Ürün hırsızı mı teknoloji casusu mu?
Teknoloji dünyası her yıl CeBIT'te şov yapıyor. Yeni ürünler... Yeni trendler... Yazılımcılar, endüstriyel tasarımcılar ve innovasyon gerçeği... Hepsi CeBIT'te. Ama bize göre Beylikdüzü TÜYAP'ta düzenlenen şovun en ilginç olayı ürün hırsızlığı. Eğitimli ya da eğitimsiz, yeniliğe düşkün olan ve fırsatını bulan çalıyor. Eh, çalma hastalığı olan da olabilir... Ama şirketler akıllanmış. Hırsızlığa karşı önlem almış. Geçen yıl bol ürün çaldıran Sony Ericsson bu yıl akıllanmış. Tüm ürünlerini kilitli özel cam fanuslarda sergiliyor. Gelen giden yakından takip ediliyor. İster istemez insanın aklına 'yahu bu iş teknoloji casusluğu' olmasın sorusu geliyor. Ne dersiniz! Henüz piyasaya çıkmamış bir ürünü, rakip şirketler görmek ve anlamak için almış olamaz mı? Fazla film izlediğimizi düşünmeyin; tarımdan sanayiye teknoloji casusluğunun dünyanın en önemli sorunu olduğunu bilin.
'Lisanssız oynamam abi!' Bu oyunun adı 3G... Yani 'üçüncü nesil' telefon altyapı lisansı. Oyunun kurallarını Ulaştırma Bakanlığı belirliyor. Ulaştırma Bakanlığı henüz üçüncü nesile geçiş konusunda cep telefonu operatörlerine vize vermedi. Telekomünikasyon Kurumu'nun üçüncü nesil telefon altyapısını kapsayan taslak çalışmasını bekletiyor. Telekomünikasyon Kurumu, üçüncü nesil telefon altyapısı için yüzde 60 yerlilik oranı, AR-GE için bin 400 mühendis şartı koymuş. Bu şart Ulaştırma Bakanlığı'nın da cep telefonu operatörlerinin de kafasını karıştırmış durumda. Bakanlık, bir türlü karar veremiyor. Üç operatör 'Üçüncü nesil cep telefonu lisanslarında yerli şartı konulmasını destekliyoruz. Ama oranın gözden geçirilmesi şart' diyor. Telsim'in yeni sahibi Vodafone ise sessiz. 'Marttan önce bu işe giremem' mesajı veriyor. Açıkçası tatlı kârların düşlendiği, büyük hesapların yapıldığı pazarda rekabet kıran kırana. Cep telefonu operatörleri dişe diş rekabet ediyorlar. Görüntülü telefondan hızlı internet ulaşımına kadar pazarı farklılaştıracak üçüncü nesil için birbirlerine çalım atmaya çalışıyorlar. Hoş, açık açık söylenmiyor olsa da Avea ve Vodafone, çok güçlü liderin olduğu bir piyasada yeni oyuna girmek istemiyor... Hatta Avea numara taşınabilirliği olmadan ve abona sayıları eşit dağılmadan bu işe girmeye sıcak bakmayacağını bile açıkladı. Kolay mı? Türkiye'de 46 milyon ikinci nesil telefon kullanıcısı var ve Turkcell haziran sonu itibarıyle 29.2 milyon aboneye sahip. Üstelik Türk halkı yeniliklere bayılıyor. Üçüncü nesil lisansı için karar verilmemiş ama şimdiden Türkiye'ye 1.5 milyon adet görüntülü telefon gelmiş bile. Cebit'te Turkcell, Avea ve Vodafone yarış halinde. Gürültü kirliliği eşliğinde şov yapıyorlar. Tıpkı 'lisanssız oynamam abi' diyen futbolcular gibi birbirlerine 'üçüncü nesil lisansı' gösterisi yapıyorlar. Standlar canlı... Hareket fazla..
|