kapat

06.09.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Tasarıda eksik çok
Prof. Tanör Sermaye Piyasası Kanunu'nda Aracı Kurumlar Birliği ve Yatırımcıyı Koruma Fonu gibi alanlarda eksiklikler olduğunu belirtti

Sermaye piyasası hukukçusu Reha Tanör, yeni Sermaye Piyasası Kanunu'nda eksikliklerin çok olduğunu belirtti. Tanör, "Türk Sermaye Piyasası" isimli üç ciltlik çalışmasının ilk cildinde yer alan yeni Sermaye Piyasası Kanunu'nun değerlendirilmesine ilişkin bölümde, Tasarı'yı madde madde inceleyerek değerlendirmeler getiriyor. Tanör, tasarının Meclis Alt Komisyonu'nda kabul edilmiş ve Üst Komisyon'a gelmiş halinin incelemesinde, özellikle tedrici tasfiye ve Yatırımcıları Koruma Fonu bölümlerinde eksiklikler bulunduğunu belirterek bunların ortadan kaldırılması için Türk Ticaret kanunu gibi kanunlarda değişiklik yapılması gerektiğinin altını çizdi.

Tanör, yeni kanunda Aracı Kurumlar Birliği kurulmasına ilişkin bölümün de gereksiz olduğunu belirterek "İMKB'nin mevcut yetki ve yapılanmasıyla" kurulması planlanan Birlik'in sorumluluklarını daha iyi yerine getirebileceğini belirtti.

REHA TANÖR'ÜN YENİ KANUNA BAKIŞI
Yatırımcıları Koruma Fonu:

"Dersaadet Tahvilat Borsası'nın kuruluşu'ndan günümüze kadarki gelişmeler arasında en zayıf olanı yatırımcının korunmasıdır. Bu çerçevede Yatırımcıları Koruma Fonu, yatırımcıların aracı kurum hataları nedeniyle piyasa riskinden daha büyük bir riske maruz kaldıkları bir dönemde bile yasalaşamamış, 1996 yılında hazırlanan tasarı metinlerinde yer almasına rağmen ancak şimdi gün ışığına çıkarılabilmiştir."

Fonun sadece hisse senedi işlemlerini kapsaması yanlış.

Fonun yönetiminin daha önceki tasarılarda Aracı Kurumlar Birliği'ne bırakılmıştı. Şimdi ise SPK gerektiğinde fonun idaresini yüklenebiliyor ki bu olumlu bir karar.

Fonun gelirleri yeterli görünüyor. Ama gerektiğinde İMKB'den kaynak aktarılması yerine İMKB'nin yılık gelirinden belirli bir yüzdenin ayrılması daha doğru olurdu."

Tedrici Tasfiye ve cezalar:

"AracI kurumların iflas süreci zor ve sıkıntılı olmaktadır. bunun için bununla ilgili düzenlemenin Türk Ticaret Kanunu ve İflas İcra Kanunu dışında ayrı olarak ele alınması gereklidir.

Tedrici tasfiyeyi düzenleyen madde ile Yatırımcıları Koruma Fonu'nu düzenleyen madde çelişkili. İlkinde tedrici tasfiyeye konu olarak "sermaye piyasası faaliyetleri" alınıyor. Fon kuruluşu içinse önce fonun tedrici tasfiyesi gerekçe gösterilip ardından kapsam sadece "hisse senedi işlemi" ile sınırlı tutuluyor. Bu çelişki giderilmeli.

Aracı kurumların fona iptal davası açma hakkı yatırımcı mağduriyetini engelleme açısından olumlu bir gelişme. Piyasanın en büyük sıkıntıyı duyduğu üç fiil ceza kapsamına alındı. Bunlar, kıymetlerin korunamaması, karşılıksız repo ve kâr aktarımı. Bunların eklenmesi ve cezaların artırılması olumlu bir karar."

Aracı Kurumlar Birliği kurulması
"Bu fikir ilk kez 1996 yılında ortaya çıktı. Birliğin görevleri araştırma yapmak, meslek kurallarını oluşturmak, ceza vermek, haksız rekabeti önlemek, disiplin cezaları vermek, üyelerini aydınlatmak, düzenleme yapmak ve denetlemek. İMKB aslında bir aracı kuruluşlar birliği iken başka bir birliğe gerek olmadığı söylenebilir. İMKB elindeki olanak ve yetkilerle bu görevleri çok daha iyi yerine getirebilir."


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır