kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Beyaz felaket uçakları da vurdu
Beyaz felaket uçakları da vurdu
THY 22 dış hattı marta kadar açacak
Onur Air'in güvenliğine tam not
Kısa... Kısa... Kısa...

Beyaz felaket uçakları da vurdu


Türkiye'yi etkileyen olumsuz hava koşulları uçakları da vurdu. En büyük tehdit ise uçuş güvenliğini tehdit eden buzlanma.

Son bir haftadır Türkiye'ye etkisi altına alan kar yağışı hava ulaşımını da olumsuz etkiledi. Kar ve beraberinde gelen buzlanma yüzünden havalimanlarının birçoğunda seferler aksadı. Soğuk havalarda uçaklarda meydana gelen buzlanma, uçuş güvenliğini tehdit eden risk faktörlerinin en başında geliyor. Buzlanma yüzünden benzin deposu donup, uçağın motoru bile durabiliyor. Uçaklarda şeffaf buzlanma, kar şeklinde buzlanma, açık hava buzlanması, karbüratör buzlanması ve benzin buzlanması olmak üzere 5 çeşit buzlanma yaşanıyor. Uçağın motor gücünü azalttığı için karbüratör buzlanması ve motora benzin gitmesini önlediği için benzin buzlanması en tehlikeliler arasında yeralıyor. Uçaklar yüksek seviyelerde uçarken ve uçuşun uzun süre devam etmesi durumunda, çok düşük sıcaklıklar uçak yüzeyi vasıtasıyla benzinin bünyesine intikal ediyor. Sıcaklığın düşmesiyle benzinin su tutma özelliği azaldığından bir miktar su açığa çıkıyor. Açığa çıkan su donarak buz oluyor. Bu buzlanma akaryakıt kanallarını kapatıp motora benzin gelmesini önlüyor. Havayolları böyle bir tehlike yaşamamak için her gece yakıt tanklarındaki suyu boşaltıyor. Uluslararası havacılık kuralları gereği bir uçağın kanatlarında, pervanelerinde ve kontrol satıhlarında donma, kar ve buzlar giderilmeden kalkması yasak. Zira kanatlar üzerindeki donma, buz ve kar, hava akışını bozarak uçağın kaldırma kuvvetini azaltıyor. Uçağın maksimum yükle, yüksek performansla havalanması gerektiğinden kalkışlar büyük önem arz ediyor.

MALİYETİ YÜKSEK
Uçağın uçabilmesi için ağır buz ve kar tortuları, buz çözücü sıvı (etilen, glikol ve isopropil alkol vb.) kullanılmasıyla kaldırılıyor. Uçak yüzeylerinin kar, don ve buzdan temizlenerek, temiz yüzeyler elde edilmesi için yapılan işleme De-Icing, buzlanmayı önlemek için yapılan işleme ise Anti-Icing adı veriliyor. Bu kimyasal maddeler hem uçak üzerindeki suyun donma noktasını düşürüyor hem de yüzeylerde kayganlık oluşturarak buzun tutunmasını engelliyor. Bir uçağa bu işlemin uygulanmasının havayollarına maliyeti ise yaklaşık 1000 Doları buluyor. Teknik görevlilerce yapılan De-Icing ve Anti-Icing işlemlerinden sonra kalkıştan önce pilotlar tarafından tekrar bir kontrol yapılıyor ve uçak bu işlemlerden sonra güvenli bir şekilde havalanıyor.
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 Festivalle kuşakları eğiten adam: Şakir Eczacıbaşı
 Yaşayan efsane pilot
 Kısa... Kısa... Kısa...
 Şahan sadık, İpek ateşli Fadik tutumlu çıktı
 Postmodern Minyatürler
 Havacılığın çılgın dahileri
 Türkiye'nin en genç kadın pilotu
 -44 derecede Airbus A380
 Seyri en güzel Olimpiyat
 Kısa... Kısa... Kısa...
 Kaşık ve çatallar masa yerine tabloda
 Gençler de yaşlılar da aynı 'Şefkat Yurdu'nda
 Huzurevi değil harikalar diyarı
 Tüm yolcuları business class
 Ünlüler inceliklerini 'jean'e borçlu
 Macellan'ın yolunda ilk Türk teknesi
 Kısa... Kısa... Kısa... Kısa...
 En çok kar eden havayolları
 Ayvalık'ta ustalardan müzik eğitimi
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
Tatlıses ile uçağında röportaj
Hafta içi İbrahim...
TURGAY NOYAN
Amatör denizci sınavlarını artık federasyon...
Karlı dağların dişi komandoları
Karlı dağların dişi komandoları
2 bin 600 metre yükseklikte, -27 derece soğuk havaya rağmen çadırda...
Dramada dünyada üzerime oyuncu tanımam
Kadir İnanır "Azap Yolu"nda yine kötülerin, kötülüklerin karşısında.
Bir 28 Şubat daha yaşanmaz
28 Şubat'ın en önemli sonucu bugünkü AK Parti iktidarı olmuştur. Ordu...
Patara'da yaşananların hepsi gerçektir
Her şey 19 Eylül 2005'te New York Times gazetesinde "Türkiye'de Kumlara Gömülen...
Bizim kız
2003 Mart'ının başı. Atina yakınlarındaki Koridallos'ta, olağanüstü güvenlik...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.