|
Gelecek 1000 yılın mesleği
Bilgisayar sektörünü böyle tanımlıyor Compaq Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu ve ekliyor: Teknolojiler birbirine yakın. Her şey gelip insana dayanıyor. Yani farkı yaratan insan oluyor"
AÇIL SEZEN
Tüm dünya geçtiğimiz yıl büyük bir ekonomik kriz yaşadı. Bunun Türkiye'ye yansıması, enflasyonu düşürme çabalarının da etkisiyle büyük bir resesyon oldu. Birçok sektör bu nedenle zor günler yaşadı, birçok firma küçülme yoluna gitti. Tüm büyüme hedefleri olumludan nötre, nötrden olumsuza doğru kaydı. Ancak tüm bu kargaşanın içinde büyümesini sürdüren tek bir sektör vardı: Bilgisayar sektörü. Geçen yıl Türkiye'de 350 bin PC satıldı. Tüm göstergeler ve tahminler bu rakamın çok daha ileri gideceğini gösteriyor. Peki bu nasıl bir pazarlama stratejisi ve sektörel hareketlenme ile gerçekleşecek? Bilgisayar sektörünün geleceği ne olacak? Tüm bunların yanıtını, Compaq Bilgisayar Genel Müdürü Mehmet Nalbantoğlu'ndan aldık.
Bilgisayar gençlere gerçekten geleceğin mesleğini mi sunuyor?
Evet. Zaten gelecek bilgisayarlar üzerine kurulu. Yani bilgisayar, gelecek bin yılın mesleği. Rekabetin yoğunluğu nedeniyle bu alanda çalışan insanlar şirketler tarafından kapışılıyor. Önümüzdeki günlerde bilgisayar ve bilgi teknolojileri üzerine yoğunlaşan herkes kazanacak. Bu alana giren
Sizden bilgisayar sektörüyle ilgili bir tanım istesek?
Bilgisayar sektöründe ürünler birbirine yakın. Bu alanda farkı yaratan insan, yani çalışanlar. Bilgisayar sektöründe değişimi yönetebilenler gelecekte başarılı olabilecek. Kendi alanında rekabetçi, ihtayaca uygun çalışabilen firmalar kalıcı olacak. Hayatta kalabilmek için en önemli unsur, ürün ömrünün kısalığı nedeniyle değişimi anlayıp kendine uygulayabilmek.
Türkiye'nin şu anki potansiyeli ne durumda?
Türkiye son yıllarda bilişim konusunda ayağa kalktı. Yeni teknolojiler ile birlikte bir artış oldu, ama henüz beklenen patlama olmadı. Türkiye'de bilgi teknolojilerine yapılan yatırım Gayrı Safi Milli Hasıla'nın yüzde 1'inin altında. Ancak bunun çağdaş ülkelerdeki standartları yakalayabilmesi için yüzde 2.5-3 oranına ulaşması gerek.
Bunun için öngördüğünüz takvim nedir?
Türk insanı yavaş yavaş bilgisayar bilincine ulaştı. Sanıyorum birkaç yıl içinde ilgi gereken seviyeye gelecektir.
Compaq başarılı olmak için nasıl bir strateji izliyor?
Kurumsal değerlerimizi ön plana çıkaran bir strateji izliyoruz. Compaq, cesur, yürekli, atılımcı, yaratıcı ve zekanın ön planda tutulduğu bir firma. Bunun yanısıra satış stratejilerimizi de salt ticaret olarak değil, toplumsal görevlerimizin de bilincinde olarak şekillendiriyoruz. Amaç satış yapmak değil, insanların ihtiyacı olanı satmak.
Sizi piyasadaki diğer firmalardan farklı kılan değerler neler?
Misyonumuz çok mücadeleci olmayı gerektiriyor. Compaq'ın amacı, dünyanın en iyi bilgisayar firması olmak. Bunun için müşteri odaklı olarak büyümek ve takım çalışmasını iyi uygulamak gerekiyor. Bu noktada her şey insan kaynaklarına yöneliyor.
Müşteri odaklılık neleri kapsıyor?
Üç adımda incelenebilir: Birincisi operasyonel boyut. Kaliteli ürünü ucuza hazır bulundurabilmelisiniz. İkinci adım tüm ihtiyaçları eksiksiz karşılayabilmek. Üçüncü olarak da insan boyutu. Doğru insanlarla ve en iyilerle çalışmanız lazım.
Bunları uygulayarak pazarda edindiğiniz yer nedir?
Son çeyreğe göre baktığınızda notebook pazarında yüzde 30'la pazar lideri, server olarak yüzde 32 ile yine pazar lideri, PC'de ise yüzde 11 ile ikinci konumdayız. Ama rakamsal olarak edinilen başarı önemli değil. Önemli olan kurduğunuz ilişkilerde müşteriyi mutlu edebilmek.
Bilgisayar sektörünün Türk ekonomisine sağladığı girdi ne boyutta?
Bu konuda yaramı deşiyorsunuz. Bilgi teknolojileri sektörünün çapı 2 milyar dolar. Ama bu hiçbir şey değil. Önemli olan nokta, bilgisayar sayesinde sağlanan kaldıraç gücü. Uluslararası alanda rekabet için bilgi toplumu niteliklerini yakalamak lazım. Çocuklarımız için tek çıkış yolu bu. Gerekeni yapabilmemiz için önce küçük çapta da olsa IT üreten toplum olmamız gerekiyor.
Bu alana yönelmek isteyen gençler hangi özelliklere sahip olmalı?
Sektör genç ve dinamik olduğu için yeni mezun insanların çalışabileceği bir sektör. Yaratıcı olmak şart. Bunun yanısıra kendilerini geliştirebilmek için gayret göstermeleri gerekir.
Kendi bünyenize eleman seçerken nelere dikkat ediyorsunuz?
Saydıklarım geçerli. Ama onun ötesinde yeni mezunları tercih ediyoruz. Dinamik ve öğrenmeye yatkın, proaktif; yani işine değer katabilen gençlere öncelik tanıyoruz. Şu anda 80 kişilik bir ekibimiz var ve yaş ortalaması 31. Hedefimiz kişibaşına 1.5 milyon dolarlık girdi sağlama seviyesine ulaşabilmek.
Bu biraz agresif bir hedef değil mi?
Aslında değil. Çünkü geçen yıl kişi başına sağladığımız girdi 2.5 milyon dolardı. Bu yıl servis yatırımlarına yöneldiğimiz için rakam biraz düştü. Ama servise yaptığımız yatırımın sayesinde önümüzdeki yıl için kişibaşına 4-5 milyon dolar girdi sağlamak bile zor olmayacak.
|
Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır
|