kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 23 Aralık 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Pazar SABAH 
GÜNTAY ŞİMŞEK

Uçuş güvenliği ortak sorun

Cenevre'de 2007 yılını değerlendiren IATA'nın 2008'de birinci önceliği yine uçuş güvenliği olacak.
Havacılık endüstrisi uygulamaya konan yeni teknolojiler sayesinde 2007'de 6.5 milyar dolar tasarruf etti. İsviçre'nin Cenevre kentinde geçtiğimiz hafta yapılan Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği'nin (IATA) Dünya Basın Günü Toplantısı'nda havacılık endüstrisine yönelik geliştirilen tasarruf projelerinin ayrıntıları açıklandı. Uçuş emniyeti, güvenlik, altyapı ve çevre konuları IATA'nın 2008'de öncelik vereceği konular olacak. Havayolu şirketlerinin IATA Operasyonel Güvenlik Belgesi-IOSA alması zorunlu hale gelecek. Şu ana kadar 225 şirket IOSA belgesi aldı. 31 Aralık'a kadar IOSA belgesi almayan havayolları IATA üyeliğinden çıkarılacak. Teknolojik yeniliklerde gelinen nokta:

* Altı ülkede e-freight: Hava kargo operasyonlarının tamamen elektronik ortamda yapılmasını öngören efreight (elektronik kargo) projesi, 2007 yılında Singapur, Hong Kong, İsveç, Hollanda, İngiltere ve Kanada'da başladı. E-freight'ın yürürlüğe girmesiyle yük başına kağıt işlemleri 30 dolar azaldı.

* Yerdeki hasarlara son: Uçaklar havalimanlarında yer hizmeti alırken ciddi hasarlara uğruyor. Hasar en çok bagaj yükleme, köprümerdiven yanaştırılması ve yakıt ikmali sırasında oluşuyor. Zararın boyutu yılda 4 milyar dolar. IATA'nın hasar önleme programı ISAGO sayesinde uçakların yerde maruz kaldığı kazaların önüne geçilecek. 2008'de ilk etapta 60 havalimanı ISAGO belgesi alacak.

* Evden boarding: Yolcular ev veya işyerlerinden boarding yaptırabiliyor. 93 havayolu şirketi, barkotlu boarding pass sistemine geçti. Bütün şirketlerin bu sisteme geçmesi için son tarih 2010.

* Self servis check-in: Havalimanındaki check-in kiosklarının ortak kullanımını öngören projede önemli mesafe kat edildi. 83 havalimanında ortak kullanımlı 'self service kiosklar' kullanılıyor. 2008'de 130 havalimanında bu uygulamaya geçilecek.

* Bagajlar kaybolmayacak: Kabinde el bagajı konusunda getirilen sınırlamalar yüzünden havalimanlarında kontrol edilen bagaj sayısı arttı. IATA, bagaj kayıplarını sıfıra indirecek RFID teknolojisinin bütün havalimanlarında kurulmasını istiyor. Bu teknoloji şu anda dört havalimanında kullanılıyor.

* Daha kısa uçuş rotaları: 2007'de hükümetlerarası görüşmeler sayesinde 357 adet uçuş rotası kısaldı, 662 milyon dolar yakıt tasarrufu sağlandı. Kısa uçuş rotaları sayesinde havaya 15 milyon ton daha az karbondioksit salındı.