|
|
|
|
|
|
Karım 'erkekten feminist olmaz' diyor ama...
* Bir dönem çok sayıda kadın temalı filmler yaptınız. Tabu sayılabilecek filmlere de imza attınız. Müjde Ar'la Nur Sürer'in aynı yatakta olduğu 'Dul Bir Kadın', 'Düş Gezginleri' gibi filmleriniz vardı. Neden kadın olgusu bu kadar ön plandaydı sizin için? Tabu konu değil aslında. Ben uzun yıllardır kadınların kimlik arayışı üzerine filmler yapıyorum. Bu kimlik arayışı Türkan Şoray, Cihan Ünal'ın oynadığı 'Mine' filmiyle başladı. Çünkü o kasaba çevresinde bir kadının kimlik arayışı ve bireyselleşmesi... 'Bir Yudum Sevgi' köyden gelen büyük kentin varoşlarına yerleşen, orada işçileşen kadının kimlik arayışı... 'Dul Bir Kadın' üst düzey bir elçi karısının kendi çevresi içinde bir kimlik arayışı... 'Adı Vasfiye' kasabalı bir kadının kimlik arayışı.. 'Ah Belinda'... Hepsi ortak kimlik arayışı teması üzerine. Onun için şu amaçla bu amaçla diye bir şey yok, çeşitli sosyal kesimlerde ve sınıflardaki kadınların kimlik arayışı üzerine.
* İyi de neden sizin ilginizi çekiyor bu konu? Kadınlar erkekler gibi birtakım avantajlarla dünyaya gelmiyorlar. Onun için siz daha çok dram yaşıyorsunuz, bizim gibi görsel sanatları yapanların da bakışı drama düşen insanlardır. Kadın bir erkeğe göre çok daha dram kişisi, onun için çok daha filmin ya da tiyatronun malzemesi haline dönüşebiliyor. Ayrıca kimlik arayışı sorunu Türkiye'nin önemli bir sorunu bence. Büyük bir göç olayı var Türkiye'de. Buraya gelen insanlar, ne bileyim gidiyor bir burjuva evine hizmetçi oluyor, orada yeni bir hayat tanıyor. Orospu olan var, yahut bilmem ne olanı var.
* Siz feminist bir erkek misiniz? Eşim 'erkekten feminist olmaz' diyor; herhalde onun dediği daha doğrudur.
* Kadın temalı filmlere yatkınlık duymanızın nedeni olarak 'eşinizi' göstermiştiniz bir ara. Feminist bir eşin (Deniz Türkali) bunda ne kadar katkısı var sahiden? İlgi alanınız zaman içinde değişiyor. Mesela ben Mersin'den geldim. Yani Anadolu'da okudum. Başlangıçta kırsal kesim hikayeleri beni daha çok ilgilendiriyordu. Ama asıl sorunlar büyük kentte yaşanmaya başlandı. E sinema yapan insan, çağını birebir yansıtan insandır. O zaman büyük kentin sorunlarına da ilgi duymaya başlıyorsunuz. Büyük kentin sorunları da bunlar. Kimlik sorunu meselesi benim için çok önemli. Gerçekten Türkiye için çok önemli olduğunu düşünüyorum.
* O zaman bir erkek feministsiniz siz! Teşekkür ederim, bir iltifat bu.
* Ne güzel, çoğu kadın bile bu sıfattan ürküyor halbuki... Kadınların doğal olarak feminist olması lazım. Bazı kadınlar 'ben feminist değilim' diyor, onlara şaşıyorum.
* Şimdi merak ettim, Eğreti Gelin filminde de feminizme atıfta bulunuyor musunuz? Hayır ama kadının savunulması derseniz var. Bir yasak aşk hikayesi var çünkü. Yaş farkı var, sosyal sınıf farkı var.
|
|
|
|
|
|
|
|
|