|
 |
|

250 $'a dünyaya açılma fırsatı
Yenibosna'da 3 bin 700 metrekare alan üzerinde açılan Stokaut, tekstilcilere dünyaya açılma şansı yaratacak. Ayda 250 dolara New York Times'a ilan vermek hayal değil...
Eskidji'nin Yenibosna'daki 3 bin 700 metrekarelik binası "tekstilcilere" dünyanın kapılarını açmaya hazırlanıyor. İlk etapta 192 firmanın standlarına yer verilecek olan Stokaut'taki aylık 500 dolarlık kiranın yarısı tanıtım için harcanacak. Yani aylık 250 dolar karşılığında Türk tekstil imalatçıları New York Times'tan Ruslar'ın Pravda gazetesine kadar birçok platformda seslerini duyurma fırsatı bulacak.
Bu projenin babası ise "Türkiye'ye müzayedeyi sevdiren adam" olarak bilinen Dikran Masis. Eskidji'nin İstanbul Yenibosna'daki binasının tamamını Stokaut olarak tahsis eden Dikran Masis, bu proje için tabi ki Amerika'yı yeniden keşfetmemiş. Yıllardır Çinliler tarafından uygulanan bir sistemi Türkiye'ye uyarlamış. İlk etapta 192 tekstil imalatçısını aynı çatı altında toplamayı planlayan Masis'in orta vadede hedefi bu rakamı 600'e kadar çıkarmak.
DÜNYADA ÇOK HANS VAR
"Üç-dört ay sonra burada kıyamet kopacak" diyen Eskidji'nin patronu Masis, neden bu işe giriştiğini şöyle anlatıyor
"Ben 27 tane tekstil müzayedesi yaptım. Bu sırada sektörü tanıma fırsatını da buldum. Zor durumda olan ve batan 17'ye yakın firma yöneticisi ile konuştum. Gördüm ki tekstil sektörünün en büyük sorunu, alıcı cephesi. Hepsi bir Hans'ın kucağına oturmuş. Hans batınca ya da alımı kesince onlar da batıyor. Oysa dünyada binlerce Hans var. Ama şirketlerin tek başlarına bunlara ulaşması mümkün değil. İşte biz bunu sağlamak üzere hareket geçtik."
Bir ay kadar önce Türk tekstil sektörünü dünya alıcıları ile buluşturmanın yolu olarak Stokaut fikrinin oluştuğunu dile getiren Masis, "Bir sistem geliştirdik. İlk yıl ayda 500 dolar kiranın 250 doları reklam bütçesi olarak ayrılacak. Bu rakam küçümsenmesin. Yıllık 1.5-2 milyon dolar gibi bir reklam bütçemiz olacak. Tüm dünya basınında burayı tanıtacağız" diyor. Masis, Merter ve Laleli'deki dükkan sahiplerinin bir araya gelerek reklam vermesinin ne kadar zor olacağını anlattıktan sonra şu iddialı açıklamaları yapıyor "Öyle ki bir gün gelecek Stokaut'ya yer alanlar bize 'yeter artık reklam verme' diyecekler. Burası tekstilin kalbinin attığı yer olacak."
BİNDİKLERİ DALI KESİYORLAR!
Yılın 365 günü Stokaut'u cıvıl cıvıl tutacaklarını anlatan Masis, defileler, müzayede ve perakende günleri ile sürekli bir aktivitenin olacağını vurguluyor.
"Bu adam çok atıyor diyecekler. Ama bu adam her attığını da tutuyor. Eskidji bir marka oldu. Gayrimenkulde neler yaptığımızı herkes gördü" diyen Masis, Yenibosna'daki binanın içinde banka şubesinin dahi bulunacağını ifade ediyor.
