Reklam Kurulu toz duman
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, yönetmelikte değişiklik yaparak Reklam Kurulu'ndaki 4 önemli ve aktif üyeyi kuruldaki görevinden uzaklaştırdı
Şubat'ta Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Reklam Kurulu'nda değişiklik yapılmasına dair yönetmelikle, kurulda uzun süredir görev yapan bazı üyeler görevinden alındı. 2. ve 3. tüketici konseylerinin başkanlığını yapan Hacettepe Üniversitesi Ev Ekonomisi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Müberra Babaoğlu kuruldan uzaklaştırıldı.
Reklam Kurulu'na Reklamcılar Derneği adına katılan Çetin Ziylan da yönetmelikten nasibini aldı.
Kurula, tüketici örgütü temsilcisi olarak 3. Tüketici Konseyi tarafından seçilen Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı Turhan Çakar da, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı personeli olduğu gerekçesiyle kuruldan uzaklaştırıldı.
Reklam Kurulu'nda 4 yıldır Türk-İş adına üyelik yapan ve kurulun aldığı kararlar hakkında tüketicileri bilgilendiren Türk-İş Tüketici Uzmanı Sinan Vargı görevden uzaklaştırılan üyeler arasında.
Barolar Birliği ve Tüketici Hakları Derneği yönetmeliğin durdurulması için Danıştay'a dava açmaya hazırlanıyor. Diğer tüketici örgütleri de, karara tepki gösteriyorlar. Tüketiciyi Koruma Derneği Başkanı (TÜKODER) Başkanı Mehmet Sevim, yönetmelik değişikliğini "Reklam Kurulu kararlarında siyasi iradenin ağırlığını arttırıyorlar" diyerek yorumladı. Reklam Kurulu'ndan çıkarılan Türk-İş Tüketici Uzmanı Sinan Vargı ise aktif üyelerin kuruldan uzaklaştırıldığına işaret etti. Vargı, şöyle konuştu: "Tüketici Kanunu'nda kurul üyeliğinde seçimle gelme şartı aranmıyor. 'Reklam Kurulu'nu oluşturan kurumlar birer temsilci gönderir' deniyor. Bu yönetmelikle bakanlık, eşitlik ilkesi gözardı etti. Türk-İş'ten seçimle gelmiş yönetici şartı kondu. "
Türk-İş yönetimi de, uzmanının yönetmelikle görevden alınmasına tepki olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na bir yazı yazdı ve yeni üye önermeyeceğini bildirdi. Görevden uzaklaştırılan üyeler, bakanlığa "Dikensiz gül bahçesi istiyorlar. Herkes el kaldırsın, tüm üyeler devlet memuru olsun diye uğraşıyorlar" şeklinde tepki gösteriyor.
Kurul neden önemli?
Reklam Kurulu, 4077 Sayılı Tüketiciyi Koruma Yasası ile kuruldu. Kanuna göre kurulun görevi; ticari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkeleri önceden belirlemek, bu ilkeler çerçevesinde ticari reklam ve ilanları incelemek, inceleme sonucuna göre yapılması gereken uygulamalar verilmesi gereken cezalar hakkında Bakanlığa öneride bulunmaktır. Kurulda, Adalet Bakanlığı, TRT, YÖK, Türk Tabipler Birliği, Türkiye Barolar Birliği, Gazeteciler Cemiyeti, Reklamcılar Dernekleri, TZOB, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu gibi örgüt ve bakanlıkları temsilen katılan 17 üye görev yapıyor.
Kurul ayda 1 toplanır gazete, TV, radyo, dergi ilanlarını inceler. Tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlığını istismar edici, tüketicinin can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığını bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve özürlüleri istismar edici reklam ve ilanları durdurma, para cezası uygulama konusunda bakanlığa öneri raporları verir.
Sanayi ve Ticaret Bakanı bu önerileri onaylayıp onaylamakta serbesttir fakat onaylamadığı taktirde Kurul'a neden onaylamadığını objektif kriterlere göre açıklamak zorundadır.
Reklam Kurulu Çalışmaları
İncelemeye alınan başvuru 413
Gündeme alınmayan başvuru 138
16. maddeye aykırı bulunan dosya 144
Düzeltme cezası alan reklam ve ilan 68
Durdurma cezası alan reklam ve ilan 141
Para cezası uygulanan reklam ve ilan 116
Firmalara uygulanan para cezası toplamı 1 trilyon 466 milyar
Reklam ajanslarına uygulanan para cezası toplamı 12milyar
Mecra kuruluşlarına uygulanan para cezası toplamı 545 milyar
PARA CEZALARI TOPLAMI 2 trilyon 24 milyar 400 milyon lira