kapat
   
SABAH Gazetesi
 
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yeşilçam nere, gecekondu nere?
Yeşilçam nere, gecekondu nere?
Kötüler, zenginlerle işbirliği yapar...
Hangi filmleri izledi?
80'lerde her yer arabesk

Yeşilçam nere, gecekondu nere?

Yard. Doç. Dr. Mehmet Öztürk 60 filmi dört ay boyunca izleyip, kaynakları araştırarak Türk sinemasının gecekondu sorununa nasıl baktığını ortaya çıkardı. Öztürk'e göre Yeşilçam 60 yıldır gecekondu gerçeğini ifşa edebilmiş değil.

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Mehmet Öztürk tarafından 2004 yılı sonlarında yapılan ve European Journal of Turkish Studies (EJTS)'de yayınlanan "Türk Sinemasında Gecekondular" adlı araştırma, 1960'lardan bu yana Türk filmlerinde gecekondu sorununun nasıl işlendiğini gözler önüne serdi. 60 filmin derinlemesine izlenmesi sonucunda çıkan araştırmaya göre, Lütfü Akad'dan Atıf Yılmaz'a, Zeki Ökten'den Handan İpekçi'ye kadar birçok filmde, Türkiye'deki şehirleşme ve gecekondulaşma olguları hakkında tanıklıklara kadar, kent sosyolojisi ve toplumsal psikoloji hakkında izlere rastlamak mümkün. 'Gecekondu' tabirinin Türkiye'de ilk kez 1940'tan sonra kullanılmaya başlandığını söyleyen Öztürk, ilk gecekondu filminin Atıf Yılmaz'ın Orhan Kemal'den uyarladığı 1959 tarihli Suçlu adlı film olduğunu söylüyor. 1964'te Haldun Taner'in piyesinden aynı yönetmenin uyarladığı Keşanlı Ali Destanı da gecekondu hayatını müzikli güldürü filminde sahneleyen ilk filmlerden. Türkiye'de kente göçün merkezini oluşturan İstanbul'un Türk filmlerine de mekan olduğunu anlatan Öztürk, 1960'larda yaratılan 'masalımsı İstanbul' mitosunun da etkisiyle köyden kente göç olgusunun hızlandığını belirtiyor: "Ancak büyük umutlarla İstanbul'a gelenler filmlerde gördükleri harika ortamlarda değil, tersine gecekondularda yaşamak zorunda kaldı." Ancak Türk sinemasında az da olsa İstanbul'un karabasana dönüştüğü eserlerin de çıktığını söylemeden geçemiyor Öztürk ve bunun en önemli örneğinin Ali Özgentürk'ün At filmi olduğunu belirtiyor. Okuma yazma bilmeyen bir köylünün, oğlunun okuyup büyük adam olabilmesi için İstanbul'a göç etmesini anlatan filmin sonunda, babanın rüyalarının kabusa dönüşmesi canlandırılıyordu.

CİNSEL AÇLIK YAYGIN
Göçmenlerin Haydarpaşa Tren Garı'ndan vapurla Galata Köprüsü ve Eminönü'ne geçmelerinin yüzlerce filmde canlandırıldığını hatırlatan Mehmet Öztürk, sonraki sahnelerin de genellikle onların gecekondularda barınacak yer arayışına girmeleri olduğuna dikkat çekiyor. Büyük şehirlere gelen insanların hamallık, kapıcılık, seyyar satıcılık, işportacılık, dilencilik gibi meslekler yaptığını vurgulayan Öztürk, Sultan, Bekçiler Kralı, Züğürt Ağa gibi filmlerin ilk akla gelen örnekler olduğunu söylüyor. Filmlerde şehirlilerin uyanık tipler, köylülerin ise saf, şapşal ya da kurnaz olarak tasvir edildiğini ancak, şehirli kadınların bir kısmının namussuz ve sarışın, köylü kadınların ise iffetli ve masum olarak gösterildiğine de işaret ediyor. Öztürk, filmlerde göçmenlerin çoğunun erkek olmasını, kır kökenli kadınlara tuzaklar kurularak genelevlere düşürülmesini ise o dönemlerde erkek nüfusun çokluğuna ve cinsel suçlar ile fuhuş arasındaki ilişkiye bağlıyor.

MÜJGÂN HALİS

DİĞER YAŞAMA DAİR HABERLERİ
 Paris'te yaratıcılık sınır tanımıyor
 'En ciddi rakibim Erol Avcı'
 Hostesler güzelliklerini estetikle koruyor
 Onlar şimdi mutlu
 Liman şehri Marsilya
 Sağlıklı kıyafetler
 Sonbahar hüznüne birebir gece hayatı rehberi
 Indigo çocukları...
 Eve gitmek ya da gitmemek...
 Bu da tüp bebek jenerasyonu
 'Taksim'den söylediğinde Kasımpaşa'dan duyulurdu'
 100 yıl önce 100 yıl sonra Barselona
 Bodrum'daki neşeli erkekler...
 Gerçek bir Rönesans'ın eşiğindeyiz...
 Kimse yenemezse Hande yener!
 Bir şehir nasıl bu kadar şık olabilir?
 Yanık sesli adamın grubu
 'Eşi 14 yaş küçüktü'
 Bu tencereden korkulmaz
    Cumartesi Yazarlar
    Güncel
  » Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
FİLİZ AKIN
Duyduk, duymadık demeyin!
Siz hiç ilk defa işiten bir...
REFİK DURBAŞ
Boyaları hep ıslaktı
İlhan Berk, "Bir in adamıdır Cihat...
PROF. DR. BENGİ SEMERCİ
Çocuk ve oruç
Geleneklerin, dini ve ahlaki kuralların,...
Rus ruleti ile Dövüş Kulübü arasında
Rus ruleti ile Dövüş Kulübü arasında
Verimli bir haftanın tartışmasız en iyi filmi. Şiddetin içinde...
Filmekimi'nin en iyileri
Filmekimi'nin en iyileri
Son ayların özellikle Cannes ve Venedik festivallerinde adını...
Cepheden tribüne bir dostluk hikâyesi
Bursaspor ve Ankaragücü tribünleri, alışık olmadığımız manzaralara sahne...
Sabah kuşağında gündem yaratma sanatı
Ünlülerin gazete manşetlerine taşınan kavgaları, aşkları, ağız dalaşları,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.