kapat

24.05.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
"Gençken Big Mac yerdim"
Burger King'in Dünya Başkanı Dennis Maramatimas, "Gençken ben de Big Mac yedim. Ama dünyanın en lezzetli hamburgeri yine de Whooper" diye konuştu

Burger King'in Türkiye'deki 100'üncü restoranının açılışına katılmak için Türkiye'ye gelen Burger King Dünya Başkanı Dennis Maramatimas, Türkiye pazarı ve dünyadaki stratejileriyle ilgili sorularımızı yanıtladı.

* Türkiye, köftenin çok çeşitli türlerinin yaygın olarak tüketildiği bir pazar. Böyle bir pazarda bu kadar agresif bir büyümeyi nasıl başardınız?

Beş yılda 100 restoranlık bir büyüme, bizim kendimize özgü oluşumuzun bir ödülü. Bizim sunduğumuz alevde ızgaranın tadı çok önemli. Konseptimiz de etkili. Ben global pazarlamaya inanırım. Müşterilerin birbirlerinden çok farklı özellikler taşıdıklarını düşünmüyorum. Onun için büyüme hızını damak yapısı belirliyor. Türkler'in damak tadının bizim ürünlerimize yakın olması büyümeyi hızlandırdı.

* Nasıl bir stratejiyle yola çıktınız?

Bizim hedefimiz, dünyanın her yerinde koşulsuz bir şekilde müşteri memnuniyetini sağlamak. İnsanların önüne üç dakika içinde, en leziz yemeklerden oluşmuş mükemmel bir mönüyü, en temiz ve ferah çevre şartlarıyla sunmak zorundayız. Bunlar bir müşterinin size bir kereden fazla gelmesinin ön koşulları. Çok karmaşık değil, sadece her şeyi, tüm ayrıntılarıyla, her gün doğru yapacaksınız.

* Rekabetin son derece yoğun olduğu bir sektörde bulunuyorsunuz. Sizi en yakın rakibinizden ayıran en önemli katma değer ne olacak?

Rekabetten kesinlikle korkmuyor ya da çekinmiyorum. Çünkü sonuçta biz rakibimizle birbirimizi zorlayarak müşterilerin kazanmasını sağlıyoruz. Rekabet bizi diri tutuyor. Kendini beğenmiş şekilde "Ben en iyiyim" edasıyla dolaşırsanız, markanız ne kadar büyük olursa olsun ölüme mahkumsunuz.

* Hayatınızda hiç Big-Mac yediniz mi?

Çok yakında değil, ama gençlik yıllarımda bol bol yedim. Tadının çok değiştiğini sanmıyorum ve rahatlıkla söyleyebilirim ki, dünyada hiçbir hamburgerin lezzeti Whooper kadar başarılı değil.

* Müşteriyi tanımaktan sözettiniz. Birkaç dakikalık bir alışverişte bunu nasıl başarıyorsunuz?

Bunun kolay bir ölçüm yöntemi yok. Ancak, müşteri sadakatini ölçebiliyorsunuz. Bir müşterinin ne kadar sıklıkla restoranınıza geldiğini gözlemleyebiliyorsunuz. Çalışanların anti-hiyerarşik çalışma düzeni sayesinde kasadakilerin müşteri isteklerini üstlerine iletmesini de sağlıyoruz. İlmi araştırmalar da yapıyoruz.

* İnsanların bugünlerde fast foodlarda bile yemek için çok vakti yok. Adrese teslim ya da hızlı servis gibi yeni stratejileri düşünüyor musunuz?

Kesinlikle. ABD'deki satışlarımızın yüzde 60'ı arabaya servis. İnsanlar yemeği alıp kaçıyorlar. Hem Türkiye'de hem Avrupa'da bu tarz çalışabilecek restoranların sayısını artıracağız.

"Kebapçılardan daha ucuzuz"
BURGER King'in Türkiye'deki temsilcisi TAB Gıda'nın Murahhas Azası Erhan Kurdoğlu da 5 yılda Türkiye'nin 22 merkezindeki 100 restoranla binlerce genç insana meslek kazandırdıklarını ve yeni istihdam alanları yarattıklarını vurguladı. Kurdoğlu, "Her ay 500 milyar vergi ödüyoruz. Ödediğimiz vergiler, yerli üreticiyle işbirliğine girmemiz, onlara yurtdışındaki Burger King'lere ihracat yapma yolunu açmamız ve yatırımlarımızla ülke ekonomisine ciddi bir katma değer sağladık" dedi. Bu sayede maliyetlerinde de düşüş sağlandığının altını çizen Kurdoğlu, "İlk açıldığımız dönemde Türkiye'de bir kebapçıyla ortalama aynı fiyata sahiptik. Ama şimdi bu rakamı üçte bire kadar indirme başarısını gösterdik" diye konuştu. Satın almalarının yüzde 95'ini yerli üreticilerden yaptıklarını vurgulayan Kurdoğlu, gerekli yan şirketlerini kurduklarını ve franchise vermeye başlayacaklarını söyledi.

"Yılsonu hedefi 120 restoran"
TAB Gıda Genel Müdürü Alp Gürdil de halen kendilerine 1000'e yakın franchise talebi geldiğini ve bunları incelediklerini kaydederek, hedeflerinin yılda 15 franchise restoran vermek olduğunu dile getirdi. 10. yılda 300 restorana ulaşmayı hedeflediklerini dile getiren Gürdil, 2000 yılı için 100-110 milyon dolar ciro beklediklerini bildirdi. Türkiye'de 4 bin kişiye istihdam sağladıklarını belirten Gürdil, "Bunun yanında beraber çalıştığımız yerli üreticiye de ihracat pazarı sağlıyoruz. Örneğin tavuk, kağıt ürünleri ve turşularımızı, yurtdışındaki Burger King'lere de ihraç ediyoruz" dedi. Yıl sonuna kadar 120 restorana ulaşmak istediklerinin altını çizen Alp Gürdil, "Yılda 40 milyon müşteriye hizmet veriyoruz. Amacımız bu rakamı da yukarı çıkarmak" dedi.

Açıl SEZEN


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır