Fiyatlar zaten dipte, artık hünerli olan kazanacak
Mudo'nun patronu Mustafa Taviloğlu, "İyi fiyat her yerde, vadeler uzadı. Bundan sonra ruhu olan mal kazanacak. Hiçbir şey eskisi gibi olmayacak" diyor.
2004'ün ikinci yarısı, perakende sektöründe taksitlerin 12 aya kadar uzadığı, hızlı tüketim ürünlerinde bile hemen hemen tüm zincirlerin limitsiz taksitle ekmek, domates sattığı bir yıl oldu. Taksitlerin bu denli yaygınlaşması Merkez Bankası'nı kaygılandırdı, hatta bir sınır getirilmesi tartışıldı ama görünen o ki, bu furya biraz daha sürecek. Herkes 12'ye bölüyor, taksit atlatıyor. Peki bu işten kim kazanıyor. 40 yıllık perakendeci, Mudo'nun patronu Mustafa Taviloğlu ile sektörü nelerin beklediğini konuştuk.
* 2004 Mudo için nasıl bir yıl oldu? 2004, benim son 15 yılımın en iyi dönemiydi. Zararlarımızı kapatıp kâr ettik. Faizler düştü. Geçmişte, yüksek faiz döneminde sattığımız malı aynı fiyatla yerine koyamıyorduk. Ben kendi adıma en az 3 kere dibe vurdum. Sonra yeniden çıktım. Aslında o dönemlerde sektörün tamamı dibe vurdu.
* Sektör, kriz, deprem gibi badireleri atlattı. Şimdi de taksit rekabeti var... Eskiden yüksek enflasyon döneminde maaşlar da yüksek oranda artıyordu. Evet, enflasyon bu artışı götürüyordu ama insanlar psikolojik olarak gelirinin arttığını düşünüyor ve bu da bir harcama yaratıyordu. Yine o dönemde faizler yüksekti, birikimi olan dolardan ya da faizlerden gelir elde ediyordu.
* Herkes vadeyi uzattı, bu işten kim karlı çıkacak? Bundan sonra iş zor. Hünerli olan iş yapacak artık. Ne vade, ne de fiyat, -zira artık fiyatlar da dibe vurdu, iyi fiyat da her yerde. Artık doğru mal iş yapacak. Fark vadelerde değil, malın ruhunda.
REKABET YEŞERTİR * İspanyol Zara Türkiye pazarına girdiğinde, bütün hazırgiyimciler bağırmıştı. Siz de onlardan biriydiniz. Bugün aynı şekilde mi düşünüyorsunuz? Evet bağırıyorduk. Ama sebebi şuydu. Dünyada hangi fiyata satıyorsa, Türkiye'de de öyle satmasını istiyorduk. Onlar dünya fiyatlarından yüzde 30 daha ucuza satıyordu. Şimdi herkes 'Zara pahalılandı' diyor. O artık dünya fiyatlarıyla aynı satıyor.
* İkea da geldi Türkiye'ye? Rekabet insanı yeşertir. Derler ki 'Çarşı uzadıkça insanın kısmeti artar.' Rekabet olmadıktan sonra bütün dünya benim olsa ne olur. Zara geldi; yan dükkandaki İspanyol komşumuz 69 milyona mont satınca biz de o fiyata satmanın yolunu aradık. Şimdi de İkea'nın 5'e sattığını ben 4.5'a satmanın yolunu ararım. Ama gelişi piyasayı değiştirecek, pazarı genişletecek. İyi olacak tabii ki.