Muhafazakar kesimin mağazası olarak bilinen Yimpaş, daha geniş bir kitleye hitap etmek için harekete geçti. İş çıkışı hem spor, hem sinema hem de alışverişi Yimpaş'ta yapmak mümkün olacak.
TÜRKİYE'DE gerçek anlamda departman store tarzı mağazacılık yapan Yimpaş konseptini yeniliyor. Mobilyadan oyuncağa, ayakkabıdan hazır giyime ve tabii ki gıdaya kadar mağazalarında her türlü ihtiyaca cevap veren Yimpaş Marketler Zinciri, krizle birlikte gıda dışı tüketim azalınca, yeni alanlara açılmaya karar verdi. Yimpaş değişen trendleri de gözönüne alarak mağazalarında bowling, sinema ve güzellik salonları ile fitness centerlar açacak. Şirket krizden önce satışların yüzde 55'ini gıda, yüzde 45'ini diğer ürünlerden elde ederken, kriz sonrasında gıdanın payı yüzde 70'lere kadar çıktı.
KONSEPTİMİZ FARKLI Yimpaş Mağazalar Zinciri Genel Müdürlüğü'ne getirilen Atay Çoban, değişimin sebeplerini şöyle anlattı: "Mağazalarımızda içki satmıyoruz. Böyle bir prensip kararımız var. Bu da bizi muhafazakar kesimin mağazalar zinciri olarak lanse etti. Halbuki müşterilerimiz arasında her kesimden insan var. Çünkü konseptimiz çok farklı. Yimpaş'ta sadece gıda ve temel tüketim ürünleri satmıyoruz. Buraya gıda malzemesi almaya gelen koltuk ya da giyim eşyası da alıp gidiyor. Şimdi konseptimizi biraz daha geliştiriyoruz. İşten çıkan gelip sporunu yapacak ya da güzellik salonunda bakımını yaptıracak, sonra ister sinemaya gidecek isterse de alışverişini yapıp evine dönecek." Özellikle Anadolu'da büyüme odaklı çalışan Yimpaş, 2004 yılında cirosunu 300 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor. Son olarak İzmir'de bir departman store açan grup önümüzdeki ay Trabzon ve Batman'da mağaza açacak. Atay Çoban, 2004 yılını 13 yeni mağaza ile kapatacaklarını kaydetti. 49 mağazası ve 3 bin çalışanı bulunan Yimpaş'ın stratejisini 'Anadolu'da büyüme' üzerine oturttuğunu belirten Çoban, "Buralarda büyük potansiyel var. Büyük şehirlerdeki birçok mağazamızdan daha iyi iş yapıyor. Bazı illerde insanları yürüyen merdivenle biz tanıştırdık. Örneğin Van'da bir mağazamız var. Orası eskiden de bu tarz bir mağaza imiş ama hiç iş yapmamış. Biz devraldık. Yeniden düzenledik. Geçen ay Van, 49 mağaza arasında ciroda birinci oldu" diye konuştu.
KENDİ ÜRETİP KENDİ SATIYOR Yimpaş'ın en büyük avantajının, mağazalarda satılan ürünlerin büyük çoğunluğunun grup bünyesinde üretilmesi olduğuna işaret eden Atay Çoban, böylece diğer marketlere oranla önemli bir fiyat avantajı elde ettiklerini vurguladı. Gıda ürünlerinin yüzde 35'inin grubun şirketlerinden Aytaç bünyesinde üretildiğini belirten Çoban, şöyle devam etti: "Tekstilde bu oran yüzde 60, ayakkabıda yüzde 80. Mobilyayı da kendimiz üretiyoruz. Başkalarına marka parası vermiyoruz. O nedenle bizim ürünlerimiz diğer gruplara göre yüzde 20-30 daha ucuz." Atay Çoban, yeni Perakende Yasa tasarısının sektörü daha da zor durumda bırakacağını düşünüyor. Çoban, "Avrupa da bazı kurallar koymuş, ama sektörün payı yüzde 60-70'lere ulaştığında yapmış bunu. Türkiye'de organize perakende sektörünün payı yüzde 17. Yani küçüklerin payı hala çok büyük. Avrupa'da olduğu gibi büyük mağazalar akşam 19.00'da kapatılabilirdi. Hatta cumartesi yarım gün ve pazar günleri kapalı tutulabilirdi. İşe sondan başladılar" diye yakındı. Ancak Türkiye'de sektörü asıl zor durumda bırakanların yerel marketler olduğuna da işaret eden Çoban, "Türkiye'de 5-6 marketten oluşan 20-30 tane küçük zincir var. Bunların çoğu kayıtdışı iş yapıyor.Ucuz ve kalitesiz mal satıyorlar. Kimse de hesap sormuyor" diyor.