Dikran Masis'in Türk tekstiline yönelik tespitleri de ilginç. "İyi mal üretiyor ama ticareti bilmiyorlar" diyen Masis buna örnek olarak da her fabrikanın altında açılan "Outlet Center"ları gösteriyor. Türkiye'de firmaların milyonlarca dolar döküp bir marka yarattığını kaydeden Masis, sonraki süreci ise şöyle anlatıyor
"Gidip en prestijli yerlerde paralar döküp mağaza açıyorlar. Sonra da onun 10 kilometre ötesinde bir outlet center kuruyorlar. Geçen gün gittim Akmerkez'de 100 milyon liraya satılan bir gömleği böyle bir yerden 15 milyona aldım. Ben Dikran Masis olarak söylüyorum. Bundan böyle bana kimse Akmerkez'den gömlek aldıramaz. Ne yazık ki tekstilciler bindikleri dalı kesiyorlar. Amerika'da böyle yerler vardır. Ancak şehirden 1.5-2 saat uzaklıktadır ve içinde oteller bile bulunur. Adamlar bir şey biliyor da böyle bir sistem kurmuş. Bizde ise lüks bir mağaza ile outlet center aynı yerde. Yani hepsi şehrin göbeğinde. Bu mantıkla hiçbir yere varılmaz."
Çinliler bile yer istiyor
Stokaut duyulmaya başlayalı bir haftadan az bir süre olduğu halde şimdiden 48'e yakın yer satılmış durumda. 16, 18 metrekarelik alanlar halinde satışa sunulan bu yerler her gün açık bir fuar alanını andırıyor. İlk etapta kapı sadece tekstil imalatçılarına açık. Masis'in dediğine göre yoksa Çinli'ler 40-50 standlık yer almak için günlerdir bastırıyor. "Ben vatan haini değilim. O zaman buranın misyonu değişir" diyen Masis, Stokaut'ta yer almanın şartlarını şöyle sıralıyor
* Öncelikle imalatçı firma olması gerekiyor.
* Bir markası olmalı.
* Kolilerle mal koymak yok, numune mallar getirilecek.
Masis, gayrimenkulde olduğu gibi Stokaut için de yurtdışında turlar düzenleyeceklerini belirterek şöyle diyor "Ben tüccarım, hem de iyi bir tüccar. Yurtdışından adam getiriyorsam bu işi de burada bitiririm. Onları buradan boş göndermem."
2 milyon dolara kim burun kıvırabilir ki!
Stokaut, aslında birlikten doğan gücün de bir simgesi olacak gibi görünüyor. Çünkü orada toplanacak yüzlerce firma, yüz binlerce dolarlık reklam bütçesinin de bir parçası olacak. Sistemin en büyük özelliği aslında bu.
Stokaut'ta aylık 500 dolarlık kira bedelinin 250 dolarının reklam için harcanacağı garanti ediliyor. 250 dolara "Ne reklamı verilebilir ki?" diye soranlar olabilir. Oysa ilk etapta tam 192 firmadan her ay gelecek 250 dolarların toplamı aylık 8 bin dolar ediyor. Yıllık bazda ise bu rakam 570 bin doları aşıyor. Üstelik bu başlangıçta böyle. Orta vadede 600'e yakın imalatçının Stokaut'ta toplanması durumunda yıllık 1.5-2 milyon dolar gibi dev bir reklam bütçesinin doğabileceği görülüyor. Yılda yaklaşık 2 milyon dolarlık bir reklam bütçesine ise "burun kıvıracak" çok az sayıda üretici çıkabilir.
Reklam harcamaları dışında alınan 250 dolarlık kiraya karşılık ise ısınma, enerji, su, güvenlik, internet gibi tüm genel giderlerin karşılanması garanti ediliyor. Binada 250 kişilik restoran, ücretsiz tercüman gibi ek hizmetler de bulunuyor. Bu arada ilk yıl yapılan sözleşmeden memun olmayanın birinci yılda çekip gitme gibi bir lüksü de bulunduğunu da anımsatmak lazım...
Hacer GEMİCİ
Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya
tıklayın
|
|
|
|