Bu yıl 5 milyar dolarlık ihracat hedefleyen otomotiv sektörü Gümrük Birliği (GB) dersine iyi çalışmasının meyvelerini topluyor. İstanbul Sanayi Odası'nın "AB Tam Üyelik Sürecinde Meslek Komiteleri Sektör Stratejileri Geliştirilmesi Projesi" kapsamında Otomotiv Sanayii Sektörü Raporu açıklandı. İhracat çıtasının 2005'te 7 milyar dolara çıkacağını açıklayan raporda vergilerin piyasadaki potansiyel talebi canlandıracak düzeylere indirilmesi, tüm kamuda yerli malı üretim ürünlerinin kullanılmasının özendirilmesi istendi.
Toplantıda konuşan Otomotiv Sanayi Derneği Genel Sekreteri Prof. Ercan Tezer, GB'nin gereklerini yerine getirdiklerini belirterek, "Önceleri bizim benimsemediğimiz kararlar vardı. Ancak hazırlık döneminde ayrıntıları iyi gözden geçirdik. Bu yüzden avantajlı konuma geçtik" dedi. Prof. Tezer, sözlerine şöyle devam etti:
"1996'da GB'ye girildi. Bu tarihe kadar koordinasyonu sağlayan kurumlar vardı. Ancak GB'den sonra 2000 yılına kadar koordinasyon ihmal edildi. Refah olacak diye oturduk, bekledik. Ancak otomotiv sektörü diğerlerinin aksine dersine iyi çalıştı."
Toyota ve Honda gibi Japon şirketlerin yerli ortaklarla kurduğu fabrikaların son dönemde yabancıların eline geçmesini ise Tezer şöyle değerlendirdi:
"Yatırımların başladığı dönem 1990-1993 yıllarına rastlıyor. O dönemde GB'nin getirdiği rekabetçi politikalar ciddiye alınmadı. Sadece iç pazarı düşündüler. Yerli üreticiler sermaye koysaydı, işbirlikleri sürerdi. Önemli olan katma değer yaratmaktır, sermayenin milliyeti yoktur."