kapat

22.06.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
"Denizdeki fırtına Asya Krizi'nden"
Navlun fiyatlarının düşmeye başlamasıyla krize giren Türk denizcilik sektörü, ancak 1999 yılının sonunda toparlanabildi

Denizcilik sektörü, 1997 yılını tarihine "kara yıl" olarak yazdı. Asya krizinin başlamasıyla birlikte tüm dünyada düşen navlun fiyatları, Türkiye'deki denizcilik şirketlerini de olumsuz etkiledi. Vergiden muaf yabancı bandıralı gemilerin rekabetinin yanısıra, bankalardan ve devletten de finansal yardım göremeyen birçok yerli şirket kapanma noktasına geldi. Sektörün sorunlarını Cerrahgil Denizcilik Nakliyat Yönetim Kurulu Başkanı ve ve Dünya Denizcilik Örgütü (BIMCO) Başkan Yardımcısı Eşref Cerrahoğlu ile konuştuk:

Sektörün bugünkü durumu nedir? Krizin etkilerinin atlatıldığını düşünebilir miyiz?

Asya krizini 1997 yılında ilk biz hissettik. Türkiye'de ve dünyada armatörler çok zor durumda kaldı. Asya krizi denizde fırtınalar kopardı. Mart ayından sonra dünya navlun fiyatlarında yükselme başladı. Bu durumun 2 yıl daha devam edeceğini sanıyorum.

Sektördeki iyileşmeye rağmen Semih Sohtorik'in iflasını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Sohtorikler çok köklü bir aile. Selim ve Semih Sohtorik bir süre önce işlerini ayırdılar. Sevinç İnönü ile Selim Sohtorik ortak olarak devam ettiler. Asya krizinden etkilendiği kanaatindeyim. Selim Bey, sektörde dürüstlüğü ile tanınır. Denizcilik sektörünün Selim Bey'e güveni tamdır.

Kriz sonrasında taşıma kapasitesi ve gemi filosunun durumu nedir?

Krizden önce Türkiye'nin 11 milyon dtw olan taşıma kapasitesi, krizde 8.5 milyon dtw'a düştü. 1997 yılında 5 milyar dolar olan taşıma gelirleri, krizde 3.5 milyar dolara indi. Bu yıl 5 milyar doların üstüne çıkacağız. Filoyu zenginleştirmek için yeni ve ikinci el siparişleri de gündeme geldi.

Kapasite düşüşlerinde krizin yanısıra yabancı bandıralı gemilerin payı nedir?

Türk ithalatçıları, ihracatçıları ve armatörleri öncelikle Türk bandıralı gemilere öncelik vermeleri gerekirken bu konuda yeterince hassas davranmıyorlar. Bu da bazı firmaları sıkıntıya düşürdü.

Gemi filosunu yenilemek amacıyla finans sektörünün size yönelik özel çözümleri var mı?

Maalesef bankalar, denizcilik sektörünü sevmiyorlar. Bankalarda bu konuda yeterince uzman kişiler bulunmuyor. Dünyaca ünlü bankalarda denizcilik uzmanları var.

Yatırımlarınızı nasıl fonluyorsunuz?

Yurtdışındaki bankalardan yapıyoruz. Bu bize külfet getiriyor. Filomuzu büyütürken Türk bankaların dan ilgi görmek hakkımız.

"Yeni kararname rekabet yaratacak"
Yeni hazırlanan kararnamenin devreye girmesi, yabancı bandıralı gemilerle rekabetinize nasıl bir düzenleme getirecek?

Devlet önümüze duvar çekmesin. 2. sicil kanunu 6 aydır bekliyor. Biran önce yürürlüğü girsin. Çünkü bu kanun bize yabancı gemilerle, rahatlıkla rekabet etme imkanı sağlayacak.

Kararname vergi ile ilgili ne gibi düzenlemeleri içeriyor?

Dünyada denizcilik sektörü vergiden muaf. Yunanistan ve Norveç'te bu sektör, vergi sisteminin tamemen dışında. Fakat biz sanayicilerle aynı mevzuata tabiiyiz. Rakiplerimiz vergiden muafken bizim sırtımızda birde vergi yükü var. Bu durumda, rekabet için eşit şartlara bile sahip değiliz.

2. Gemi Sicil Kanunu Neleri Kapsıyor?
* Yabancı işçi çalıştırma ve serbest bölge kurma hakkını getiriyor.

* Borsaya açılmayı gerektiriyor.

* Gemi alım ve satımlarında armatöre vergiden muafiyet getiriliyor.

* Gemi alımlarında harçlar sıfırlanıyor.

* Türk gemilerine uluslararası platformda sigorta yaptıracağı ucuz sigorta yolu açılıyor.

Nur ÖZTÜRK İLK


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır