kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 4 Mayıs 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
İki telefon arasındaki en büyük fark, BlackBerry'nin klavyesi yerine iPhone'da dokunmatik ekran olması.

BlackBerry-iPhone savaşları

Derleyen: Kaya GENÇ
Apple'ın patronu Steve Jobs, büyük ilgi gören iPhone'un başarısını sürdürüp, rakibi BlackBerry'yi piyasadan silme telaşında. Ama merkezi Waterloo'da olan BlackBerry üreticisi RIM şirketinin pes etmeye niyeti yok..
Geçtiğimiz yaz piyasaya çıkan Apple'ın 'akıllı cep telefonu' iPhone, kısa sürede hem etkileyici tasarımı hem de kullanışlılığıyla ilgi çekti. iPhone, yalnızca kullanıcılar arasında değil, daha önce 'akıllı cep telefonu' pazarında faaliyet gösteren şirketler arasında da heyecan yarattı. Ama bu heyecanın arkasında biraz endişe de vardı çünkü önceleri güvenlik ve ofis uygulamalarındaki kullanışlılık gibi özellikleriyle değerlendirilen bu cihazlar için tasarım ve şıklık da artık birer kıstas haline geliyordu. Merkezi Toronto'nun batısındaki Waterloo şehrinde bulunan Research In Motion (RIM), BlackBerry'nin üreticisi olarak bu değişimden en çok etkilenen şirket oldu. Bir yandan Apple'ın pazara girişi, satışları artırdığı ve sıradan kullanıcıları akıllı telefon almaya yönelttiği için sektörde mutluluk yarattı. 2007'nin son üç ayında, önceki sene aynı döneme oranla bu ürünlerin satışında yüzde 60'lık artış yaşandı. Geçtiğimiz yıl dünya çapında satılan 2 milyar cep telefonundan 125 milyonu akıllı telefonlardı. Bu artışın başlıca sebebi de elbette medyanın fotoğraflarını heyecanla ilk sayfadan verdiği iPhone'du.

7 MİLYON YENİ ABONE
BlackBerry satışları da geçtiğimiz yıl büyük artış gösterdi, RIM şirketi yaklaşık 7 milyon yeni abone edindi. Bu, önceki yılki abone sayısının neredeyse iki katıydı. RIM'in geçtiğimiz yıl piyasaya çıkan ve Apple'ın iPhone'una bir cevap olarak görülen, şık tasarımlı Pearl ve Curve modellerinin satış rakamları da şirketi memnun etti. Artık asık suratlı, renksiz modeller değil, RIM'in en çok satan telefonlarını bunlar oluşturuyor. Bu gelişmelere karşın, RIM şirketi Apple'ın yarattığı rekabetten huzursuz. 2006 sonunda akıllı telefon pazarında yüzde 45'lik pazar payı olan BlackBerry, Apple'ın piyasaya çıktığı ilk altı ayda yüzde 17 pazar payına ulaşması sonucunda satışlarında düşüş yaşadı, BlackBerry'nin pazar payı yüzde 40'a geriledi.

ENDİŞE YARATIYOR
RIM yetkilileri, mayıs ayında yeni bir 3G telefon çıkarma hazırlığında. 'Meteor' kod adlı bu telefon, daha hızlı bir işlemciye, daha geniş bir ekrana ve bilgisayarlardakini aratmayan bir web tarayıcısına sahip olacak. Meteor'un fotoğrafları web sitelerinde yayınlandı; yeni telefon, iPhone gibi kıvrak hatlara sahip. Ancak iPhone gibi dokunmatik ekran yerine RIM yine BlackBerry'de klavye kullanmayı tercih etmiş. Bunun sebebi de, pek çok kişinin iPhone'un klavyesini kullanmakta zorlanmaları. Şirketin teknolojik atılımlarından sorumlu yöneticisi Mike Lazaridis, gelecekte dokunmatik ekranlı BlackBerry'ler de üretebileceklerini ama bu modellerin email alıp vermek için değil, daha çok eğlence amaçlı tasarlanacağını söylüyor. BlackBerry'nin iPhone karşısında en güçlü yanlarından biri, çok güvenli bir sistem kurması. ABD'de yalnızca AT&T kullanıcılarına sunulunca hacker'lar tarafından 'kırılan' ve diğer operatörlere üye kullanıcıların da hizmetine sunulan iPhone, güvenlik açısından hiç de iyi bir görüntü sunmuyor. Ancak güvenlik açısından oldukça iddialı Android projesiyle Google da akıllı telefon pazarına girdiği için BlackBerry'nin endişelenmek için sebepleri artıyor.

İŞLER ESKİSİ GİBİ DEĞİL
Google'ın, kablosuz internet alanında önde gelen 34 şirketle güç birliği yaparak, açık kodlu Linux işletim sistemi üzerine kurulu Android işletim sistemi yüklenen telefonlar, bu yıl sonunda satılmaya başlayacak. Bu arada iPhone için hazırlanan yeni programların özellikleri de BlackBerry'yi gölgede bırakacak kalitede. Apple, telefona 3-boyutlu görüntü gösterme özelliğini eklemiş, ayrıca sensörler aracılığıyla hareket ettirildiğinde telefonun bunu algılayabilmesini sağlamıştı. Bu da özellikle bilgisayar oyunu alanında iPhone'u çok güçlü kılıyor. Bu tür özellikleri olmayan BlackBerry'nin şimdilik kendini oyun piyasasına adamaya niyeti yok. RIM şirketinin en çok güvendiği özelliği, sadık kullanıcı kitlesi. Ancak bu yıl 3 bin 600 kişi arasında yapılan bir araştırmada iPhone'un 'çok iyi' olduğunu düşünen kullanıcıların yüzde 79, BlackBerry için aynı şeyi söyleyenlerin ise yüzde 54 çıkması artık akıllı telefon pazarında hiçbir şeyin eskisi gibi olmadığının bir göstergesi.
Haberin fotoğrafları