kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mehmet Barlas @ SABAH
 
İmar Bankası faciasında, reklamcıların payı var mıdır?
AK Parti, başarı için Kıbrıs'ı çözmeli!
Şaka

İmar Bankası faciasında, reklamcıların payı var mıdır?

Tasarruflarını, İmar Bankası'nda mevduat hesabı açarak, Hazine Bonosu alarak değerlendirmek isteyen yüz binlerce insanın serüvenini, aylardır izliyoruz. Burada, haklı olarak "Kamu", yoğun eleştirilere hedef oldu.. "Devlet Güvencesi" kavramı, bu olay yüzünden eski ağırlığını yitirdi. Bence, İmar Bankası skandali dolayısıyla, "Uzan Ailesi"nin de, en az kamu kadar eleştirilmesi gerekirdi. Ancak olay siyasi bir zemine de taşındığı ve medya sermayeleri arasındaki savaşa da malzeme olduğu için, "Gerçekten Tarafsız" odaklar, İmar Bankası'ndaki rezaletin sorumluluğunu, Uzan Ailesi'ne yeterince yüklemediler. Eğer yeryüzünde "Bankacılık" diye bir kavram varsa, İmar Bankası'nda görülenler, hiçbir tanıma sığmıyor. Yani mevduat sahipleri, Kamu'ya olduğu kadar Uzanlar'a da öfkelenmiyorsa, değer ölçülerinde bir çarpıklık vardır. Ve bu vesile ile, "Reklamcılık" da, herhalde tartışma odağına artık getirilmelidir. Ne deniliyor? Dün Fatih Altaylı da, İmarzedeler'in hakkını savunurken, aynı savı tekrarlamıştı:
- İmar Bankası'ndan bono alanlar haksız biçimde mağdur edildiler.. Tek hataları, "Hazine bononuza yüksek faiz İmar Bankası'nda" diyen ve hem SPK'nın, hem de BDDK'nın gözü önünde yayınlanan "Yalan" reklama inanmış olmaktı. Evet.. İmar Bankası faciasında, "Reklamcıların sorumluluğu", nedense hiç gündeme getirilmiyor. Gelişmiş bütün ülkelerde, medyanın olduğu gibi, reklamcılığın da öz-denetim kurumları var. Örneğin İngiltere'de tıpkı Basın Konseyi gibi bir "Reklam Konseyi" var. Bu konsey, içeriği yanlış ve yanıltıcı olan reklamları yapanları da, yayınlayanları da uyarıyor. Sadece, tasarrufunu daha iyi faizle değerlendiren yüz binlerce amatör insanın, bir bankanın iç yapısını bilmesini isteyeceksiniz. Bunların tasarrufları batınca da, "Neden kamu bankalarına yatırmadınız paranızı" diye hesap soracaksınız. Buna karşı, bir bankadan milyonlarca dolar alarak, kamuyu yanıltan reklamları hazırlayan profesyonelleri sorgulamak, hiç aklınıza gelmeyecek. İçi boş vaatlerin veya karşılığı olmayan parasal değerlerin reklamını azgın kampanyalarla sürdüren reklamcıların, bundan sonra benzer durumlarda, "Ben tanıtımını yaptığım işin sağlığından kuşkuluyum" demek gibi bir davranışları da olmalıdır. Bu bazen bir siyasi partinin tanıtımı da olabilir veya bir markanın imaj çalışması da... Şöyle bir düşünün, yakın geçmişe dönük ve tüketici talebi yaratmaya çalışan reklam kampanyalarından bazılarını. Reklamcılığın duayenlerinden Eli Acıman'ın, reklamcılık literatürüne geçmiş bir vakası vardır. Yeni marka bir tıraş bıçağı için, Acıman'a geliyor şirket yöneticileri. Acıman, reklamını yapacağı ürünü, önce kendisi denemek istiyor. O tıraş bıçağının ilk üretimi olduğu kendisine söyleneni alıyor. Sabah, yüzüne köpük sürmeden, sadece yüzünü ıslatarak tıraş oluyor. Tıraş bıçağı, sakalını peynir gibi kesiyor. Ürünün mükemmeliyetini görünce, müthiş bir kampanya hazırlıyor Eli Acıman. Tıraş bıçağı çok satılıyor.. Ve bunu bir alan, bir daha almıyor. Çünkü bu tıraş bıçakları, hiçbir sakalı kesmiyor. Meğer Acıman'a verilen, İngiltere'de yaptırılan örnek ürünmüş. Konuya dönersek.. İmar Bankası'nın ve diğer Uzanlar şirketlerinin reklamlarını yapıp, para kazanan reklamcılar, acaba paralarını İmar Bankası'na yatırdılar mı? Gerçekten onlar da İmar Bankası'nı güvenilir buluyorlar mıydı ve yakınlarına "Bu bankaya güvenin" diyorlar mıydı?

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Avrupa Birliği karşıtları Kıbrıs takıyyesini bırakmalı!   / 20-12-2003
 İmar Bankası faciasında, reklamcıların payı var mıdır?   / 19-12-2003
 Deniz Seki mi, Saddam mı daha erkekçe davrandı?   / 18-12-2003
 Saddam'ın diş sağlığına neden önem veriliyor?   / 17-12-2003
 Hem Saddam, hem Kıbrıs seçimleri, herkesi yordu!.   / 16-12-2003
 Irak'a komşuyuz ama, "Irak modeli" çok uzak bize   / 15-12-2003
 Şimdi sırada AK Parti milletvekillerini bölmek var!   / 14-12-2003
 Her şiirde ve şarkıda mutlaka "aşk" mı vardır?   / 13-12-2003
 İnternet'in Türkler'le tanışmasının 10'uncu yılı!   / 12-12-2003
 Kıbrıs üzerindeki petrol savaşı kızışıyor!   / 11-12-2003
ERGUN BABAHAN
AK Parti'nin eksiği
AK Parti, Türkiye'de mevcut sistemin...
ERDAL ŞAFAK
Japonya'da siyaset
TOKYO: Japonya gezimizde...
AHMET HAKAN COŞKUN
İki yazarın coşkusu
Bugünlerde Mine Kırıkkanat ve...
MEHMET BARLAS
Yenisi kurulmadan, "Ara Statüko" da rafa...
EMRE AKÖZ
H.C. Güzel'in hazin sonu
ÖNCE şunu söyleyeyim: Ben eski...
İYİ YILLAR BEŞİKTAŞ
İYİ YILLAR BEŞİKTAŞ
F.Bahçe'yi iki kez öne geçiren Van Hooijdonk, bir topu çizgiden...
KİM GİTSİN?
KİM GİTSİN?
Nobre'nin gelişi ile yabancı sayısı 7'ye ulaşan F.Bahçe, Alex ve...
Meclis, sabaha karşı sınırları değiştirdi
Meclis, sabaha karşı sınırları değiştirdi
DENİZLİ BÜYÜDÜ - Pamukkale'nin de aralarında bulunduğu Denizli'ye...
Karayolları cinnet yolları
Karayolları cinnet yolları
Bakan Yıldırım, karayolları için "cinnet noktası" dedi kurtuluşun...
Hastanelere 'hasta temsilcileri' geliyor
Hastanelere 'hasta temsilcileri' geliyor
Sağlık Bakanı Akdağ, rehin olaylarının yaşandığı hastanelere hasta...
Cemil Çiçek, Yargıtay'a başvurdu
Cemil Çiçek, Yargıtay'a başvurdu
Adalet Bakanlığı, 'Barış kazanacak' yazılı Kürtçe afişlerin...
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Günaydın | Astroloji | Magazin | Sağlık |
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.