İGDAŞ'tan aldığım bilgilere göre son 1.5 yıl içinde doğal gazın metreküp fiyatı 16 kez zam gördü. Örneğin konutlar için; 1998 Haziran'ında: 1 metreküp doğalgaz, 51 bin 500 lira idi. 1999 yılı Aralık ayında 108 bin 250 liraya (KDV hariç) çıktı.
Doğaldır, ülkede enflasyon var.
Her şeyin fiyatı şişiyor.
Doğalgazın da artıyor.
Ayrıca petrol fiyatları arttıkça ona endekslenmiş doğal gaz fiyatları da yükseliyor. BOTAŞ Genel Müdürü Gökhan Yardım'ın bana verdiği bilgiye göre, BOTAŞ, 1000 metreküpünü 70 dolardan aldığı doğalgazı vatandaşa 130 dolara satıyor. BOTAŞ bir devlet tekeli. Gazı o getirtiyor ve o satıyor. Rakibi yok. 70 dolara aldığı gazı 130 dolara vatandaşa satmasının nedeni para biriktirmek. Öz kaynağını güçlendirmek ve bu kayanakla da ülkenin doğalgaz gitmemiş şehirlerine boru hattı döşetmek....
Güzel bir strateji.
BOTAŞ'ımız uyumuyor.
Halka zamları hemen yapıyor ve 70 dolarlık malı 130 dolara satıyor. Bu konuda hiç atlamıyor. Fakat BOTAŞ'ımız halka yüksek fiyata gaz kökleyerek topladığı parayı boru hatlarının yapımına yatırırken işin gecikmesine gözyumarak ve henüz çivisi bile çakılmamış işe önceden yüksek avanslar vererek hayatlarında hiç boru hattı yapmamış şirketlerin sahiplerine açıktan para aktarıyor.
Sıkı durun, anlatıyorum.
BOTAŞ, Kayseri-Ankara Boru Hattı'nı (320 kilometre) Bayındır-Limak şirketlerine 88 milyon dolara 21 Ağustos 1998 tarihinde ihale etti. Şirketlere işe başlamadan 13 milyon dolar avans verdi. Bugüne kadar bu hatta henüz çivi bile çakılmadı.
BOTAŞ, Kayseri-Konya- Seydişehir hattını (340 kilometre) Çolakoğlu-İndes şirketlerine 99 milyon dolara ihale etti. Şirketler işe başlamadan 14 milyon dolar avans verdi. 17 ay geçti, bu hatta da tek bir çivi çakılmış değil.
BOTAŞ, Erzurum-İmaranlı hattını (325 kilometre) Alarko şirketine 154 milyon dolara 17 ay önce ihale etti. Şirket işe başlamadan 23 milyon dolar avans verdi. 17 aydır Alarko bu hatta çivi bile çakmadı.
BOTAŞ, İmranlı-Kayseri Hattın (260 kilometre) Tepe şirketine 119 milyon dolara ihale etti. Şirket işe başlamadan 17 milyon dolar avans verdi. 17 ay geçti bu hatta da tek bir çivi çakılmış değil.
BOTAŞ, 16 ay önce Evren-Ataman şirketlerine de Loop Projesini 33 milyon dolara ihale etti. Şirket işe başlamadan 5 milyon dolar avans verdi. Henüz çivi bile çakılmadı.
BOTAŞ, Kayseri-İzmir Boru hattını Peker İnşaat'a 60 milyon dolara ihale etti. 9 milyon dolar avans verdi. 16 ay geçti, şirket çivi bile çakmadı.
BOTAŞ, Doğubeyazıt Kompresör istasyonunun Kulak İnşaata 27 milyon dolara ihalye etti. 4 milyon dolar avans verdi. Ambarlı Kompresör istasyonunu da Peker İnşata 26 milyon dolara ihale etti, 4 milyon dolar avans verdi. BOTAŞ, Mavi Akım projesini ihalesiz verdiği Rus şirketi ile onun iki Türk ortağı Hazinedaroğlu ile Öztaş şirketlerine de işe henüz başlamadan 52 milyon dolar avans verdi. Ben araştırdım, devlet kurumlarının genel müdürlerine sordum, hiçbir yerde müteahhit firmalara işe başlamadan avans verilmiyor. Fakat bizim BOTAŞ, şuanda 17 ay gecikmiş işlerine toplam 110 milyon dolar avans vermiş bulunuyor. Eğer BOTAŞ, bu parayı işleri geciktiren şirketlere avans vermek yerine bir devlet bankasına yatırmış olsaydı, 17 ayda 40 milyon dolar faiz geliri elde etmiş olacaktı. İşleri 17 ay geciktiren şirketler avansı önceden alıp, bankada faize koydukları için BOTAŞ'ın sırtından 40 milyon dolar kazanmış oldular. Söylenenlere göre, bütün bu avansların verilmesinde dönemin başbakanı Mesut Yılmaz ile Enerji Bakanı Cumhur Ersümer etkili ve katkılı olmuşlar. Doğru mu bilmiyorum. Fakat bu avans işi ve gecikmeye gözyummak, işi geciktiren firmaların teminat mektubunu yakıp, işi yapabilecek firmalara yeniden ihale etmemek hali soyguna gözyummak, çanak tutmak değilse nedir?
Türk halkı bu kadar mı aptal?
Türkiye için biraz daha ışık...