Türkiye'nin ilk kumaştan mamul konfeksiyon ihracatını 1967 yılında gerçekleştiren Mithat Giyim; bundan 33 yıl sonra marka ihracatına başlıyor. Türkiye'nin en eski konfeksiyoncusu, 63'üncü yılında, ilki Almanya'da olmak üzere Kuveyt ve Rusya'da "Mithat Selection" adıyla gösterişli mağazalar açacak ve kendi markasını satacak.
"Avrupa'ya ham bez, hammadde satmanın sonu yok. Bunu bitmiş satmaya gücümüz var. Bizi kullanıyorlar. Türkiye artık fakir insanların çalıştığı ve paçavra işlediği bir ülke olmamalı" diyen Mithat Giyim A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Tahir Gürsoy, fasonculuktan bir an önce çıkmak gerektiğini söyledi.
Geleceğin pazarlamada olduğunu belirten Gürsoy, fasonculuğa karşı oluşunu da şu gerekçelere dayandırdı:
"Önemli olan, katma değeri yüksek ürün ihraç etmek. Katma değeri en düşük iplik, ondan sonra da ham bez. Ben o ham bezden gelişmiş bir konfeksiyon ürünü satabileceksem ham bezi ihraç etmek yoluyla neden daha düşük bir döviz girdisine razı olayım? İkinci önemli nokta, benden hambezi alıp işleyen İtalyan firması onu yine bana satıyor. Fasonculukla bir yere varamayız. Biz de fason üretiyoruz ama sonunu göremiyoruz. Fason, işçi ücretlerinin karşılaştırmalı olarak ucuz olduğu ülkelerde ve ucuz olduğu sürece geçerli."
Mithat Giyim'in 60 yıldan daha uzun süredir konfeksiyonculuk yaptığını anlatan Gürsoy, bundan sonraki hedeflerini "dünya markası olmak" şeklinde özetledi. Tahir Gürsoy, "Bunun için ağır ama sağlam adımlarla ilerliyoruz. Yurt dışında ortaklıklar yoluyla mağaza açmak, erkek giyiminde oralarda sözkonusu olmak istiyoruz. İlk mağazamızı Almanya'da açacağız. Ondan sonra da Kuveyt ve Rusya'yı düşünüyoruz. Mutlaka orada çalışan Türk vatandaşlarımızdan ortak almayı düşünüyoruz" dedi. Pek çok yabancı markaya üretim yaptıklarını söyleyen Tahir Gürsoy'un bu konudaki fikirleri de ilginç:
"Yabancı markalar konusunda tedirginliğim yok. Ama burada üretimini yaptığım ve maliyetini bildiğim bir şeyin 5 misli fiyatla vitrinde yer alması bana psikolojik olarak ters geliyor. Yabancı markalara alerjim yok ama yanında değilim."
Mithat Giyim'in; Türkiye'de Mithat Selection adı altında 7, Bonmarche adı altında da 3 olmak üzere toplam 10 mağazası var. Mithat Giyim, babadan kalma işi olan erkek giyimi devam ettiriyor. Mithat Giyim, yılda 800 bin parça üretiyor. Yıllık 26 milyon dolar cirosu olan şirketin ihracatı 16 milyon dolar. Mithat Giyim, Donna Karan, Ralph Lauren, Calvin Klein, Marco Polo, Esprit ve Zara'ya üretim yapıyor.
Esen PİŞİRİCİ