kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Hobi
    Çizerler
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ergun Babahan @ SABAH
 

İslam cumhuriyeti ve reklamlar

Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun, zayıflatıcı krem reklamlarına savaş açmıştı. Bu reklamların devam etmesi gerekirdi ama öyle olmadı. Siz farkında mısınız bilmem ancak bu reklamlar gazete sayfalarından birer ikişer kaybolup gitti.

Şeytan ayrıntıda gizlidir. Bizler genellikle büyük olayları tartışır, ayrıntıları izlemeyi pek sevmeyiz.
Amerika Dışişleri Bakanı Powell'ın Türkiye'yi İslam cumhuriyeti ilan edivermesi gerekli tepkiyi gördü. Bu bir dil sürçmesi miydi, yoksa bilinçaltının dışa vurumu mu bilemiyoruz.
Ancak en yakın müttefiklerinden biri olduğunu ileri sürdüğü Türkiye'yi Pakistan ile aynı kefeye koyan bir dışişleri bakanı ile Amerika'nın işinin dünyada kolay olmayacağı kesin. Bir yanda Bush, bir yanda Powell engin bilgi ve kültürleriyle dünyayı aydınlatmaya devam eder herhalde.
Bu büyük gaf Türkiye'de gerekli tepkiyi aldı ama bizce önemli bir ayrıntı gözlerden kaçtı.
Bu ayrıntı, kadınların çok rağbet ettiği zayıflatıcı kremlerin reklamıyla ilgili.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun kendi eşi ve birkaç yüksek bürokratın eşinin şikâyeti üzerine bu ürünlere savaş açmıştı.
Coşkun'un asıl yakınma konusu, bu ilanların iddia ettikleri işlevi yerine getirmedikleri üzerineydi ama konuşmasını asıl belirleyen temanın bu reklamlarda kullanılan çıplak kadın bedenleri olduğu aşikârdı.
Coşkun, bu reklamları yerden yere vurmakla kalmadı, durdurulmaları için kendi bakanlığına bağlı kurullara başvurdu. Ancak bu talebi kabul görmedi.
Tuhaf bir çıkış hukuk sistemi içinde çözüme kavuşmuştu.
Bu reklamların devam etmesi gerekirdi ama öyle olmadı. Siz farkında mısınız bilmem ancak bu reklamlar gazete sayfalarından birer ikişer kaybolup gitti.
Bir veya iki firma hanımlara iç çamaşırı giydirirken, şikâyete hedef olan ürünün reklamında kadın unsuru bile kalmadı. Firma ürününü tanıtırken kadın figürü yerine krem şişelerini kullanmaya başladı.
Kremler kadınların kalça bölgesini bırakıp yüzüne odaklanmaya başladı.
Bu neyin göstergesi?
Bu Avrupa Birliği'ne iddialı bir şekilde aday olduğunu ortaya koyan Türkiye'nin gerek siyasetçisi, gerek işadamıyla hâlâ Şarklolduğunun bir göstergesi.
Bir bakanın reklama sansür konulması için savaş ilan etmesi, Avrupa ve dünyanın belli başlı firmalarının Türkiye temsilcilerinin de bakanın bir çıkışıyla haklarından hemen vazgeçmeleri, ancak bir Şark ülkesinde olur çünkü.
Hakkını savunamayan, ürününün reklamını Avrupa ülkelerinde olduğu gibi yapmak için direnemeyen bir işadamı anlayışı gerçekten yürek yaralayıcı.
Bu küçücük reklam olayı bile Türkiye'de demokrasinin hâlâ ne kadar köksüz, hak mücadelesi kavramının zihinlerden ne kadar uzakta olduğunun bir göstergesi.
Bütün anlayışını siyasi iktidarla uzlaşma üzerine kurmuş bir girişimci sınıfı, ne kendisine, ne de ülkesine fayda sağlar.
Siyasetçinin her sert çıkışında hukukun belirlediği özgürlük alanını kullanmaktan vazgeçen böyle bir girişimcinin Avrupa kavramı içinde yaşam alanı olamaz.
Avrupa bugün olduğu noktaya geldiyse gerektiğinde buna, gerektiğinde siyasi iktidara kafa tutan bir işadamı sınıfının payı büyüktür.
Türkiye'de ise bu sınıfa, her iktidarla birlikte sağcı, sosyal demokrat, muhafazakâr, liberal gibi etiketleri kolayca değiştiren, darbelere alkış tutan bir kültür egemen.
Böylesi bir anlayış da Türkiye'nin Avrupalı olma mücadelesinin gerçekçiliğine gölge düşürüyor. Oysa Türkiye'yi Batı'ya taşıyacak olan sadece şirketlerinin bilançoları olmayacak.
Türkiye'yi AB'ye bu şirketleri yönetenlerin, sahip olanların demokrasiye gerçekten sahip çıkması, başta kendi hakları olmak üzere temel insan haklarını savunmaları taşıyacak. Yoksa, zengin Arap şeyhliklerinden farkımız olmaz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Yeni çağın köleleri   / 19-04-2004
 İstanbul'a acil eylem planı   / 16-04-2004
 Bir tanık aranıyor   / 15-04-2004
 Orgeneral Özkök'ün verdiği ders   / 14-04-2004
 Denktaş'ın tehlikeli oyunu   / 13-04-2004
 Salih Memecan'la çalışma şansı   / 12-04-2004
 Futbol ve adalet   / 09-04-2004
 Kapıdaki tehlike   / 08-04-2004
 Ver-kurtul etiketi   / 07-04-2004
 İslam cumhuriyeti ve reklamlar   / 05-04-2004
ERGUN BABAHAN
Otomobil uçar gider
SABAH yazıişleri ekibi olarak...
ERDAL ŞAFAK
KKTC egemen mi?
Türkiye'nin dünden itibaren Milli...
AHMET HAKAN COŞKUN
İyi şeyler de oluyor
ANTALYA KAMPI: AKP'nin geçen...
MANSUR FORUTAN
Kredi kartımı tedavülden kaldırdım!
Bahar geldi diye mi...
MEHMET BARLAS
AK Parti, 13 yıl daha iktidardaymış!.
Başbakan Erdoğan,...
ÖMER LÜTFİ METE
Time'ı takbih, Tayyip'i tenzih
TIME dergisinin...
SAVAŞ AY
Mağaradaki balerina ve Batman Valisi!..
Bir süre...
HINCAL ULUÇ
Gazeteciliğin neresindeyiz?..
Düşünebiliyor musunuz,...
Daum'un günahları
Daum'un günahları
Son iki haftada 5 puan kaybeden sarı-lacivertli ekipte Alman hocanın...
O goller yenir mi?
O goller yenir mi?
Rumen teknik adam, başkanın bu sorusuna "Cordoba konsantre olamıyor.
TBMM'de söz düellosu
TBMM'de söz düellosu
TBMM Başkanı Bülent Arınç, Başbakan Tayyip Erdoğan ve CHP...
Erdoğan'dan baraja karşı Türkiye milletvekilliği önerisi
TBMM'deki sempozyum, seçim barajı tartışmasını da yeniden...
'Dahi Türk' ile beyin kanamasına son
'Dahi Türk' ile beyin kanamasına son
Yale Üniversitesi'nde beyin kanaması olarak bilinen 'anevrizma'ya...
Kimsesiz çocuklara yabancı kucak
Kimsesiz çocuklara yabancı kucak
Çocuk Esirgeme Kurumları'nda yaşayan kimsesiz çocuklara başka...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.