|
Çankaya'dan hurdalığa
Cumhurbaşkanlarının 30 yıl süreyle kullandığı Limuzin araba, 4.5 milyar liraya satıldı
Kenan MACİT
ESKİ Cumhurbaşkanlarından Cevdet Sunay için 1969 yılında Almanya'dan ithal edilen makam aracı 600 Mercedes Limuzin, 30 yıllık ömrünü tamamlayınca hurdaya çıkarıldı.
Emektar makam aracı, miyadını doldurduğu gerekçesiyle hurdaya ayrılarak Maliye Bakanlığı'na iade edildi. Cumhurbaşkanlığı demirbaşından çıkarılarak, Maliye Bakanlığı'nın hurda otomobil satış listesine giren Cumhurbaşkanlığı makam aracı, 3 milyara açık artırmaya çıktı ve 4.5 milyar liraya Ankaralı galerici Nuri Tulgay'ın oldu. Yenisinin piyasa değeri 700 bin mark olan Limuzin, farları, iç döşemesi ve yürüyen aksamı yenilendikten sonra satışa çıkarılacak.
Cumhurbaşkanlarının makam aracını satın alan ve Ankara'nın "galericiler kralı" olarak bilinen Tulgay, "Bir zamanların bu güzel otomobilini eski haline getirip, antika olarak satmayı düşünüyorum. Şimdi aracın yeniden eski duruma gelmesi için Almanya'ya parça siparişi verdim. Önce bir süre bineceğin daha sonra da meraklısına antika olarak satacağım" dedi.
Müze yerine hurdalığa
Tam tamına 30 yıla yakın trafiğe çıktığında tüm araçların selam durduğu Limuzin, plaka levhasında "Cumhurbaşkanlığı forsu" taşıdı, sırayla Cevdet Sunay, Fahri Korutürk, Cumhurbaşkanlığı'na vekaleten eden İhsan Sabri Çağlayangil, Kenan Evren, Turgut Özal ve Süleyman Demirel tarafından kullanıldı. Ancak zırhlı olmaması ve eskiliği nedeniyle uzun süredir Köşk'ün garajında bekliyordu.
Limuzin, gözde olduğu günlerde İran Şahı Pehlevi başta olmak üzere pekçok yabancı devlet başkanını da ağırladı. Türkiye'ye gelen Cumhurbaşkanlarını ve Devlet Başkanlarını Esenboğa Havaalanı'ndan alıp protokol yolunu izleyerek Çankaya Köşkü'ne götüren Limuzine binen Cumhurbaşkanları yol boyunca ülke sorunlarını hatta gizli konuları bu aracın içinde konuştular, Ama 30 yıllık tarih, müze yerine hurdalığa gitti.
Dünyada 50 tane
7.5 metre uzunluğundaki Limuzin, Alman Mercedes firması tarafından cumhurbaşkanları, devlet başkanları, krallar ve ünlü işadamları için özel olarak üretiliyor. Bu araçların en büyük özelliklerinden biri, şoför bölümleri ile makamda oturan kişiler arasında ses geçirmez cam bölme bulunması. Motor hacmi, daha sonraki yıllarda üretilen modellerle aynı. Daha yeni modeller gibi kliması var, ancak zırhlı değil, yani ses geçirmiyor ama kurşun geçiriyor.
1969 model Mercedes Limuzin'den dünyada 50 tane bulunuyor. Bu 50 otomobilden sadece üçü Türkiye'de Cumhurbaşkanlığı demirbaşlarında kayıtlı. Hurdaya çıkarak satılan 1969 modelin dışında 1976 ve 1979 model limuzinler kullanılmaya devam ediyor.
184 araç daha satıldı
600 Mercedes Limuzin gibi, devlet hizmetinde miyadını dolduran kamyon, makam aracı, ambulans gibi 184 araç da, Maliye Bakanlığı kanalıyla Susuzköy'deki depolarda açık artırma usülü ile satıldı. İhalede açık artırmaya çıkan 184 aracın her biri 1 milyar ile 4.5 milyar lira arasında müşteri buldu. Hurda ihalesinden otomobil alan vatandaşlar, kamunun hizmetinde ömrünü tamamlayan araçların hor kullanıldığına dikkat çekerek, "Yazıktır. Bunlar milli servettir. Kullanıcıların bundan sonraki araçları kendi malları gibi kullanmaları gerekiyor. Bu araçlar tüyü bitmemiş çocukların vergileri ile alınıp hizmete veriliyor" dediler.
|
Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|