kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Dünya Kupası
   Son Dakika
   News in English
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mahmut Ovur @ SABAH
Tel:
NULL
Fax:
NULL
 

Denizlerde "monopol" savaşı

Yanlış anlamayın bu bildiğimiz "monopol" oyunu değil, gerçekten Türkiye'nin denizlerinde "monopol" olan bir firma ile diğer denizcilik firmaları arasında yaşanan gerçek bir savaş bu.
Savaşın nedeni ise İzmit ve İskenderun Limanları'nda yürütülen "Kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri."
Önce bu savaşın kısa bir tarihini anlatalım.
Türkiye'de bu hizmetleri 1996'ya kadar Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) veriyordu. 1995'te İzmit Liman Yönetmeliği'nde bir madde değiştirilerek bu hak liman işletmelerine ve özel firmalara da verildi.
Bu haktan yararlanan, DEKAŞ firması ile Med Marine firması 1996 yılında bir konsorsiyum kurarak iki önemli körfezde "kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri" vermeye başladı.
Bedava verilen, önemli bir haktı bu.
Sadece İzmit Körfezi'ne yılda 12 bin gemi geldiği düşünülürse ortada ciddi bir "rant" olduğu kesin.
Deniz Ticaret Odası kayıtlarına göre "Türkiye genelinde 100 milyon dolarlık bir hizmet sektörü"ydü söz konusu olan ve daha ilginci 1997'de Türkiye Denicilik İşletmeleri bu işi yapmaktan garip bir biçimde çekildi. TDİ çekilince piyasa tamamen bu konsorsiyuma kaldı.
TDİ bu kararı nedeniyle bugünlerde Başbakanlık Teftiş Kurulu tarafından araştırılıyor. Bakalım ne çıkacak...
TDİ'nin çekilmesinden sonra 28 Ocak 1998'de Denizcilik Müsteşarlığı yeni bir yönetmelik çıkardı.
İşte bu yönetmelik konsorsiyuma tam bir tekel yetkisi verdi.
Yaklaşık 6 yıl sürdü bu saltanat.
Konsorsiyumun saltanatı, 2003'te yürürlüğe giren "Liman Hizmet Tarifeleri" ile sarsıldı. Konsorsiyum parçalandı. Ve her iki firma ayrı ayrı bu hizmeti vermeye başladı.
Yetki sorununu da Denizcilik Müsteşarlığı çözdü. İşi bilen bir yetkili bu çözümü şöyle anlatıyor:
"Karı koca olarak boşanmadığınız sürece aldatma serbest, yani konsorsiyum olarak ayrılmadığınız sürece her ikiniz de kılavuz ve römorkör işi yapabilirsiniz."
Bu noktadan sonra ilginç bir süreç başladı.
İki özel firma arasında inanılmaz bir rekabet yaşandı. Fiyatlar neredeyse yüzde 80'lere varan oranda düştü. Tam anlamıyla kıran kırana bir savaştı bu. Ne var ki bu rekabet ortamı çok değil sadece iki yıl sürebildi. DEKAŞ pes etti. Daha doğrusu denilenlere göre pes ettirildi.
Nasıl olduğunu da yine işin uzmanı anlatıyor:
"Mart 2006'da DEKAŞ'ta genel kurul yapıldı. Rekabet döneminde DEKAŞ eskisi gibi para kazanamadı. DEKAŞ'ın ortaklarını 3-5 bin dolarla bağladılar. Eski yönetim yeniden göreve geldi ve bir gecede o yüzde 80 indirimlerin hepsini iptal ettiler. Ve yeniden tekel oluştu. Şimdi kendi aralarında kavgayı bitirdikleri için sektörün kafasına sopayı indiriyorlar." İşte bu "sopa indirme" olayı denizcilik sektörünü adeta ayağa kaldırdı.
Konuyu görüşmek için, 2 Haziran 2006'da Deniz Ticaret Odası'nın İstanbul'daki Meclis salonunda Türk Armatörler Birliği, Vapur Donatanları ve Acenteleri Birliği, Türkiye Liman İşletmeleri Derneği, Kocaeli Gemi Acenteleri Derneği ve sektörün önde gelen isimleri bir toplantı yaptı.
Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, toplantı sonucunu bir ön yazıyla Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım' a gönderdi.
O yazıda aynen şöyle deniyor:
"Tüm dünya ülkelerinin rekabetle sağladığı 'kaliteli hizmet' yok oldu. Bu bölgelerde ' özel sektörce monopol yaratıldı.' Bunun acilen önlenmesi gerekiyor."
Peki bu "monopol" hakkını elde etmek için devlete bir bedel ödendi mi?
Denilenlere göre devlete tek kuruş bile ödenmedi.
İşin uzmanı bu konuda şöyle diyor:
"Devlet kendi tekel hakkını normalde ihaleye çıkarsa 200-250 milyon dolara çok rahat satabilecekken bedavaya verdi. Son günlerde TDİ bile bu hakkı yeniden istiyor ama alamıyor."
İşte denizcilik sektörünü ayağa kaldıran olayların nedeni bu. Şimdi 162 denizcilik örgütü imza toplayarak sorunun çözülmesini istiyor.
Bakalım Denizcilik Müsteşarlığı bu garip "monopol" durumunu çözebilecek mi? Dahası devletin tekel hakkını birilerine bedava kimlerin peşkeş çektiği ortaya çıkacak mı?

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Gazetecilik mi, şantaj mı?   / 24-06-2006
 "Türk ve Kürt halkından özür diliyorum"   / 23-06-2006
 ABD'li 'neocon'lar İstanbul'da kimlerle görüştü?   / 22-06-2006
 İstanbul AK Parti'de 'sancısız' kongre   / 18-06-2006
 Eminönü nasıl kurtulur?   / 17-06-2006
 Kapalıçarşı tehlikede!   / 16-06-2006
 Şehirlerde Anavatan taşrada DYP   / 15-06-2006
 Voltaire, Erdoğan ve Perihan Mağden   / 13-06-2006
 'Kızımı doya doya kucakladım'   / 11-06-2006
 Marmara, rektörünü arıyor!   / 10-06-2006
REHA MUHTAR
Orgazm
Orgazm bir insanın en fazla beğenildiğini,...
MAHMUT ÖVÜR
Denizlerde "monopol" savaşı
Yanlış anlamayın bu...
EMRE AKÖZ
'Türk turizmi yoruldu'
Bu yıl turist sayısında üçte bir...
HINCAL ULUÇ
Beş kuruşsuz ölmek..
Yıldırım Tuna'nın yolladığı...
Alman Usulü
Alman Usulü
Favori gösterilmeyen Almanya, turnuva takımı olduğunu gösterdi.
Uzatmada Maxi farkı
Uzatmada Maxi farkı
6-0'lık Sırbistan galibiyetinin ardından göklere çıkarılan Arjantin,...
Silindir gibi ezeriz
Milli Eğitim Bakanı Çelik, Ankara'da Demirel'in desteği ile başlayan...
Yılmaz siyasete döndü Anavatan Partisi karıştı
Eski Başbakan Mesut Yılmaz'ın siyasete dönüş kararı Anavatan'ı...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu