bölümlerde alan içi tercih sistemi uygulanacak. Şu anda üniversiteye girişte üç ölçüt ele alınıyor. Okul ÖSS başarı ortalaması, öğrencinin ortaöğretim başarı puanı ve üniversiteye giriş puanı. Düşünülen sistemde, öğrencinin lise ders başarısının Lise 1'de yüzde 25, lise 2'de yüzde 35, lise 3'teki sınav ise yüzde 40 ağırlık taşıyacak. Bireysel başarı puanı; adayın, beşlik sisteme dayalı ortaöğretim diploma notu ile ÖSYM'nin yapmış olduğu sınavdan aldığı puanın yüzde 2'sine karşılık gelen sayının çarpımıyla elde edilecek. Şu anda uygulanmakta olan sınav puan sisteminde, okul başarı oranı yüzde 22 iken, bu düzenlemelerle okul başarı oranı yüzde 3,8 ile yüzde 9,1 arasına düşürülecek. Adayların toplam ÖSS puanlarının içinde okul içi başarı puanı maksimum 80 ile minimum 40'tan, maksimum 30 ile 7,4 puan arasına getirilecek. Böylece üç yılda yapılacak sınavlarla, tek sınav riski de ortadan kalkacak. Tasarı yürürlüğe girerse meslek yüksekokullarını cazip hale getirmek için mezunlar, lise mezunlarına göre askerliği 3'te 1 oranında daha az yapacak. Kendi alanında iş kuran mezunlara devlet ucuz maliyetli 'işletme' ve 'işlerini geliştirme' kredisi verecek. Meslek Yüksekokulu mezunlarının istihdamını artırmak amacıyla devlet, özel sektör kuruluşlarına bazı vergi muafiyetleri tanıyacak. Tüm bu öneriler, Alt Komisyon Raporu olarak Milli Eğitim Komisyonu'na sunulacak. Mevcut tasarı üzerinde, Alt Komisyon raporuna göre değişiklikler yapılabilecek. Bu yasa tasarısı Meclis'te onaylanarak yasa haline getirildiği takdirde; üniversite giriş sınavlarında öğrencilerin okul türlerine ve alanlarına bakılmaksızın, bireysel başarıları ön plana çıkartılacak.
Tüm okuyucularımayeni yıldamutluluklardilerim. S.G.
|