Akbank yeni binyılda internette büyümeyi hedefliyor. Bireysel bankacılık alanında Türkiye'nin en büyük bankalarından biri olan Akbank'ın Bireysel Bankacılık'tan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Akın Kozanoğlu, bankanın 2000 sonrası için yaptığı projeksiyonlarda şube dışı bankacılığa önem vereceğini ve internet bankacılığının bu alanların başında geleceğini belirtti.
* 2000 yılı bireysel bankacılık için nasıl bir yıl olacak?
2000 yılı bireysel bankacılık açısından ilginç hatta bazı açılardan da tehlikeli bir yıl. Bireysel bankacılık ile ilgili olarak bankamızın planları ekonomik konjonktürle doğal olarak bağlantılı. Gelecek yıl için hükümetin bütçe hedefleri, döviz kuru, faiz, enflasyon hedefleri önceki yıllara oranla değişik. Daha düşük bir enflasyon öngörülüyor.
Enflasyonun ve faizlerin düşük olduğu bir ortamda yapılacak bireysel bankacılık haliyle farklı olur. Biz buna hazırlanıyoruz. Ama bir yandan da "bu böyle söylendi, ille de olacak" diye bir kural yok. Politik değişiklikler olabilir. Şu anda istikrar var ama bu değişebilir. Tehlikeli dediğim ortam bu. "Faizler ve enflasyon düşecek" deyip ona göre bir hazırılık yaparsanız ve bunlar olmazsa da yanılırsınız. "Bu ülkede faiz de enflasyon da düşmez" derseniz de yanılırsınız. Yani bankaların her ikisi için de hazırlıklı olması gerekir. Bu nedenle biraz daha tehlikeli. Daha çok çalışmamız gerekli. Bizim inancımız belki hemen değil ama bu istikrar sürerse gelecek yılın ikinci yarısından itibaren enflasyonun düşebileceği yönünde.
Peki değişim banka davranışı açısından nasıl olacak?
Faizler düşünce bizim kârlılığımız da azalacak. Biz de iki şeye yöneleceğiz. Bir hacmi artıracağız, bunun için şimdiye kadar ücret almadığımız hizmetler bir parça ücretli hale gelecek. Bir de çok fazla ağırlık vermediğimiz fazi dışı gelire dayanan sigorta gibi alanlara ağırlık vereceğiz. İkinci olarak tabii ki maliyetleri azaltacağız. Bu konu da bizi hemen şube dışı bankacılığa getiriyor. 2000 yılında en çok ağırlık vereceğimiz konulardan biri internet bankacılığı.
Bu alanda neler yapacaksınız?
Bu alanda bir kaç şey yapacağız: Birincisi internet nedir, ne işe yarar internette bankacılık nasıl yapılır bunun tanıtımına ağırlık vereceğiz. Internet bankacılığına tanıtım açısından yaklaşacağız. Yeni müşteriler bulmaya ve mevcut müşterilerin de bir kısım işlemlerini internet aracığlııyla yapmasını sağlayıp maliyeti düşürme yoluna gideceğiz.
Bugün internet bankacılığında sadece işlem yapılıyor. Ama Avrupa'da internet bütün ürünler için önemli bir satış noktası. Biz de internet aracılığıyla bankacılık ürünlerimizin satışını yasal mevzuat izin verdiği ölçüde yapmaya çalışacağız.
Bu "artık Akbank internette büyüyecek" anlamına mı geliyor?
Kısmen evet. Şubeleşmeyi hemen 2000 yılında durduramayız. Talep hala var. Ama bu yıl kurduğumuz şubelerin büyük çoğunluğu küçük şubeler. Küçük şube derken operasyonu olmayan pazarlamaya yönelik 15 kişilik şubeleri kestediyorum. Biz şubelerde elde ettiğimiz başarıyı internette sağlarsak belki şubeleşmeyi hemen durduracağız ama internetin gelişmesi gerek. Şöyle söyleyebiliriz önümüzdeki süreçte internette büyümeyi hedefliyoruz.
Bugün Akbank bireysel bankacılık alanında en önde gelen bankalardan biri. 560 tane şubemiz var ki en çok şubesi olan 4 bankadan biriyiz. ATM sayımız bin tane. Altın Nokta ile bu sayı 3000'e çıkıyor. POS ağ sistemi 30 bine ulaştı. Üstelik bu kanallar Türkiye'nin dört bir yanına dağılmış durumda. Buna ek olarak kendi işlemlerini yapmak isteyen müşterilerimiz için de şube dışı bankacılık kanallarımız var. Bunlardan biri Aktel, telefon bankacılığı; diğeri ise internet bankacılığı. Bunlar tüm Türk bankacılık siseminde olduğu gibi daha yeni alanlar. Belirli bir müşteri kitlesine hitap etmesine rağmen büyüme potansiyeli oldukça büyük. Dolayısıyla müşteriye ulaşma sistemimiz, dağıtım şebekemiz Türkiye'de en büyüklerden biri.
Müşteriye ulaşmak için sunduğunuz ürünler yani kredi kartları da çok önemli. Sanırım bu alanda başkalarında olup da bizde olmayan pek bir ürün yok.
Bireysel bankacılıkta sert bir rekabet var. Bu alandaki tüm bankalar bunu kaldırabilecek mi?
Bunu tahmin etmek çok kolay değil. Ne olursa olsun bireysel bankacılık toplam bankacılığın bir dalıdır ve bankacılık da ekonominin seyrinden çok etkilenen bir sektördür. Dolayısıyla bankaların bireysel bankacılığa girdikleri için zorlanacağı alanlar olabilir. Ama Türkiye çok büyük, bu yıl eksi büyüme beklense de ortalama yüzde 5-6'larla büyüyen bir ülke. Bireysel bankacılığa baktığımızda bunun bakir bir alan olduğunu görüyoruz. Kredi kartları bireysel bankacığılın bir ölçüsüdür. Bugün ülkede 9 milyon kredi kartı var. Bunların bazılarının mükerrer olduğunu düşünsek, demek ki 6 milyon insan kredi kartı taşıyor. Bu da nüfusun yüzde 10'u demek. Böyle olunca ben Türkiye'de kredi kartı pazarının yalnızca yüzde 25-30'unun faal olduğunu görüyorum. Bakir olan daha yüzde 70'lik bir alan var. Pazar büyük ama insanların satın alma gücü ve tasarruf eğilimi Batılı ülkelere oranla düşük. Ama pazara girerken çok değişik kültürler edinmek gerek. Bu pazara kurumsallaşma ile girmek gerekiyor. Bunlar zaman gerektirir. Bunlardan mahrum olanların bir süre sonra bu pazardan çekileceği düşünülebilir. Ama bir pazar sıkıntısı olduğunu düşünmüyorum.