kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
  » Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Kaçak bir tanker 20 milyar demek

Akaryakıt kaçağının boyutları ürkütüyor. Mersin'den Irak'a kadar uzanan güzergâhta, "emanet mal alan" da var, bidonda benzin satan da. Transit malı Türkiye'de satan kaçakçılar, Irak'a kadar malı boşaltıp, sınırdan su ile geçiyor....

Türkiye'nin en önemli problemlerinden biri kaçak akaryakıt. Bazılarına göre 8, bazılarına göre ise kaçağın boyutları 4 milyar dolar düzeyinde. İşin ilginci boyutları, yöntemleri, daha çok yoğunlukta olarak yapıldığı bölgeler bile bilindiği halde kaçağın engellenememesi. Yöntemler bol olunca sektör temsilcileri çareyi dedektif gibi kaçağın peşine düşmekte buluyorlar. Kaçağı kovalayan sektör temsilcileri, yerleri tespit ediyor, fotoğraflıyor, olay yerlerine bizzat gidiyor. Bunlardan biri de İngiliz akaryakıt devi BP'nin Türkiye Akaryakıt Müdürü Ahmet Yılmaz. Görüşme günümüz öncesinde Mersin'den yola çıkan ve Güney'deki kaçak akaryakıtın güzergahını izleyen Yılmaz, "Bir çok yerde emanet mal alınır tabeleları var. Bu emanet malın ne olduğunu açıkçası ben bilmiyorum. Güneyde yoğun trafik var. Günde 400 civarında tanker Güneydoğu'ya ulaşıyor. Standartları çok kötü. Mutlaka bu trafiğin kontrol altında tutulması gerekiyor" diyor.

BÖYLE KAZANÇ NEREDE VAR!
Yılmaz'ın sözlerinin ardından biz de akaryakıt kaçakçılığının maddi boyutlarını bir kez daha ortaya koyalım istedik. Bunun için Petrol Sanayi Derneği (PETDER) yetkilileri ile Türkiye Akaryakıt Bayileri ve İşverenler Sendikası (TABGİS) Başkan Vekili Rasih Arbay'a başvurarak bir tankerde yapılabilecek kaçak miktarını ve yöntemlerini ortaya koyduk. İşte sonuçlar:

* Bir tanker yaklaşık olarak 33 metreküp akaryakıt alabiliyor. Diyelim ki transit olarak motorin alındı. Motorinin 1 metreküpünün vergisiz fiyatı 621 YTL 25 Yeni Kuruş (621 milyon TL). 1 metreküpteki Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ise 834 YTL 25 Yeni Kuruş (834 milyon TL). Akaryakıtta kaçakçılık yapmayı kafasına koyan biri sadece ÖTV nedeniyle 27 bin 530 YTL'yi cebine atmış görünüyor. Söz konusu kişi eğer piyasadaki motorindenMersin’deki bu tabelalar kaçak akaryakıt satılan yerlerin işareti kabul ediliyor.yüzde 25 daha ucuza satmaya kalksa bir tankerden 20 milyar (20 bin TYTL) kârda demek. Ayda 4 kez böyle bir işe girişse ortaya 80 milyar gibi akıllara sığmayacak bir rakam çıkıyor. nAynı örneği benzin üzerinden yaparsak bu rakam daha da büyüyor. Benzinin vergisiz rafineri çıkış fiyatı 573 YTL 86 Yeni Kuruş. 1 metreküpte vergi oranı 1.362 YTL 50 Yeni Kuruş. Burada ÖTV nedeniyle ortaya çıkan kâr ise 44 bin 964 YTL yani yaklaşık 45 milyar lira.

BENZİN DİYE SU TAŞINIYOR
Kaçak sırasında izlenen yöntemler de oldukça ilginç. Sektör yetkilileri bunlardan bazılarını şöyle anlatıyorlar:

* Limanlardan transit satış için akaryakıt alıyorlar. Irak'a gidene kadar Türkiye sınırları içinde yol boyunca satış yapıyorlar. Otobüs garajlarında bidon ve fıçı ile de satış yapan var. "Emanet mal alınır" yazan yerlere akaryakıtı boşatlanlar da. Sınıra yaklaştıklarında akaryakıt yerine tankeri su ile dolduruyorlar.

* Sınırı geçince ise değişik yöntemler uygulanıyor. Bazıları yükleme yapacakları yere gidip akaryakıt getiremedim diyor ve küçük bir cezaya katlanıyor. Bazıları ise örneğin motorin satacaksa Irak'ta fiyat daha düşük olduğu için Irak'tan mal alıp orada satıyor. Tankeri eski olanlar yakmayı bile göze alıyor.

* Bir başka yöntem ise akaryakıt tankeri kantara çıkmadan önce ağırlık yapan çıkarılabilen koltuk vb gibi şeylerden arındırılıyor. Yaklaşık 500 kilogram yükünü hafifleten yolda bidonlarla bu miktardaki yakıtı satıyor.

* İddialara göre kaçağın bir başka yöntemi ise balıkçı tekneleri ile yapılıyor. Balıkçı sıfır ÖTV ile gidip akaryakıt alıyor, sonra balığa çıkmak yerine elindeki yakıtı civardaki fabrikalara satıyor.

1 2 3 4 5
 
DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
 LPG doğalgazdan daha çevreci devlet neden teşvik etmiyor?
 Petkim 7 kat talep topladı, 273 milyon dolar gelecek
 TMSF, Türk Telekom'a Kablo Net davası açıyor
 Papa ürünleri yok satıyor!
 Benzinli oto satışı artıyor, benzin tüketimi düşüyor
 Yıllık 1 dolar maaş aldılar!
 Emekli Sandığı, Hilton Oteli'nden 5 trilyon lirayı faiziyle...
 'Depolar on-line takip edilsin'
 Tsunami, turizme 3 milyar $'a patladı
 NYSE'nin yeni patronu Carter
 Daimler, hukuk savaşını kazandı
 Babacan: Tekel mutlaka özelleşecek
YAVUZ SEMERCİ
Yürümek bile vergiye tabi...
Türkiye vergi konusunda...
ALİ SAYDAM
Doğurmak zor işmiş
Kadınlara hep gıpta etmişimdir. İlle...
Cerrahpaşa çocukları
Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesi'nin Çocuk Cerrahi Bölümü'nde yatan...
Havuz kenarında ölüme kaydı
Ayvalık'ta 7 yaşındaki ilköğretim öğrencisi Ömer, komşularının...
Son yolculuğuna besteleriyle çıktı
Son yolculuğuna besteleriyle çıktı
Cilt kanserinden yaşamını yitiren Melih Kibar için düzenlenen cenaze...
Noterler Çırağan'da buluştu
Noterler Çırağan'da buluştu
256 noter, Türkiye Noterler Birliği Genel Kurulu'na katılacak...
IMKB
E: 25.786 D:% -0,17
DOLAR
S: 1,351 D:% 0,633
EURO
S: 1,735 D:% 0,029
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu