kapat
25.11.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 RAMAZAN
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 İSTANBUL
 HYDEPARK
 ANKETLER
 SİNEMA
 SANAT
 KİTAP
 MÜZİK
 TARİH
 GURME
 GEZİ
 OTOMOBİL
 YAT&TEKNE
 HIGH-TECH
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Bu aşı tuttu

KDV indirimi ile başlayan, ardından "Türkiye İçin Seve Seve" ile süren indirim kampanyası ile piyasalar coştu. Morali düzelmeye başlayan halk alışverişe koştu
Önce KDV oranlarının aşağıya indirilmesini istedik. Hükümet kamuoyunda büyük destek bulan bu sese sınırlı da olsa yanıt verdi. Beyaz eşya ve otomobil satışlarında uygulanan KDV, yıl sonuna kadar yüzde 26'dan yüzde 18'e indi. Sonuç 10 bin beyaz eşya bayii ve 1500 otomobil galerisinde hemen kendini gösterdi. 1 ay bile dolmadan satışlar yüzde 25 oranında arttı. Net bir rakam vermese de Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkan Yardımcısı Gündüz Özdemir, bu rakamın beyaz eşyada bir ayın sonunda yüzde 50 artacağını söylüyor. Özdemir'e göre, Ramazan ayı geçtikten sonra işler daha açılacak. Aynı tespiti Otomotiv Sanayiciler Derneği Başkanı Ali İhsan İlkbahar da yapıyor: "Ekim ayının ilk iki haftasında Türkiye'de 2 bin 500 otomobil satılmıştı. KDV indirimi sonrasında ilk 15 günde ise 4 bin 800 otomobil satıldı. Aylık satış rakamı ise 7 binlerden 12 binler seviyesine çıkacak..."

Otomobil satışlarında başlayan bu yeni trend hiç kuşkusuz 150 bin kişinin istihdam edildiği sektörde, en azından işten çıkarmaları durduracak, geleceğe ilişkin umutları canlı tutacak. Beyaz eşya satış rakamlarına bakıldığında da aynı durum ortaya çıkıyor. Kriz nedeniyle bu sektördeki iç pazar satış oranları yüzde 70 oranında düştü. 2001 yılında her ay ortalama 96 bin buzdolabı, 67 bin adet çamaşır makinesi satılıyordu. Şimdi bu rakam sırasıyla 140 bin ve 100 bin adede çıkmış görünüyor.

KDV indirimi ile tetiklenen bu kıpırdanma, bir grup insanın ortaya attığı ve Türkiye'nin dört bir yanına dalga dalga iyimserlik ve moral aşılayan "Türkiye için seve seve" kampanyası ile devam etti. Bu kampanya ertelenen tüketim harcamalarının toplumu daha da fakirleştirdiğini, beklenen canlılığı da engellediğini topluma anlatıyordu. Nitekim Şişli Belediye Başkanı Mustafa Sarıgül, bölgesinde faaliyet gösteren mağaza sahiplerini bir araya getirerek bir günlük indirim kampanyası başlattı. "İster bir simit, ister bir otomobil" afişleriyle donattığı Şişli'de halka "alışveriş yapın" mesajı verdi. İstanbul'un dört bir yanında bu mesaj doğru algılandı ve fırsatın yarattığı talep, Şişli'de görülmemiş bir patlama yarattı. İstanbul Defterdarı Kadir Boy'dan alınan bilgiye göre ayın 17'sinde Şişli'de 11 trilyon liralık alışveriş yapıldı. Devlet ise 1.7 trilyona yakın KDV geliri elde etti. Bir önceki hafta sonuna göre bu rakam 4 katlık bir artışı ifade ediyordu. Şişli'deki bu başarılı deney, Türkiye'nin hemen her yerinde indirim kampanyalarını tetikledi.

BUNUN ADI GÜVENOYU
Akmerkez, Carousel, Karum gibi Türkiye'nin dört bir yanındaki büyük alışveriş mağazaları birkaç güne yayılan ucuzluk kampanyaları başlattı. İnsanlar bankalardan nakit çekti, kredi kartlarını kullandı ve indirim fırsatını değerlendirdi. Gelişmeleri yorumlayan Sarar Mağazaları'nın sahibi Cemalettin Sarar'ın saptaması doğruydu:

"Piyasalar açılmaya başladı. Millete bir şey sunmak lazımdı. İnsanlar küs. Alışveriş yapmamaya yeminli sanki. Bu inadın kırıldığını söyleyebilirim. Bana göre millet hükümete güvenoyu vermeye başladı."

KASALARDA ÖDEME KUYRUKLARI OLUŞTU
Önce Kasım 2000, sonra 19 Şubat 2001 krizi piyasaları vurdu. Bu krizlerin ardından piyasalar tam anlamıyla durdu, yaprak bile kıpırdamadı. Esnafın tek dileği, ayakta kalabilecek düzeyde satış yapabilmekti ama mümkün değildi. Neredeyse hepsinin gözleri bir yıldır müşteri arıyordu. Sonunda bu hayalleri gerçekleşti. Dün mağazalar müşterilerle doldu taştı. İşte bunlardan biri de BATA Ayakkabı Mağazası'ydı. Önceden görevliler mağazanın kapısında müşteri beklerken, "Akmerkez İndirim Günleri 24-25 Kasım" kampanyasında müşteriler sıra bekliyordu.



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
HAFTANIN SOYLEŞİSİ
Nuriye Akman'ın bu haftaki söyleşisi için tıklayınız

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır