kapat
14.02.2002
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
banner
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPUS
 HYDEPARK
 İNANÇ
 ANKETLER
 ŞAMDAN
 DİYET
 TATLILAR
 CİNSELLİK
 PAZAR SABAH
 KİTAP
 SİNEMA
 SANAT
 RENKLER
 GURME
 TARİH
 SUNNY
 HİGH-TECH
 YAT&TEKNE
 NET YORUM
 NET GÜNDEM
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 
Utanç köprüsü

Ulus savaş yorgunuydu... Vatanı düşman işgalinden kurtarmak için savaşan gencecik kuşaklar, dağı taşı şehit kanıyla sulamışlardı. Ama onca yoksulluğa ve yorgunluğa karşın, ulusun büyük önder Atatürk'e ve Cumhuriyet'i kuranlara olan inancı, tüm dünyanın hayranlıkla izlediği bir kalkınma hamlesine dönüştü... Az zamanda çok ve büyük işler başarıldı...

Ama ne yazık ki, bir zamanlar gelişme yolundaki yoksul ülkelerin örnek aldığı Atatürk'ün Cumhuriyet'i, artık borç yükü altında inim inim inliyor!.. Ona buna avuç açıp, para dileniyor! Dünya artık bizi hayranlıkla değil, şaşkınlıkla izliyor! Şimdi sunacağım utanç tablosunu görenler, başka ne yapabilirler ki!

***
İstanbul'daki Yeni Galata Köprüsü'nün yapımı için 1985 yılında ihale yapılıyor. İhaleyi STFA-THYSSEN Konsorsiyumu kazanıyor. İhaleyi alanlar Almanya'dan, 10 yıl geri ödemesiz, düşük faizli, 96.5 milyon marklık kredi temin ediyor. Ancak inşaat bir türlü başlamıyor. Çünkü kredi anlaşmasındaki bir imzanın sahte olduğu ortaya çıkıyor. Bir yıllık beklemenin ardından, bu kez proje değişikliğine gidilerek, raylı sistem (tramvay geçişi) ve dükkanlar dahil ediliyor. Böylece sağlanan ek rakamla birlikte, toplam kredi 181 milyon markı buluyor.

Köprünün 1986 yılında başlayan inşaatı hızla sürerken, inanılmaz bir skandal patlak veriyor. Müfettişler, müteahhit firmaya, fazladan 32 milyon mark ödendiğini ortaya çıkarıyorlar!.. Çok geçmeden bu ödeme emrini, dönemin Karayolları Genel Müdürü Atalay Coşkunoğlu'nun verdiği belirleniyor!

"ARENA"dan Aydın Özdalga'nın belgelediği bu yolsuzluk, mahkemeye intikal ediyor. Mahkeme devam ederken, bu kez müteahhidin 15 milyon marklık eksik ve kusurlu iş yaptığı anlaşılıyor. Böylece aylarca sürecek bir inceleme dönemine giriliyor. Mahkemenin tayin ettiği bilirkişiler, köprüyü adeta santim santim fotoğraflıyor. Neticede bir yığın eksik tespit ediliyor. Neredeyse herşey silbaştan yapılıp, hayati önem taşıyan bu kusurların giderilmesine çalışılıyor. Örneğin kapakların bulunduğu bölüm, eksik malzeme nedeniyle üzerine dökülen asfaltı kusuyor! Hiç kesilmeyen çukurlar yüzünden, taksi sürücüleri bu bölüme "amortisör patlatan" diyorlar!

İkinci büyük skandala gelince... Tramvayın geçmesi için projede değişiklik yapıldığını ve köprünün ilk planlanandan 10 metre daha geniş tutulduğunu söylemiştik. Bu amaçla ek kredi sağlanıyor. Ama... Evet ama, tramvay yolu yapılmıyor!..

Böylece hiç yoktan yere bu fakir milletin sırtına, 32 milyon marklık borç yüklenmiş oluyor!..

Durun "utanç köprüsü"ndeki utanç verici rezaletlerin en büyüklerine şimdi geliyoruz... Alman mühendisler, köprünün hidrolik sistemle açılıp kapanan kapaklarının, bu işlem sırasında anormal bir ses çıkardığını tespit ediyorlar. Almanya'nın Aachen Üniversitesi'nden gelen bilim adamları, bu garip sesin, "hatalı imalat nedeniyle enleme kirişindeki çatlaktan" çıktığını tesbit ediyorlar. Bu ciddi uyarı üzerine, köprü hemen trafiğe kapatılıyor ve altına iskele kurularak emniyete alınıyor!..

***
Son ve en korkunç raporu ise, İstanbul Teknik Üniversitesi'nden dört değerli bilim adamı hazırlıyor. Buna göre "köprünün kapaklarını indiren hidrolik sistemle, ana çelik yapı arasında yıkıma yol açabilecek titreşim (rezonans) var. Eğer acil önlem alınmaz ise, köprü 2-3 yıl sonra yıkılabilir!.."

Şimdi bu rapor tartışılıyor. Profesörlerden taviz isteniyor, ama onlar geri adım atmıyorlar. Bu arada müteahhide yapılan yeni ödemeler, tartışma konusu oluyor, ihtilaf sürüyor!.. Ulusumuz 10 yılda yurdun dörtbir yanını demir ağlarla örmüştü. Bu ulus, tam 16 yıldır bir türlü bitirilemeyen ve skandallara sahne olan bu demir yığını karşısında, utanç duymasın da ne yapsın!



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap

Copyright © 2002, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır