CÜNEYT TOROS
Geçen yıl gerçekleştirilen İş Bankası'nın ikincil halka arzı, teknik olarak başarılı olsa bile konjonktürel olarak yanlış zamanda gerçekleştirildiği için yatırımcısı üzdü. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı dünya krizinin Türk ekonomisine etkisinin bu kadar uzun süreli olduğunu tabi ki bilemezdi. Ancak 74.784 bireysel yatırımcıya satılan hisse satışı gerçekleşmişti ve bunların birçoğu da küçük yatırımcıydı.
Şimdi gündemde Tüpraş'ın halka arzı var. Türkiye'nin en büyük sanayi kuruluşu yüzde 20'si halka satılacak. Hükümeti oluşturan partilerden gelen açıklamalar bu satışın halka yaygın olması yönünde. Güzel bir karar. Ancak borsaya yeni yatırımcı kazandıracak olan bu işlemin de İş Bankası gibi yatırımcıya zarar ettirmesi İMKB'ye olan güveni sarsabilir. İş Bankası yaklaşık 2 centten halka açıldı. Şu anki fiyatı yine yaklşık 2 cent. 17 ayda fiyat dolar bazında aynı. Tabi ki borsa düşer de çıkar da ancak, ÖİB'in İş Bankası'ında uyguladığı iskonto oranını Tüpraş'ta da uygulanabilir. Oran yeniden gözden geçirebilir. Çünkü unutulmamalıdır ki, borsa devlet için gelir getiren bir kaynak olacaktır. Bunun için daha fazla yatırımcının İMKB'yle ilgilenmesi gerekir.
Tüpraş'ın halka arzını yurtdışında Salomon Brothers yurtiçinde ise Garanti Yatırım liderliğinde, Yapı Kredi Yatırım ve Demir Yatırım'dan oluşan bir konsorsiyum çalışacak. Zor bir görev. Yeterince tabana yayılmış bir halka arzın gerçekleştirilmesi gerekiyor.
Söz konusu aracı kurumun yaptırdığı araştırmaya göre Türkiye'deki borsa yatırımcıların yüzde 60'ı 9.5 saat borsayla meşgul oluyor. Borsayla ilgilenen insanların yüzde 55'inin evinde ya da işinde bilgisayar var ve bunların yüzde 60'ı en azından bir kere internet üzerinden alım satım yapmış. Borsa yatırımcısının yüzde 55'lik bölümü üniversite ya da üniversite üstü eğitim almış.
Burada sadece bir araştırmanın bir bölümünden örnekler verdik. Bu araştırmadan bir hisse senedinin nasıl pazarlanacağını kimlere pazarlanacağına dair ipuçları çıkarılabilir. Bu araştırma daha kapsamlı yapılabilir. Çok basit olarak herhalde internet bu halka arzlarda araç olarak kullanılacaktır. Biraz daha fazla çalışmak gerekiyor. Daha iyi pazarlama yapmak gerekiyor. Hem sermaye piyasasını büyütmek hem de gelir açısından. Çünkü emek vermeden başarı gelmiyor.