Hostesler yaşlanır mı?
Yurtdışı seyahatlerimi yabancı havayollarıyla yaptığımda, kabin personelinin davranışına, yaşına ve bazı olaylar karşısında gösterdiği tepkiye özellikle dikkat ederim. Gerçekten de hostes ve pilotların hadiselere yaklaşımları, problem çözümleri ve hizmetleri havayollarına, Doğulu ve Batılı olmalarına göre fark edebiliyor. Henüz bu işin standardı da yok.
TECRÜBELİSİ MAKBUL Ama ortak bir gözlemim var. Türk Hava Yolları (THY) veya özel hava yolları yolcularının sandığının aksine yabancı şirketlerde tahmin edilen oranda veya bizdeki gibi genç host ve hostese rastlamak mümkün değil. Çoğunluğu yaşlı, gençler ise azınlıkta. Türkiye'de ise durum tersine. Hatta bazı uçaklarda tecrübeli hostes bulmak neredeyse imkansız. Yetkililere sorarsanız gerekçeleri hazır. Sektör büyüyor, yeni uçaklar geliyor, tecrübeli kabin personeli maalesef yok. Yeniden yetiştiriyoruz. Peki, bir hostes ne kadar zamanda tecrübeli hale gelir? Hangi zaman dilimi onlar için yaşlılık ifade eder? Bu sorulara, özel hava yollarını bilmem, ama çok sayıda tecrübeli hostesi olan THY yönetiminin cevap bulması gerekir. Çünkü, en fazla tecrübeli hostes THY'de var. En iyi hizmet eden, hizmetiyle fark oluşturan ve rekabet gücünü artıran kabin personeline de milli havayolunun ihtiyacı bulunuyor. Bu sebeple, bir hostesin kıymetli ve tecrübeli hale gelebilmesi için görevinde 10 yılı doldurması gerekiyor. Zaten 10 yılını doldurmuşlara tecrübeli sıfatı kullanılırsa doğru olur. Ancak, 10-15 yıllık hostesin THY gibi havayollarına maliyeti, yeni başlamış dört toy hostese eşit gelmektedir. Durum böyle olunca para için tecrübeden vaz geçmek kolay olabiliyor. Ama uçaklarda genç hostes sayısının artmasıyla yolcudan gelen şikayetlerde ciddi kıpırdanmalar olacaktır. Böylece kalite düşecek, ilk önce sürekli uçan, şirkete para kazandıran yolcular havayolunu terk edecektir. Geçen yıl THY'- nin bir havayolundan kiraladığı uçaklarda görev yapan genç hostesler yüzünden çok sayıda şikayetler olmuştu. Yolcu şikayetleri ve adetleri de bu anlamda tahlil edilebilir. Özel hava yollarında da bu sorun had safhada olduğu için azami dikkat gerektiriyor. Türkiye gibi ülkelerde verilen hizmetin kalitesinden ziyade, hizmet edenlerin fiziki görüntüsü (yolcular için önemli sanılıyor) ve maliyetiyle (havayolu şirketi için dikkate değer bulunuyor) ilgilenilmesi maalesef söz konusu. Durum böyle olunca, yaşlanan hostesin itibarı artacakken düşüyor. Doğal olarak hostesler tecrübe kazandıkça yaşlanıyor ve maliyetler artıyor. Fakat uçaklarda kabin personeli kaynaklı şikayetler de neredeyse sıfıra iniyor. Hizmet kalitesi artıyor. Uzak Doğu uçuşlarında Singapur, Emirates, Ctahay Pacific gibi havayollarındaki Uzak Doğulu, iyi hizmet eden hostesler kimseyi yanıltmasın. Onlar yaşını göstermiyor.
|