kapat
02.11.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 HYDEPARK
 ANKETLER
 SİNEMA
 SANAT
 MODA
 KİTAP
 MÜZİK
 TARİH
 GURME
 GEZİ
 OTOMOBİL
 YAT&TEKNE
 HIGH-TECH
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 CANLI
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Boğazımıza takılmadan geçti

Varyag'ın bir sonraki durağı Çanakkale Boğazı. Bu geçişte gemiye 7 römorkör eşlik edecek.Ukrayna'nın Çin'e eğlence gemisi olarak sattığı Varyag, böylece sahillere toplanan İstanbullular'ın huzurunda en keskin virajı aldı
Çin Halk Cumhuriyeti'nin, Ukrayna'dan satın aldığı donanımsız yüzer kütle Varyag, İstanbul Boğazı'ndan kazasız belasız geçti! 3 yıldır "ne zaman geçecek" "nasıl geçecek", "İstanbul sallanacak mı", "kaza olacak mı", "deniz taşacak mı", "gemiler batacak mı?" gibi sayısız soruyu akla getiren Çinliler'in eğlence gezegeni, Boğaz'ı 6 saatte kat ederek yolculuğunu tamamladı.

07.00'DE GÜNAYDIN TÜRKİYE
Varyag dün sabaha karşı saat 05.00'te, Karadeniz'deki uluslararası sulardan yola çıktı ve Boğaz'a yaklaşma yeri olan 2.5 mile hareket etti. Türk karasularına sabah saat 07.00'de giren Varyag'a, Boğaz geçişinde aktif rol alacak 4 römorkör halat attı.

Diğer bot ve römorkörlerin pozisyon almalarının ardından Varyag saat 08.50'de İstanbul Boğazı'na giriş yaptı. Saat 09.35'te, 2.7 mil hızla Boğaz hattında ilerlemeye başladı; saat 10.45'te 'geçiş noktası 2' olarak adlandırılan Garipçe Poyraz Hattı'ndan geçti ve Sarıyer'e doğru ilerledi.

ZOR HAT: AŞİYAN-KANDİLLİ
İstanbul Boğazı'na girişinin ardından yaklaşık 3.5-4 deniz mili hızla seyreden yüzer kütle, riskli yerler arasında bulunan Büyükdere-Umuryeri'ne 3.5 saatte vardı. Burada 4 deniz mili hızla 85 derecelik rota değiştirdi ve ilk riskli dönüşünü başarıyla gerçekleştirdi.

Saat 12.20'de, Kandilli Burnu'nu görür görmez 86 derecelik Yeniköy dönüşüne başlayan ve hızı 3.8 milden 2.8'e düşürülen Varyag, geniş açıyla ve yumuşak bir şekilde dönüşü gerçekleştirdi. Yüzer kütle Varyag'ın Yeniköy geçişi, saat 12.32'de tamamlandı.

Yüzer kütle, boğazın Kanlıca'dan itibaren başlayan en dar bölgesine saat 12.50'de ulaştı. 65.5 metre yükseklikteki Fatih Sultan Mehmet Köprüsü altından 12.5 metrelik mesafeyle geçiş yapan Varyag, 700 metreyle boğazın en dar noktası Aşiyan ile Kandilli arasına da saat 13.25'te 2.5 deniz mili hızla giriş yaptı. Varyag, uzmanlarca en riskli yer olarak tanımlanan bu bölgeyi yaklaşık 15 dakikada, hiçbir problemle karşılaşılmadan geçti.

4 KRİTİK NOKTA KORKUTTU
Tabii Varyag bütün bu "numaraları" yaparken meraklı gözler de onu izliyordu. Dürbününü kapan kıyıya koştu, 1'inci ve 2'nci köprülerin trafiği tıkandı. Köprülerde araçlarından inenler fotoğraf makineleriyle bu anı görüntülemeye çalıştı.

Boğaziçi Köprüsü altından 12 metre mesafeyle geçen Varyag, Sarayburnu'ndaki riskli bölgeyi atlattıktan sonra saat 14.45'te İstanbul Boğazı'ndan geçişini tamamladı.

Toplam 5 saat 55 dakika süren bu yolculuk süresince, 4 noktada heyecanlı anlar yaşandı. Kandilli, Kuruçeşme, Boğaziçi Köprüsü altı ve Kız Kulesi açıklarında, Varyag'ın kıç kısmı kıyıya doğru kaçtı. Ekipler tehlikeyi büyümeden önledi.

Hasılatı 2.2 trilyon
Dev yüzer kütlenin Boğaz'- dan geçişinde kullanılan römorkör ve diğer deniz araçları için Türkiye Denizcilik İşletmeleri'ne 800 bin, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü'ne de 640 bin dolar olmak üzere toplam 1 milyon 440 bin dolar (yaklaşık 2.2 trilyon lira) ödendiği açıklandı. Yetkililer bu paraların geçişten önce tahsil edildiğini söyledi.

60 gün sürecekti
15 aydan beri Danimarka'dan ITC firmasının römorkörlerine bağlı olarak Karadeniz'de dolaşan Varyag en keskin virajı dün döndü. Bu zorunlu seyahatin günlük 8 bin dolar maliyeti olduğunu hatırlatan ITC yetkilileri, "Kabus bitti" açıklamasını yaptılar. Ukrayna'dan yola çıktığında "60 gün sonra Çin'e varır" denilen yüzen dev kütle, inşası tamamlansaydı 2 bin 500 personel ve 35 savaş uçağına evsahipliği yapacaktı.

3 YILLIK MACERADAN SONRA GEÇEBİLDİ
Ukrayna'da, 1988 yılında uçak gemisi olarak kızağa konulan Varyag, Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra Karadeniz Filosu'nun paylaşımında Ukrayna'ya bırakıldı. Varyag, daha sonra Çin Halk Cumhuriyeti'ne, "Santone" adlı özerk bir adada bulunan küçük bir turizm firması tarafından eğlence gemisi yapılmak üzere satıldı.

Türk Boğazları'ndan Varyag'ın geçişi için ilk girişim, Ukrayna tarafından 1998 yılında yapıldı. Geçiş için 4 kez talepte bulunan Ukrayna'nın istekleri teknik heyet raporlarına dayanılarak reddedildi.

Varyag'ı satın alan Çin'in yüzer kütleyi boğazlardan geçirmek için başvuruda bulunmasıyla birlikte "geçer mi geçmez mi" tartışmaları da başladı. Türk ve Çin heyetleri arasında sürdürülen görüşmelerin sonunda Çin, Türkiye'nin "2 yıl süreli 1 milyar dolar teminat mektubu verilmesi" talebini kabul etti. Ayrıca, geçişin güvenli yapılabilmesi amacıyla 20 maddelik isteklerin de kabul edilmesiyle Varyag'a yeşil ışık yandı.



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
HAFTANIN SOYLEŞİSİ
SABAH'ın Demokrasi Kürsüsü'nde sizde sesinizi duyurun

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır