kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Hostesler yaşlanır mı?

Yurtdışı seyahatlerimi yabancı havayollarıyla yaptığımda, kabin personelinin davranışına, yaşına ve bazı olaylar karşısında gösterdiği tepkiye özellikle dikkat ederim. Gerçekten de hostes ve pilotların hadiselere yaklaşımları, problem çözümleri ve hizmetleri havayollarına, Doğulu ve Batılı olmalarına göre fark edebiliyor. Henüz bu işin standardı da yok.

TECRÜBELİSİ MAKBUL
Ama ortak bir gözlemim var. Türk Hava Yolları (THY) veya özel hava yolları yolcularının sandığının aksine yabancı şirketlerde tahmin edilen oranda veya bizdeki gibi genç host ve hostese rastlamak mümkün değil. Çoğunluğu yaşlı, gençler ise azınlıkta. Türkiye'de ise durum tersine. Hatta bazı uçaklarda tecrübeli hostes bulmak neredeyse imkansız. Yetkililere sorarsanız gerekçeleri hazır. Sektör büyüyor, yeni uçaklar geliyor, tecrübeli kabin personeli maalesef yok. Yeniden yetiştiriyoruz. Peki, bir hostes ne kadar zamanda tecrübeli hale gelir? Hangi zaman dilimi onlar için yaşlılık ifade eder? Bu sorulara, özel hava yollarını bilmem, ama çok sayıda tecrübeli hostesi olan THY yönetiminin cevap bulması gerekir. Çünkü, en fazla tecrübeli hostes THY'de var. En iyi hizmet eden, hizmetiyle fark oluşturan ve rekabet gücünü artıran kabin personeline de milli havayolunun ihtiyacı bulunuyor. Bu sebeple, bir hostesin kıymetli ve tecrübeli hale gelebilmesi için görevinde 10 yılı doldurması gerekiyor. Zaten 10 yılını doldurmuşlara tecrübeli sıfatı kullanılırsa doğru olur. Ancak, 10-15 yıllık hostesin THY gibi havayollarına maliyeti, yeni başlamış dört toy hostese eşit gelmektedir. Durum böyle olunca para için tecrübeden vaz geçmek kolay olabiliyor. Ama uçaklarda genç hostes sayısının artmasıyla yolcudan gelen şikayetlerde ciddi kıpırdanmalar olacaktır. Böylece kalite düşecek, ilk önce sürekli uçan, şirkete para kazandıran yolcular havayolunu terk edecektir. Geçen yıl THY'- nin bir havayolundan kiraladığı uçaklarda görev yapan genç hostesler yüzünden çok sayıda şikayetler olmuştu. Yolcu şikayetleri ve adetleri de bu anlamda tahlil edilebilir. Özel hava yollarında da bu sorun had safhada olduğu için azami dikkat gerektiriyor. Türkiye gibi ülkelerde verilen hizmetin kalitesinden ziyade, hizmet edenlerin fiziki görüntüsü (yolcular için önemli sanılıyor) ve maliyetiyle (havayolu şirketi için dikkate değer bulunuyor) ilgilenilmesi maalesef söz konusu. Durum böyle olunca, yaşlanan hostesin itibarı artacakken düşüyor. Doğal olarak hostesler tecrübe kazandıkça yaşlanıyor ve maliyetler artıyor. Fakat uçaklarda kabin personeli kaynaklı şikayetler de neredeyse sıfıra iniyor. Hizmet kalitesi artıyor. Uzak Doğu uçuşlarında Singapur, Emirates, Ctahay Pacific gibi havayollarındaki Uzak Doğulu, iyi hizmet eden hostesler kimseyi yanıltmasın. Onlar yaşını göstermiyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Bölgesel uçak bilmecesi   / 18-12-2005
 Anlamsız yurtdışına çıkış yasağı   / 11-12-2005
 Zamanında kaldırmak önemli   / 04-12-2005
 Yalancı cennette 2 gün   / 27-11-2005
 Dubai'de koz paylaşımı   / 20-11-2005
 THY yeni ortak arıyor   / 13-11-2005
 İş dünyasına Atlantik hattı   / 06-11-2005
 Küpeliler ön koltuğa!   / 30-10-2005
 Türkiye ilgisi havaya çıktı   / 23-10-2005
 Hostesler yaşlanır mı?   / 16-10-2005
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
Üsküdar ve havada yasak aşk
Kısa süre önce İstanbul...
TURGAY NOYAN
Denizlerde alt-üst kimlik tartışması
Fethiyeli Aglim...
Bangladeş yetimhaneleri-ne Türk modeli
Bangladeş yetimhaneleri-ne Türk modeli
Türk ve Bangladeşli gençler, kendi sivil toplum kuruluşları...
Terapistim yok koçum var
Terapistim yok koçum var
Son yılların gözde mesleği "koçluk" giderek yayılıyor. Elmas Genç ise...
Oğlumun intiharına saygı duyuyorum
Gazeteci Zülfikar Doğan, Almanya'da trenin altına atlayarak intihar...
Ölümünden beni sorumlu tuttular
Gazeteci Zülfikar Doğan'ın Güneş Gazetesi yazarı eşi Duransel Doğan:...
820 Ali işte, 134 Zeynep sokakta
İstanbul'da 19 bin çocuk kayıt yaptırdığı halde okula devam edemiyor.
Oğlanlar okula kızlar işe
İstanbul'da okula gitmeyen çocukların önemli bir kısmı zorunlu göçle...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.