Yaşar Gıda Grubu Başkan Yardımcısı Ali Sözen, raf ürünü gıda maddelerinde Avrupa'nın Türkiye'den daha ucuz olduğunu belirterek, "Türk halkı tek avantajı taze sebze ve meyvede yaşıyor" dedi..
YAŞAR Gıda Grubu Başkan Yardımcısı Ali Sözen, Türkiye'de rafta satılan gıda ürünlerinin hâlâ Avrupa ortalamasının üstünde olduğunu belirterek, "Sebze ve meyveden sözetmiyorum, market raflarını kastediyorum. Böyle bakınca Avrupa'da pek çok fiyat daha ucuz. Türkiye'de bir de satın alma gücündeki düşüş var, ikisi biraraya gelince Türkiye pahalı besleniyor" dedi. Arzın talepten hızlı büyüdüğünü, bu nedenle kârlılıkların da düştüğünü anlatan Sözen, "Yabancı yatırımcının gelmesi için kârlılık gerek. Özellikle süt ve ette kârlılığın artması gerek" diye konuştu. 2003 yılında gıda sektöründe yeni ürünlerin piyasaya çıkma hızının ve şirketler arasındaki rekabetin gözle görünür bir şekilde arttığını söyleyen Ali Sözen, şöyle konuştu:
KAR BASKISI ARTTI "Tam bir kapışma yılıydı. Buna bir de kâr baskısı ve liderliği koruma stresi eklendi. Gıdada fiyat artışları enflasyonun altında oldu, sadece ette enflasyona yakın bir artış yaşandı. 2004'ü kestiremiyoruz, tarımsal girdilerin etkili olduğu bir sektörde fiyat artışlarını öngörmek zordur." Yaşar Holding'in gıda grubunu yeniden yapılandırma operasyonunun ilk halkası olan Ali Sözen, Coca Cola'dan transfer edildi. 2002'de gruba katılan Sözen, 2003'te lojistik ağını tek merkezde toplayarak 3 trilyon kâr sağladı. "Su için ayrı, süt için ayrı, et için ayrı kamyon çıkıyordu. Şimdi hepsi birleştirildi" diyen Ali Sözen, 400 milyon ciroya sahip şirkette 2004 yılında da uyduyla depolar arasındaki TIR seferlerini izlemeye hazırlandıklarını söyledi. Sözen, "Kalite ile fark yaratmak artık daha zorlaştı. Çünkü markalar ortalama bir kaliteyi tutturdu. Artık farklılığı, müşteriye yakınlaşma ve pazarlama yöntemlerinizle yapabilirsiniz. Üretime dayalı rekabetten çok üründen değer yaratan pazarlama anlayışı lazım" diye konuştu.
SOĞUK ZİNCİRE İLGİ Yaşar Birleşik Dağıtım Pazarlama'nın 200 milyon dolar cirosu ve 1000'i aşkın soğuk-donuk kamyon filosuyla Türkiye'nin en güçlü dağıtım ağına sahip olduğunu söyleyen Ali Sözen, "Türkiye'nin en büyük 30 şirketi arasındayız. Yaşar Holding'in de en büyük şirketiyiz" dedi. Ali Sözen, sektördeki trendleri ve 2004 beklentilerini şöyle anlattı: "Marketlerin soğuk zincir üzerinden dağıtılan ürünlere ilgisi arttı. Tüketicide de bu konuda duyarlılık oluştu. Enflasyonun düştüğü bir dönemdeyiz artık. Arzın talepten fazla büyüdüğü bir dönemdeyiz. Bütün bunların birleştiği ortamda kaliteyi bozmadan verimlilik artışına yönelmek gerekiyor. Operasyonel kârlar önem kazanıyor ve fiyatlar artırılamayacağı için verimlilik baskı altında olacak."