| |
|
|
İş bilenin.. Onu da Fener biliyor!.
FENERIUM mağazaları satış rekorları kırıyor. Ne zaman önlerinden geçsem, tıklım.. G.Saray Store'lar ise sinek avlıyor.. Neden?.. G.Saray'da iş bilen yok.. Artık dünyanın büyük kulüplerinin iki büyük geliri var. Televizyon ve hediyelik eşya satışı.. Ticari dilde merchandising denen şey.. Manchester United, bu sayede büyüdü. 1998'de kulübü ziyaret ettiğimde bana verdikleri bilgiler küçük dilimi yutmama sebeb olmuştu. Her maçını o dev stadda ful oynayan kulübün maç gelirleri bütçenin yüzde 5'ini geçmiyordu. Televizyon yüzde 15!.. Ya gerisi.. Yüzde 73 gelir, hediyelik eşya satışından geliyordu. Manchester United'in dev hediyelik eşya kataloğunda aklınıza ne gelirse, hatta Rolls Royce otomobiller bile vardı.. İki yıl sonra Singapur'da Mancester United mağazasını görüp içeri girip G.Saray kaşkolüne de rastladığımda, bu muazzam gelir artık beni şaşırtmıyordu., Manchester United, G.Saray kaşkolünü Singapur'da satarken, G.Saray kulübü kendi kaşkolünü Kopenhag'da UEFA Kupası finalinde satamıyordu, inanır mısınız, ayni yıl.. Fener işi kaptı ve büyüttü. G.Saray ise uyuttu. O muhteşem UEFA Kupası ve ardından gelen Süper Kupa bile paraya çevrilemedi. Coşmuş milyonlarca taraftara bu iki kupanın formaları, kaşkolleri, tişörtleri, fincanları, video ve DVD'leri satılamadı.. Kupayı Arsenal alsa bunu milyonla paunda çevirirdi. G.Saray beş kuruş kazanmayı başaramadı. Geçen gün bir G.Saray Store'a gittim. Çok sevdiğim bir arkadaşımın oğlu 1 yaşına giriyor. Ona bir hediye almaya.. Yok.. Bebekler için hiç bir şey düşünülmemiş.. Oysa bizde adet çocuğu kulübe mümkün olduğu kadar erken vaftiz etmektir. Bunun yolu da hediyeden geçer.. Eş dost, akraba, taallukat, küçükleri kulüp renklerine boğarak bağlama yolları ararlar. Gelenektir. G.Saray kundağı bile yapacaksın.. Ne gezer.. Koca bir forma aldım, zorlasam ben girerim içine.. 5 yaşında çocuk için de eşofman.. Bu nasıl bebek hediyesi peki?.. Bu arada dükkâna da baktım, uzun uzun.. Uzun uzun, lafın gelişi.. Uzun uzun bakacak şey yok. Klasik forma, eşofman.. Hepsi o nerdeyse.. Zekâ gerektiren farklı bir ürün yok.. Hadi sende zekâ yok.. Git Manchester'e bak, adam ne satıyor?.. Zor mu?.. Fenerium'a git bak, yahu, onlar ne satıyorlar?. Bugün nerdeyse tüm umutların bağlandığı Ünal Aysal, G.Saray'a bir 100. Yıl Armağanı vermiş, parayı bastırıp.. Bir DVD yapmış kulüp Aysal'ın parası ile.. Adı "Unutulmaz Maçlar!.." Ucuz, çirkin ve zevksiz kapakta başka bilgi yok.. Unutulmaz Maçlar da, hangi maçlar!.. 100 yıllık tarihteki hangi maçlar var.. DVD yapmışlar kapak yapmayı başaramamışlar. Plastik kılıfı yırtıp kapağı açtım hemen.. İçindeki kartoneti okumak için.. O da yok.. Kartonet yok.. Parayı bastırıp, 230 dakika olduğunun ötesinde bilgi içermeyen DVD'yi alacaksın.. Böyle pazarlama, böyle tüccarlık mı olur?.. G.Saray niye boğazına kadar borçta?.. Niye futbolcuların maaşlarını ödeyemiyor, diye hâlâ soruyor musunuz?..
|