kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Saydam @ SABAH
 
Sevdiğimiz her şey marka değildir
Üzülme Turkcell iyi iş başardın!
Kısa...Kısa...Kısa...

Sevdiğimiz her şey marka değildir

Perşembe akşamı NTV'de Okan Bayülgen'in programına katıldım. Ne kadar çok izleyeni varmış. Ertesi günü arayanların sayısından belli. Orada izleyicinin yarım kaldığını düşündüğü iki konuya bugünkü yazımda değineceğime dair söz verdim. Birincisi Gülben Ergen'in kendisiyle ilgili yaptırdığı araştırmaya; ikincisi, favori tatlım Bebek Badem Ezmesi'nin neden marka olmadığına.
Gülben Hanım, "Ben her şeyi bilirim" demeyip Türkiye'nin en saygın araştırma şirketlerinden GFK ile çalışıyormuş. Hatta Araştırmacılar Derneği'nin geçen haftaki toplantısında Şirket'in Genel Müdürü Elvan Oktar ile birlikte kalkıp yaptırdığı araştırmayı katılımcılara bizzat sunmuş. Bu cesaret işidir. Araştırma yaptırmak da öyle. Pek çok şirket yöneticisi bilirim ki, yapılan algılama araştırmaları olumsuz çıktı mı, ilk işleri araştırmada hata olup olmadığını araştırmak, sonra da araştırma raporunu sümen altına atmak olur. Strateji için en anlamlı sözü Yunus Emre, bazılarına göre de bir Türk bilge kaanı söylemiş: "Göz o ki, dağın arkasını göre; akıl o ki başna geleceği bile!"...
Günümüzde bilgelik bilgiyle oluyor artık. Gözleri tavana dikip, "Olsa olsa..." diyerek değil. Bilgiye ulaşma ise veriden geçiyor. Yani araştırmadan. Araştırma navigasyon aleti, pusula gibidir. Kararı yine kaptan verir. Türkiye'de kaç tane popüler star bu yola başvurmuştur bilemem. Gülben Hanım kendisiyle ilgili çok şey biliyor artık. Algılama araştırması yaptırmayan şirket yöneticilerine duyurulur...
Hayranı olduğum, dostlarıma ikram etmekten onur duyduğum Bebek Badem Ezmesi'ne gelince... Tabii ki marka değildir. Çok değerli bir isimdir ama 'Marka' değildir. Hacı Bekir gibi, Kıyı Restoran gibi, Kanaat Lokantası, Vefa Bozacısı, Hünkâr, Rebul, Koço, Hacı Abdullah, Onbaşlar, Çerkezo, Haci Şakir, Kristal, Kurukahveci Mehmet Efendi, Sultanahmet Köftecisi, Circle d'Orient (Büyük Kulüp) gibi... Bunların hepsi, hani övüne övüne "Başka hiçbir yerde şubemiz yoktur" diye yazanlar da dahil, kendi alanlarında kaliteden taviz vermeden varlıklarını sürdüren yapılardır... Bunlara marka dersek sadece adları milyarlarca dolar eden yüzlerce içecek, giyecek, oto- mobil, bilgisayar, kozmetik, beyaz eşya markalarına, kurumsal markalara ne diyeceğiz?
Marka, kapitalist sistemin, sanayi ve bilgi toplumunun en ileri, en karmaşk çıktılarından biridir. Yukarıda saydığım isimler ise kapitalizm öncesi 'manifaktür' dönemine, ya da feodal ilişkilerin hakim olduğu yapılara ait kurumlar. Onlar Bebek Badem Ezmesi'nin efsanevi sahibesi Sevim Hanım'ın dediği gibi, 'Oldukları gibi kalmayı, yayılmayarak kali- telerini korumayı' seçmiş olabilirler. Saygı duyarım. Eğilirim önlerinde. Benim derdim onlarla değil, eski ekonomik sistem içinde kalmayı tercih etmiş olan bu saygın kurumların ille de marka olduğunu iddia edenlerle. Bu çerçeveden bakıldığında, ileri kapitalizmin gereğini, küresellik dahil tüm vecibeleriyle yerine getiremedikleri sürece sanatçılarımız da marka değildir, futbolcularımız da. Tarkan'ın kendi kokusunun tanıtım toplantısına katılmamış olduğunu hatırlatırım.
Sanatçılarımız marka değiller demek, meşhur değiller demek değildir. Para kazanamazlar demek değildir. Ama sevdiğimiz her şeye marka dersek, işte o zaman marka yaratamayız...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Kristal Elma öldü. Yaşasın Effie!   / 05-12-2004
 Ey CEO'lar markalarıma sahip çıkın!   / 28-11-2004
 Salatalığı görünce tuzluğu alıp koşmamak zor iş!   / 21-11-2004
 Ellerinizden öperim   / 14-11-2004
 Bana kızın, ama dinleyin. İşinize yarar...   / 07-11-2004
 Kotler: "Sıradan reklamlara neden para harcanır ki!"   / 31-10-2004
 Rekabet artık artistik hareketlerde...   / 24-10-2004
 İndeksin yoksa sen de yoksun   / 17-10-2004
 Olacak iş mi Cem Bey...   / 10-10-2004
 Yoka ben geri kafalı bir maço muyum?   / 03-10-2004
İLKER SARIER
Haftanın özeti
Ülkemizde geçen haftanın en önemli...
ALİ SAYDAM
Sevdiğimiz her şey marka değildir
Perşembe akşamı NTV'de...
Fuhuş yaptırıyorsunuz yerimizi boşaltın
Toplu Konut İdaresi, Ataköy C Motelleri işletmecisi Yafes Öztürk'ün...
Huzur veren sanat merkezi
Şehir hayatının bir parçası haline gelen stresten bunalanlar,...
Kusursuz eş ödülü: 10 trilyon
Kusursuz eş ödülü: 10 trilyon
Yargıç, işadamı Ömer Zeybek'in eşini 'kusursuz' bulunca, 10...
Cem Uzan: Çiftlikte bir gece kaldım
Genç Parti lideri Cem Uzan, TMSF tarafından el konulduktan sonra...
IMKB
E: 22,944 D:% 1.16
DOLAR
S: 1,442,000 D:% 0.35
EURO
S: 1,902,000 D:% -0.05
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu