Türk sanayiinde üretimin üçte biri ithal mala bağımlı çıktı!
Merkez Bankası'nın 3 bin firmayı analiz ettiği rapora göre Türk firmalarının üretimdeki maliyetinin yüzde 36 gibi büyük bir bölümünü ithal hammadde oluşturuyor. Küçük büyük sanayici dövizle borçlanmayı bırakmıyor.
Merkez Bankası 3 bin firmayı analiz ederek adeta Türk sanayinin fotoğrafını çekti. Rapor, Türk sanayinin 'acı' gerçeği olan ithal mala bağımlılığı gözler önüne sererken, Türk firmalarının üretimdeki giderlerinin ortalama yüzde 36'sının ithal hammaddeye dayalı olduğunu gösterdi. Yani Türk şirketlerinin üretiminin 3'te 1'i yurtdışından gelen aramallarıyla gerçekleştiriliyor. Merkez Bankası tarafından yayımlanan 2006 yılına ilişkin üçüncü ''Enflasyon Raporu''nda, ''Firmaların Fiyatlama Davranışlarının İncelenmesine Yönelik Anket Çalışması Sonuçları'' yer aldı. Merkez Bankası her sektördeki toplam net satışların yaklaşık yüzde 70'ini gerçekleştiren 628 firmayla yüz yüze, geri kalan 2 bin 978 firmayla da posta yoluyla anket uyguladı. Türk firmalarının yerli hammadde ve malzeme giderleri ise esas faaliyet giderlerinin ortalama yüzde 32,6'sını oluşturdu. Toplam işgücü giderleri (SSK primi, vb. dahil) yüzde 11,6, elektrik, doğal gaz ve su giderleri yüzde 6,6, diğer giderler ise yüzde 13,1'lik paya sahip. Üretiminde ithal hammadde kullanımı ağırlıklı olan sektörler elektrikli ve optik aletler sanayi, kauçuk ve plastik ürünleri sanayi ile ana metal sanayi sektörleri iken, yerli hammadde kullanımının ağırlıklı olduğu sektörler olarak gıda, mobilya ve başka yerde sınıflandırılmamış diğer imalat sanayi ile ağaç ve ağaç ürünleri sanayi sektörleri öne çıktı.
REKABET
ÇOK ZAYIF Rapora göre büyük ölçekli Türk firmaları hakim oldukları pazarlarda ortalama 5 firma ile rekabet ediyorlar. Yurt içi pazarda lider konumda olduklarını belirten firmaların ana ürünlerinin pazar payı yüzde 35 iken, firmaların pazardaki konumu geriledikçe, rekabet halinde olunan firma sayısına benzer olarak, ana ürünün pazar payı düştü. İmalat sanayinde firmalar yurt içinde 6 firma ile rekabet halinde olduklarını ve yurt içindeki pazar paylarını yüzde 22,5 olarak belirtti. Ayrıca, firmaların yüzde 46,9'u pazarda en büyük firma olduğunu, yüzde 35,7'si ilk dört firma, yüzde 10,8'i ilk sekiz firma arasında yer aldığını belirtti.