kapat
28.07.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor

banner
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

www.euronet-tr.com
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

banner
 

İki kriz arası kral oldu


Zorlu Holding 1994'te Vestel'i aldığında yılda 400 bin TV üretiyordu. Vestel şimdi ayda 500 bin TV üreten ve 2005'te 6 milyar dolar ihracat hedefleyen bir dünya devine dönüştü
Vestel'in temellerini bir zamanların hızlı sanayi ve medya patronlarından Asil Nadir atmıştı. Ancak Nadir'in Türkiye'de başlayıp İngiltere'de zirveye çıkan işadamlığı serüveni sona erince Vestel de 1990'lı yıllarda artık tükenme noktasındaydı.

Taki Zorlu Holding'in sahibi Ahmet Nazif Zorlu tarafından 1994'te satın alınıncaya dek. Zorlu, yılda sadece 400 bin adet televizyon üreten Vestel'i 8 yılda zirveye çıkarmayı başardı. Öyle ki, 2000 yılının en büyük 500 şirketi arasında Vestel, ihracat dalında 548.5 milyon dolarla önceki yılın şampiyonu OYAK-Renault'yu geride bırakarak birinci oldu. Bütün bunlar diğer şirketlerin gelişimine bakıldığında kısa bir sürede oldu.

2005'TE 6 MİLYAR $ İHRACAT
Zorlu Grubu, bu başarının gururunu çalışanları ve kamuoyu ile paylaşmak için dün bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıda konuşan Zorlu Holding ve Vestel Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, 2005 yılı için Vestel Şirketler Grubu'nun 6 milyor dolar ihracat ve 8 milyar dolar ciro hedeflediğini belirtti. Zorlu sözlerine şöyle devam etti: "1994'te Vestel'i satın aldığımızda 100 milyon dolar ihracat hedeflemiştik. Bunu gerçekleştirdik. 1997'de hedefimizi 1 milyar dolara çıkardık. Kimse inanmadı. Bunu da gerçekleştirdik. 8 yılda geldiğimiz noktaya baktığımızda 2005'te 6 milyar dolarlık ihracat hiç de hayal değil."

REEL SEKTÖRE İLGİ YOK
Türkiye'nin krizden tek çıkış noktasının ihracat, üretim ve istihdam olduğuna dikkat çeken Zorlu, reel sektörün desteklenmediğinden de şikayet ederek şunları söyledi:

"6 sene önce fabrikalardan transferler vardı. Özel sektör yatırım, istihdam yapıyordu. Şimdi maalesef reel sektör ne iş yapar bilmiyorlar. Aylardan beri 'reel sektöre, ihracata bakacağız.' Hâlâ bakacaklar. İnancımızı kaybetmedik."

Vestel İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül de "Ne yaparsan yap dünyaya satacak şekilde yap" kuralı ile çalıştıklarını ve bunda da başarılı olduklarını söyledi. Vestel'in beyaz eşyada da atak yaptığını, bu yıl üretilecek olan 460 bin buzdolabının yüzde 70'inin ihraç edileceğini anlatan Yüngül, önümüzdeki yıl için üretim hedeflerinin de 950 bin olduğunu söyledi.

Dalgalı kur herkesi vurdu
Ahmet Nazif Zorlu, dalgalı kurun çok fazla kesimi vurduğuna işaret ederek, şunları söyledi: "1999'un gerisine dönmemiz lazım. Çünkü dalgalı kurun ne zaman, nasıl vuracağı, vurduğu zaman ne yaptığı malum ve bu siyasilere kalmıştır. Artık bir yerde birşeyin noktalanmasında büyük fayda var. Bu sabit kur olmaz da enflasyona göre hesap edilebilir. Türkiye bugün halihazırda iterek gidiyorsa, bunu da özel sektör sayesinde gerçekleştiriyor. Eğer kendi başına bırakırsan, biraz destek vermezseniz, o TIR geri kayarsa, ne olacağını herkes biliyor." Zorlu, Reel Sektör Rehabilitasyon Fonu girişiminin de olumlu olduğunu ifade ederek, "Sanayinin sıkıntısını görmezlikten gelirseniz, özel sektörü iterken destek vermezseniz takati tükenir, o TIR'ın altında kalır ve kaos o zaman başlar"dedi.


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır