kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Saydam @ SABAH
 
Yandı gülüm keten helva!
Ben de kendimi girişimçi sanırdım...
Kısa... Kısa...
Önce 6 yaşındakiler anlamalı
Kürşat Bey'in ruh hali...

Yandı gülüm keten helva!

Tanıtım işlerinde şöhretlerden ve onların itibarından yararlanma stratejisinin en başarılı örneği hiç şüphesiz Ana Britanica'nın yıllarca önce yapılmış lansman kampanyasıdır. Son dönemlerin üç başbakanının görüşleri ve tavsiyeleri yer alıyordu o kampanyada: Süleyman Demirel, Bülent Ecevit ve Turgut Özal. Üçü de bu ansiklopedinin dünyanın en saygın kaynak eseri olduğunu ifade ediyorlardı. Kampanya sadece ses getirmemiş aynı zamanda Ana Britanica'nın satış rekorları kırmasını sağlamıştı. Ayşegül Atik ile Ali Atik'in rol aldıkları, kayıtlı ekonomiyi teşvik etmek üzere planlanmış olan "Bir alışveriş, bir fiş" kampanyası bir başka örnek olarak gösterilebilir.
İletişim çalışmalarında şöhretlerden yararlanmak neredeyse insanlık tarihi kadar eskidir. Fakat her şöhret kullanımı, iletişimi hedefine taşır mı taşımaz mı, işte esas soru budur. Çünkü şöhretlerden yararlanmak ucuz bir iş değildir. İletişimin en temel meselesi ise harcanan para ile elde edilen itibar ya da satış arasındaki orandır. Bu terazide ikinci taraf ağır basıyorsa iş başarılı demektir. Ne yazık ki çoğunlukla bu oran ters çalışır. Elde edilen sonuç harcanan paranın yanında devede kulak kalır.
Card Finans reklamını izlerken bunları geçiriyordum aklımdan. Eski adıyla Pop Star yeni adıyla Türk Star'ın jürisinin rol aldığı ve genel olarak 'gıcıklık' teması üzerine kurulu reklamın terazinin neresinde durduğunu tam çıkaramadım doğrusu.
Ahmet San'a 'onun için' yerine 'onüçün' dedirtilmesi, Armağan Çağlayan'ın yemeklere bulduğu bahaneler, Card Finans'a neden Kart Finans denmediği şeklindeki itirazları, Zerrin Özer'in evlere şenlik gülüşü, belli ki kasten 'gıcıklık olsun' ve doğal(!) dursun diye yerleştirilmiş filme. Bu konuda amaca da ulaşılmış. Her izleyen bir şekilde 'kıl' oluyor reklama, ama izliyor tabii ki... Hani o tür yarışma programları için geçerli olan 'love to hate' (nefret etmeyi sevmek) kuralı, burada geçerliliğini korumuş...
Pekiyi bu reklamdan hangi sonuç çıkıyor? Card Finans nesini artırdı bu kampanya ile? İtibarını mı, satışını mı? Yoksa kampanya, jüri üyelerinin şöhretine şöhret mi kattı?
Bu tür durumlarda benim uyguladığım çok basit fakat etkili bir araştırma yöntemi var. Çevremdeki 15-20 kişiye soruyorum. Örneğin, "Türk Star jürisinin oynadığı reklam filminde hangi ürün tanıtılıyor?". Doğru yanıt gelmezse, iş çöktü demektir. Gelirse ikinci soru: "Önümüzdeki günlerde bu ürünü almayı düşünür müsünüz?"... Bu kadar basit... İstenirse bu araştırma ciddi araştırma şirketlerine, çok daha geniş hedef kitlelerle, son derece ekonomik rakamlara da yaptırılabilir. O zaman paranın nereye gittiği daha iyi bilinir.
Başarılı olduğunu tespit ettiğim pek çok örnek var: Hülya Avşar ve Molped, Cem Yılmaz ve Alaturka, Beyaz ve Fanta... Siz de deneyin isterseniz. O ürünlerin hedef kitleleri içine girdiğine inandığınız eşe dosta o basit iki soruyu sorun. Sonucu hemen alacaksınız. Burada başarının sırrı, şöhretin büyüklüğünde değil, iletişimcinin büyüklüğünde yatıyor... Hayatta da öyle değil mi? Araçla amaç birbirine karıştı mı, 'yandı gülüm keten helva'!

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Yorganın altına saklanmamalı   / 25-04-2004
 İnsanın kendi krizini yaratması çok kolaydır   / 18-04-2004
 Bu da dondurmalı kazan-kazan   / 04-04-2004
 Yandı gülüm keten helva!   / 28-03-2004
 Duygu yükü Efes Dark'ı uçuruyor   / 21-03-2004
 Doğru reklamı anlatan bir fıkra ve bir grafik!   / 14-03-2004
 Bazı insanların ismi yeter   / 07-03-2004
 İşte İnsan! İşte reklam!   / 29-02-2004
 Sıkıcı reklamlardan kurtuluş yolu açıldı   / 22-02-2004
 Sen misin yolda kalanlarla alay eden...   / 15-02-2004
ERDAL ŞAFAK
Geçsin günler, haftalar
Cumhurbaşkanı Sezer ile Meclis...
AHMET HAKAN COŞKUN
Mesajları okurken
Sabahın erken saatlerinde bilgisayarı...
MEHMET BARLAS
2'nci Abdülhamid'e "Kızıl Sultan" damgası, Londra ve...
ÖMER ÇELİK
Ya değerler ya barbarlık...
Dünyayı anlamlı kılan şey,...
SAVAŞ AY
Kemale ermiş bir çocuk adam!..
Devletin çok önemli...
REFİK DURBAŞ
SSK'nın sanatçıya yaklaşımı...
Müzik ve Sahne...
NEBİL ÖZGENTÜRK
Dünyayı çocuklara verelim!
Unutulmaz fotoğraflardan biri...
HINCAL ULUÇ
Dağlarına bahar gelmiş memleketimin..
Bu memleketin...
Alex için çalışıyoruz
Alex için çalışıyoruz
F.Bahçe 2. Başkanı Özdemir, "Brezilya'dan transfer çok zor. Ama...
Söke söke
Söke söke
"Hakeme isyan ettim çünkü oğluna zarar verildiğini gören her baba...
Gül'den diplomatik rötuş
Gül'den diplomatik rötuş
Başbakan Erdoğan'ın "Güney Kıbrıs'ı dünya tanımış 'ben tanımıyorum'...
'KKTC ile ilişkilerimiz değişmeyecek'
Dışişleri Bakanlığı'ndan yapılan yazılı açıklamada Kıbrıs Rum...
İngilizler'in utanç fotoğrafları
İngilizler'in utanç fotoğrafları
Irak'ta, ABD askerlerinden sonra İngiliz askerlerinin de işkence...
Sansürsüz basının başarısı
Irak'ta yaşananlar bütün dünyaya İngiltere ve Amerika hakkında...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.