|
|
|
|
|
|
Minikler de alışverişte 'canavar'a dönüşüyor
Çocukların alışveriş alışkanlıklarını mercek altına alan Medicat dergisi, araştırma şirketi AcNielsen'in yaptığı bir çalışmayı yayınladı. Buna göre; hangi yaşta olursa olsun çocuklar alışveriş yaparken bir 'alışveriş canavarı'na dönüşüyor.
Aile bireylerinin özellikle çocukların alışveriş sırasında nasıl davrandığı konusunda gözlem yapan araştırma şirketi ACNielsen, yediden yetmişe tüm çocukların alışveriş yaparken kendilerini kaybettiklerini söylüyor. Zamanla ebeveynlerinin alışveriş kararlarını etkilemeye başlayan çocuklar, çoğu zaman alışveriş sonunda çıkan yüklü faturların da sorumlusu oluyor. Ailelerinin verdiği cep harçlıklarıyla kendilerine göre bir bütçe oluşturan minikler, aslında bu ufak birikimlerle alışveriş dünyasına ilk adımlarını atmış oluyor. Uzmanlar, bu dönemde çocukların bilinçli birer tüketici olmayı öğrenebileceğini belirtiyor. Çocukların en çok bayramlarda harçlık aldığını anlatan uzmanlar, kızların erkeklerden daha tutumlu olduğunu söylüyor. 6-8 yaş arası çocukların 'alışveriş' dendiğinde akıllarına genellikle oyun alanlarının bulunduğu hipermarketler geliyor. Marketleri çocukların sosyalleştiği ve kendilerini özgür hissettikleri alanlar olarak tanımlayan uzmanlar, çocukların kendilerine ait ürünlerin satıldığı bir yerde, kendi paralarıyla alışveriş yapmayı düşlediklerini söylüyor.
KIZLAR PEMBE SEVER Bu yaş grubunda daha çok çikolata, dondurma ve cips gibi ürünler tüketen minikler, yemek yemek için ise mutlaka fast food restaurantlarını tercih ediyor. Tabii ki her gittikleri mekanlarda oyun alanlarının olmasını da istiyorlar. Ebeveynler ise bu yaş grubundaki çocuklara sözlerini dinletebilseler de 10 yaşından itibaren çocuklara doğru alışveriş alışkanlıklarını öğretebilme konusunda problem yaşıyorlar. ACNielsen'in tarafından yapılan araştırmalar gösteriyor ki; kız ve erkek çocukların alışveriş alışkanlıkları arasında büyük farklar var. Dergi, boncuk ve tokalara ilgi duyan kızlar pembe ve sarı gibi canlı renkleri tercih ederken erkekler ise mavi, gri ve siyahı seviyor. Kızlar ve erkekler arasındaki farklardan bir diğer ise marka kullanımı. Kızlar marka konusunda küçük yaşlardan itibaren ebeveynlerine baskı uygulasa da erkekler uzun yıllar ebeveynlerini seçtiğin markaları kullanmayı kabul ediyor. Sevdikleri çizgi film kahramanlarına karşı oldukça duyarlı olan çocuklar, marketlere gittiklerinde ilk olarak bu karakterlerin standlarına koşuyor. Erken yaşlardan itibaren ağlayarak bir şeyleri elde etmeye alışan çocuklar bu hareketlerini, zamanla daha da artıyor. Aileler de bu baskılara dayanamayıp onların isteklerini yerine getiriyor.
BABA DAHA CÖMERT Alışveriş sırasında anne ve babanın davranışları karşılaştırıldığında; babaların annelere göre çocukların isteklerini daha az reddettiği ve onlara daha çok para verdiği gözleniyor. Çocuklar da bir şey isteyeceklerinde direk babaya gidiyor. Çocukların ileri yaşlarda sağlıklı birer tüketici olması için uzmanlar, çocukların 'ebeveynlerinden para almadan', kendi harçlıkları kadar alışveriş yapmayı öğrenmesi gerektiğini söylüyor. Uzmanlar, çocukların böyle daha mutlu olduklarını ve kendilerini özel hissettiklerini belirtiyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|