|
|
|
|
|
|
Hasır altı edilen rapor
34 askere mezar olan Casa uçaklarının, 1998'de Savunma Müsteşarlığı mühendislerinin 'sakıncalıdır' raporuna rağmen alındığı ortaya çıkmıştı.
Savunma sanayii ihalesinin Alenia uçak firmasına verilmesi akıllara, 2001 yılında yaşanan kazalarla gündeme gelen Casa uçakları hakkındaki 'sakıncaladır' raporunu getirdi. 34 askerin şehit olduğu uçak kazasının ardından, Savunma Sanayii Müsteşarlığı tarafından Casa uçaklarının 'alınmaması' yolunda bir rapor hazırlandığı iddia edilmiş, dönemin Deniz Kuvvetleri Komutanı Oramiral İlhami Erdil ise, "Kesinlikle öyle bir rapor yok" diyerek iddiaları yalanlamıştı. Ancak Casa CN-235 hakkındaki dosya bir süre sonra basına yansımıştı. Dosyadaki belgelere göre, Casa CN-235 uçaklarının bu proje için uygun olmadığını rapor eden Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nda (SSM) görevli uçak mühendisleri 1998 yılında projeden el çektirilmişti.
SÜREÇ NASIL BAŞLADI? Deniz Kuvvetleri Komutanlığı 1995 yılında deniz karakol uçağı projesi başlattı. Projede belirtilen, "vazgeçilemez ve tercih nedeni konular"a göre Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nda, projeyi koordine eden Uçak Yüksek Mühendisi Kemal Kaya ve Sedat Güldoğan, 28 Nisan 1998'de yazdıkları raporda, Casa CN-235 tipi uçağın Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın (Dz.K.K.) hareket ihtiyacını karşılayamayacağını belirterek Casa'ların bu proje için "sakıncalı" olduğunu vurguladı. Mühendisler raporda, "Proje devam ederse, 250-300 milyon dolar ve en az 3-4 sene kayıp olur" diye yazdı.
GÖREVDEN EL ÇEKTİRİLDİ Casa uçaklarıyla ilgili, "sakıncalı raporu" veren uçak yüksek mühendisi Kemal Kaya 22 Haziran 1998'de, Savunma Sanayi Müsteşarlığı'ndaki görevinden alındı. Aynı şekilde, raporda imzası bulunan diğer uçak mühendisi de projeden el çektirildi. Savunma Sanayi Müsteşarlığı Denetleme Kurulu, mühendislerin projeden uzaklaştırılmasından bir hafta sonra yaptığı toplantıda 9 adet CN- 235 uçağı alımı projesini değerlendirdi. Denetim Kurulu üyesi olarak görev yapan Başbakanlık temsilcisi Rifat Avcı, Milli Savunma Bakanlığı temsilcisi Remzi Turgut ve Maliye Bakanlığı temsilcisi Basri Yılmaz, toplantı sonunda imzaladıkları kararda, "Casa firmasına 50 milyon doların üzerinde haksız kazanç temin edilmekte olduğu" ve "tek kaynak alımı yapıldığı" değerlendirmesini yaptı. Denetleme kurulu, "İddialar açıklığa kavuşuncaya kadar projenin ertelenmesinin uygun olacağı düşünülmektedir" diye karar aldı.
"ACİL İHTİYAÇ VAR" SSM Denetleme kurulunun, "proje ertelensin" kararından 8 gün sonra, 9 Temmuz 1998'de, "Deniz Kuvvetleri Komutanı namına" Kurmay Başkanı Koramiral Özden Örnek imzasıyla kaleme alınan yazıda, "Acil ihtiyaç var, projeye devam edilsin" denildi. Yazıda ayrıca, "Casa uçağının görev ihtiyacına uygun olduğu " belirtildi.
"PROJE DEVAM ETSİN" 20 Ağustos 1998'de, Casa uçaklarının görüşülmesi amacıyla Genelkurmay Başkanlığı, Dz.K.K.'lığı ve TAI yetkilisinin de katılımıyla bir toplantı yapıldı. Toplantıda SSM üyeleri tarafından, "Uçağın, ihtiyacı karşılayacak kapasitede olduğu tespit edilmiştir ve çalışmalara kalınan yerden devam edilmesinde yarar görülmektedir" denildi. Casa CN-235 projesi böylece kaldığı yerden devam ettirildi. Deniz Kuvvetleri'nin elindeki 9 adet CASA CN-235 uçağı, TAI'de İspanya ile ortaklaşa üretildi. Türk Hava Kuvvetleri'nin elinde ise 52 adet Casa bulunuyor.
ANKARA
|
|
|
|
|
|
|
|
|