kapat
29.11.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMI


TURKIYE
DUNYA
POLITIKA
SPOR
MEDYA
SERI ILANLAR
METEO
TRAFIK
SANS&OYUN
ACIL TEL



Bayram-sunnet-karne yoksa, oyuncak da yok

Turkiye'de cocuk basina oyuncak tuketimi yilda 10-12 dolar. Bu rakam AB ulkelerinde 250 dolardan basliyor. Satislar en cok bayram, sunnet ve karne donemlerinde artiyor

Cocuk ihtiyaclari dunyada buyuk bir pazar yaratti. Bu pazar Turkiye'de de gun gectikce buyuyor. Yerli yabanci bircok firma buyuyen bu pazara hizla adim atiyor. Pazarin en cazip urunu kuskusuz oyuncak. Turkiye'deki oyuncak pazarinin buyuklugu 250 milyon dolar civarinda. Nufus yapisina bakildiginda Turkiye'de 0-14 yas arasinda 22 milyon cocuk var. Ve cocuk basina yillik oyuncak tuketimi 10-12 dolar seviyesinde. Bu rakam AB ulkeleri ve ABD'de yilda 250-500 dolar arasinda degisiyor.

Aradaki bu buyuk farki kesfeden yabancilar da solugu Turkiye'de aliyor. Bu firmalardan biri de yaptigi Barbie ve Scrabble gibi oyuncaklarin yaraticisi Mattel. ABD merkezli Mattel'in Dogu Avrupa, Orta Dogu ve Afrika Satis Direktoru Michiel Das, Turkiye'de oyuncak sektorunun cok gelismis oldugunu soyluyor ve soyle devam ediyor "Turkiye cok onemli bir pazar. Pazarda gozle gorulur buyume var. Yaptigimiz arastirmalara gore de Turkiye'de marka bilinirligimiz bir hayli fazla. Ayrica Turkiye'de bulunan Carrefour ve Real gibi perakende satis merkezlerinin bollugu da bizi bu pazarda guclu konuma getiriyor."

ITFAIYECI YERINE ASKER
Turkiye'de 0-3 yas arasindaki cocuklarin oyuncakla oynama oranlanin bir hayli dusuk olduguna dikkat ceken Das, "Avrupa ve ABD'de bu donemde oyuncakla oynama orani cok daha yuksek. Anne ve babalarin cocuklarini oyuncakla oynatmalari konusunda egitmeleri gerekiyor" diye konusuyor ve ekliyor

"Her yasta oyuncak zevkleri degisir cocuklarin. Onlarin da trendleri vardir. Nasil moda her yil degisiyor, biz de bebeklerin kiyafetlerinde oynamalar yapiyoruz. Daha trendy kiyafetlere oncelik vererek cocuklarin dikkatini cekemeye calisiyoruz. Simdi de My Scene diye bir marka yarattik." Deprem ve teror gibi toplumsal olaylarin oyuncak satislarini etkiledigini belirten Das, "Etkilenmeler satislari dusurmuyor. Ancak oyuncak satislarinda degisiklik yaratiyor. Ornegin 11 Eylul teror saldirisindan sonra ABD'de en cok satilan oyuncaklar itfaiyeciler ve lego tarzi insaat oyuncaklari oldu" dedi. Turkiye'de ise asker, tufek gibi oyuncaklarin tercih edildigini belirten Das, soyle devam ediyor "Bazi donemlerde satislar inanilmaz artiyor. Turkiye'de 3 ayda oyuncak satisi yuzde 60 artti. Ozellikle bayramlarda buyuklerin elini optukten sonra alinan paralar oyuncaga yatiriliyor. Ama nedense 23 Nisan'da satislarimiz artmiyor. Yaz aylarinda yapilan sunnetler ve karne donemleri de satislarimizi tetikleyen digerunsurlar. Avrupa ve ABD'de de yeni yilin yaklasmasi nedeniyle satislar yuzde 70 artis gosterdi."

PSIKOLOGLARDAN YARDIM ALIYORUZ
Michiel Das, Mattel'in yillik gelirinin 5 milyar dolar civarinda bulundugunu soylerken, oyuncak isinin aslinda cok ciddi bir sorumluluk oldugunu da belirtti. Bir oyuncagin arastirma ve gelistirme asamasinin tam 2 yil surdugunu ifade eden Das, "Sadece ABD'de Ar-Ge'de 100 kisi calisiyor.

Cok uzun bir surecten geciriliyor oyuncaklar. Yuzde 100 dogru yapmak zorundasiniz.

Yoksa inanilmaz tazminatlar odemeye mahkum olabilirsiniz. Bu ozellikle ABD icin gecerli. Psikologlarla calisarak oyuncaklarin cocuklari nasil etkileyecegini de ogreniyoruz. Ayrica oyuncaklari test eden gruplarimiz var. Bunlar sayesinde cocuklarin dunyasina girebiliyor ve nelerden hoslandiklarini anliyoruz. Bir de global isteklere cok dikkat ediyoruz" diyor.

Global isteklere dikkat ederken her ulkenin kulturunu incelediklerini belirten Das soyle konusuyor "Oyuncak reklamlarini her ulkenin kendi kulturu belirliyor. Ornegin Suudi Arabistan'da daha farkli tanitimlar yapiyoruz. Bizde her cesit oyuncak var."

Irem OKUMUS


Haberleri gazete sayfasi goruntusunde okumak icin
SABAH e-Medya"ya tiklayin

<< Geri don Yaziciya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
hibe destekler

Sari Sayfalar
GreenCard
TEMA

Copyright © 2003, MERKEZ GAZETE DERGI BASIM YAYINCILIK SANAYI VE TICARET A.S. - Tum haklari saklidir