kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ergun Babahan @ SABAH
 

Otomobil uçar gider

SABAH yazıişleri ekibi olarak Renault'dan başlayan gezilerimiz Fiat, Ford ve dün sabah da Hyundai ile devam etti. Öncelikle şunun altını çizeyim, montaj sanayisi olarak başlayan otomobil, bugün büyük bölümü yerli üretime dayanan bir işkolu olmuş durumda.

SABAH yazıişleri ekibi olarak bir süredir Türk sanayisinin önde gelen firmalarını yerinde ziyaret ediyoruz.
Bu ziyaretlerde otomobil sektörünün özel bir yeri var. Renault'dan başlayan gezilerimiz Fiat, Ford ve dün sabah da Hyundai ile devam etti.
Öncelikle şunun altını çizeyim, montaj sanayisi olarak başlayan otomobil, bugün büyük bölümü yerli üretime dayanan bir işkolu olmuş durumda.
Her biri milyonlarca dolar yatırımla gerçekleştirilmiş bu kurumlar, Türkiye'nin kapılarını serbest rekabete açması sonucu modern tesisler haline dönüşmüş. Tamamında robotların önemli rolü var. Her bir fabrika insanın gururunu okşayacak büyüklük ve görkemde.
İnsanın aklına neden bunca yıl yerli bir marka yaratamadık sorusu gelip takılıyor.
Otomobilde bir markamız yok ancak bu kadar fabrikanın Türkiye'de kurulması sonucu yan sanayide gerçekten büyük bir güç haline gelmeyi başarmış durumdayız.
Sektör tekrar dirildi
Otomobil üretiminin canlanmasının önemi de bir ölçüde buradan kaynaklanıyor. Çünkü yan sanayi ile birlikte bu sektör binlerce kişiye istihdam olanağı sağlıyor.
Otomobil bu yıl altın çağını yaşıyor. 2001 kriziyle durma noktasına gelen sektörde kelimenin tam anlamıyla bir patlama var. Hyundai'de dün aldığımız bilgilere göre, bu yıl Türkiye'de ithal ve yerli toplam 800 bin araç (binek ve ticari) satılması hedefleniyor.
Türkiye'de bu yıl üretilecek binek ve ticari araç toplamının da 750 bini bulacağı vurgulanıyor. Bu rakamın yüzde 70'ten fazlasının ihraç edileceği belirtiliyor.
Rahmetli Vehbi Koç'un Anadol'u ile Türkiye'ye ilk adımını atan sektör, 2004'te yan sanayiyle birlikte 9.5 milyar dolarlık bir ihracat rakamına ulaşacak.
Son iki yılı düşük satışlar, işçi çıkarmalar yüzünden mutsuz kapatan otomobil sektöründe yüzler gülüyor. Çünkü iki yıldır baskı altında tutulan talep, banka kredi faizlerinin de düşmesiyle yeniden hayatiyet kazanmış durumda.
Ağır vergi kâbusu
Ancak sektör temsilcileri bu gerçeğin fazla seslendirilmesini istemiyor. Çünkü "otomobilde işler iyi" dedikçe kafalarına yeni bir vergi inmesinden korkuyorlar.
Bu sektörün temel sorunu yüksek vergiler. Dünyanın hemen hiçbir ülkesinde bu kadar yüksek vergi yok. Orta sınıf otomobillerde otomobilin yüzde 50'sini vergi oluşturuyor.
Lüks otomobillerde anlaşılır bir vergi var. Bu tip otolarda fiyatın yüzde 75'ten fazlası vergilerden oluşuyor.
Sektörün temel isteği, otomobilde vergilerin AB'ye uyumlu hale gelmesi. Dengeleri bozuk bir bütçe alan hükümet, her başı sıkıştığında kaynağı otomobil ve cep telefonundan almaya devam ederse, bu iki sektörün iç pazarda önünün daha da açılması zor görünüyor.
Bin kişiye düşen 69 otomobille dünya sıralamasının çok altlarında yer alan Türkiye'de ihracatın motoru haline gelen bu sektöre el verilmesi, hem yollardaki araç kalitesinin yükselmesi, hem de yeni iş alanları açılması açısından büyük önem taşıyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Uygarlığınız batsın...   / 03-05-2004
 Unutmayın hukuk herkese lazım   / 30-04-2004
 Turizm sezonu açılırken   / 29-04-2004
 Gazeteci ve yolsuzluk   / 23-04-2004
 Biz Türkiye'yiz..   / 22-04-2004
 DGM'lere veda.   / 21-04-2004
 Otomobil uçar gider   / 20-04-2004
 Yeni çağın köleleri   / 19-04-2004
 İstanbul'a acil eylem planı   / 16-04-2004
 Bir tanık aranıyor   / 15-04-2004
ERGUN BABAHAN
Banka-medya-siyaset
SABAH'ta iki gündür okuduğunuz...
ERDAL ŞAFAK
Çözümü zor konu
Hükümet ile YÖK arasında uzlaşma...
AHMET HAKAN COŞKUN
Saç kontrolü, "Hair" filmi vs.
İmam-hatipte okuyordum. ...
MANSUR FORUTAN
"Evladım evleniniz ve çocuk yapınız!"
Yanımdaki yaşlı...
MEHMET BARLAS
Amerikan ittifakı olmadan AB üyeliği fazla anlam...
ALİ KIRCA
Seninle bir dakika...
Türkiye'nin Eurovision tarihiyle,...
SAVAŞ AY
Başbakan eşi demeye bin şahit ister!...
Başlıkta...
ÖMER LÜTFİ METE
Sömürgede ırzın dünü-bugünü
Doksan yıl önce İngiliz...
REFİK DURBAŞ
İstanbul ormanları azalmıyor
SABAH'ın 17 Şubat 2004...
HINCAL ULUÇ
Şimdiki çocuklar harika!..
Gidip Bedri'yi bulalım"...
Herkes kendi yolunda
Herkes kendi yolunda
Divan Başkanı Nasır'ın girişimiyle yapılan toplantıda "Güçlü bir mali...
Bırakır Giderim
Bırakır Giderim
"AIG hisseleri için ayrılan 23 milyon $ transfere verilmezse istifa...
Gizli protokol iddiası
Gizli protokol iddiası
CHP-MSP hükümetinde görev alan Emre, imam hatip liselerinin 30 yıllık...
TÜSİAD: Tasarı karmaşaya yol açar
TÜSİAD: Tasarı karmaşaya yol açar
Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD),...
Acaristan köprüleri attı
Acaristan köprüleri attı
Gürcistan, Acaristan'a ültimatom verip tehdit edince özerk Acaristan...
Ölümcül Kızamık
Ölümcül Kızamık
Kızamık hastalığı geçiren çocukların beynine sızan kızamık virüsü,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.