kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 11 Aralık 2007, Salı
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Efsane İstanbul Boğazı'nda

Yeni Haber
Dünyanın ilk arabalı vapuru "Suhulet" yeniden İstanbul Boğazı'nın suları ile buluştu.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ile İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) tarafından ortaklaşa yürütülen çalışma sonucu Türk denizcilik tarihi için efsane niteliği taşıyan "Suhulet" törenle Sirkeci Arabalı Vapur İskelesi'nden ilk seferini gerçekleştirdi. Üsküdar'a hareket eden geminin ilk yolcuları ise istanbul protokolü oldu.

Törende konuşan İBB Başkanı Kadir Topbaş, Suhulet gemisinin köprü trafiğini rahatlatacağını ve 1 saatte 1000 araç ve 7 bin 200 yolcuyu taşıyacağını söyledi. Topbaş, "Ulaşımla ilgili yol haritası belli. 3,5 yılda 15 katrilyon yatırım yaptık. yüzde 56'sı ulaşıma yapıldı. 2008 bütçesinin 15 milyar 780 bin YTL'sinin 2 milyarı ulaşıma ayrıldı. Ulaşıma ilişkin sıkıntıları adım adım aşıyoruz"şeklinde konuştu. İstanbul için hedefin deniz ulaşımını daha çok kullanan İstanbullu olduğunu kaydeden Topbaş, "İstanbul deniz kenti olmasına rağmen deniz ulaşımını çok az kullanıyor. Günde 1,5 milyon insan toplu taşımayı kullanıyor. Hedefimiz deniz ulaşımını kullanan yolcu sayısını yüzde 4'ten yüzde 10'a çıkartmak" ifadelerini kullandı.

Denizi kastederek İstanbul'un Allah tarafından bahşedilmiş eşsiz bir otobana sahip olduğuna değinen İstanbul Valisi Muammer Güler ise, bu otobanın ne yağ ne de su istediğini, mutlaka en iyi şekilde kullanılması gerektiğini dile getirdi. İstanbul'da ulaşımla ilgili ciddi çalışmalar yapıldığına da değinen Güler, "Deniz ulaşımı mutlaka kullanılmalı bu yol İstanbul'un trafiğini de ciddi anlamda rahatlatacaktır" diye konuştu.
Oyuncak gemi ve arabalara olan ilgisi ile tanınan Şair ve Yazar Sunay Akın da, arabalı vapurun bir Türk icadı olduğunu ve Suhulet'in Boğaz'la yeniden buluşması hadisesinin tarihte yeni bir pencere açılmasını sağladığını söyledi. Akın, "Ben Suhulet'i çok özledim, Suhulet devrin ruhunda araba taşıyan ilk vapurdur.İstanbul'da çok güzel şeyler oluyor. Yıllar yıllar sonra, Suhulet'i görmek güzel" dedi.

Gemiyi inşa eden ÇEKSAN Yönetim Kurulu Üyesi Başaran Bayrak ise, toplam 4 gemi ihalesi aldıklarnı bunların ilkini teslim ettiklerini dile getirdi. Suhulet'in tamamen Türk mühendisliğinin ürünü olduğunu belirten Bayrak, 73 metre uzunluğundaki geminin 80 araç ve 600 yolcu taşıdığını kaydetti.
Vali Güler, Başkan Topbaş ve protokoldekiler kaptan şapkasını giydikten sonra alkışlar eşliğinde Suhulet gemisinin kurdelesi kesildi. Gemi ilk seferini Üsküdar'a gerçekleştirdi.

SİRKECİ HAREM ARASINI 8 DAKİKADA KAT EDECEK

Teknik donanım ve altyapı çalışmalarının tamamlanmasının ardından 2 Ağustos 2007 günü törenle suya indirilen yeni "Suhulet", ilk Suhulet'ten tam 136 yıl sonra yine Türk mühendislerin eliyle İstanbul'a kazandırıldı. Türk tersanelerinde inşa edilen Suhulet, 80 araç ve 600 yolcu kapasitesinin yanısıra 12,5 deniz mili hız yapabiliyor. Dünyanın en güvenli manevra sistemlerinden birine sahip olan İstanbul'un yeni araba vapuru, ekseninde 360 derece dönebilme özelliğinin yanısıra, birbirini yedekleyebilen 4 makine düzeneğiyle sistem güvenliğini kesintisiz sağlıyor.

Suhulet'in bir başka özelliği de Siemens firmasınca projelendirilen, Türkiye'nin ilk Elektrik Tahrik Sistemli gemisi olması. Tahrik sisteminin yanısıra Hız Kontrol Sistemleri'ndeki donanımlar ise gemiye daha az titreşim ve gürültü, enerji tasarrufu ve yüksek manevra kabiliyeti sunuyor.

Sirkeci-Harem arasındaki seyir süresini 8 dakikaya indirecek Suhulet, yüksek cam boyutları açık ve kapalı mekânlarındaki panoramik seyir konforuyla da yolcularına benzersiz bir Boğaz keyfi sunuyor. Geminin kullanım alanları, fiziksel engellilerin ihtiyaçları da dikkate alınarak düzenlendi. Geniş koridor aralıkları, özel asansör ve yer kaplamasının yanısıra görme engelliler için Braille Alfabesi ile hazırlanmış uyarı levhaları, Suhulet'de yer verilen özel uygulamalardan bazıları.

Suhulet'le birlikte İDO filosuna katılacak 4 yeni nesil araba vapuruyla, Sirkeci-Harem arasında günlük yolcu ve araç taşıma kapasitesi 3 katına çıkarılacak. 5 km. uzunluğundaki kara trafiğine çözüm getirecek yeni araba vapurları, günlük 180 sefer kapasiteleri ile bir saatte 1.000 araç ve 7.200 yolcu taşıyacak. Buna göre yeni arabalılar, ortalama her gün 15 bin araç ve 110 bin yolcuyu köprü trafiğinden çekerek ciddi bir rahatlama sağlayacak.

CİHAN