kapat

21.03.2001
Anasayfa
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Limasollu
Magazin
Sabah Künye
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2001
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Finansbank
THY Öksüzzede
Hükümet, acil önlemler paketinde THY'ye kendi fiyatını belirleme hakkı tanıyacağını açıkladı. THY hemen zam izni istedi. Ulaştırma Bakanı Öksüz ise "olmaz" dedi

Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz ile THY yönetimi arasında 2000 yılı ağustos ayında çıkan zam kavgası kuruma pahalıya patladı. Ağustos ayından beri zam talepleri Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz'den geri dönen THY'ye bu inat 13 trilyon liraya patladı.

2000 yılı içerisinde toplam zararının 50 trilyonun üzerinde çıkması beklenen THY'nin Mart başından itibaren Öksüz'ün önünde bekleyen yüzde 30'luk zam talebi bulunuyor. Ekonomiden Sorumlu Devlet Bakanı Kemal Derviş'in "THY'nin iç piyasadaki biletlere tavan konulup zarara sokulmasının savunulur tarafı yoktur ve buna son verilmelidir. Ödeme gücü yüksek kesimleri destekleyip, maliyeti topluma ödetiyorsunuz" açıklamasına karşın Öksüz'ün sessiz kalması dikkat çekiyor. Derviş, bir kaç gün önce Sivil Havacılık Yasası'nda değişiklik yaparak THY'nin iç hat bilet fiyatlarını belirlemek için Ulaştırma Bakanlığı'ndan izin alma hükmünü kaldıracağını resmen açıkladı.

ZARAR 50 TRİLYON
2000 yılında 15 günde bir Öksüz'e zam talebiyle ilgili rapor yollayan THY yönetiminin umudu Derviş'in ekonomi paketi içerisinde yer alan yasal düzenlemede. Sözkonusu düzenlemeyle birlikte Sivil Havacılık Yasası'nda yer alan "Taşımacılık tarifeleri Ulaştırma Bakanlığı'nın onayı ile yürürlüğe girer" maddesinin kalkması ile birlikte THY fiyatlarını kendi ayarlayabilecek. Dalgalı kura geçiş ile birlikte dövizde yaşanan artış zamların yağmur gibi yağmasına neden olurken THY de iç hatlarda yüzde 30'luk zam için Ulaştırma Bakanlığı'ndan izin istedi. THY tarafındanUlaştırma Bakanlığı'na gönderilen yazıda daha önceden birikmiş zam taleplerine de dikkat çekilerek, "Söz konusu zamların yapılmaması durumunda zararımız büyüyecektir. Son kriz ile birlikte ortada enflasyon hedefi filan kalmamıştır" denildi.

THY yetkilileri Bakan'a ilettikleri raporda sırf bu yüzden 13 trilyon liranın üzerinde zarar ettiklerini ve izin çıkmadıkça bu zararın giderek büyüdüğüne dikkati çektiler.

Bayram sonrası yüzde 30'luk zamma izin çıkmasını bekleyen THY'nin bu beklentisi boş çıktı. Ancak siyasi çekişmenin yarattığı bu kavganın bilançolara yansıması 13 trilyon lira olarak hesaplanıyor. 2000 yılının ilk üç ayında 14 trilyon lira düzeyinde bir zarar açıklayan THY'nin giderlerindeki artışı fiyatlarına yansıtamamasının da etkisi ile yıl sonu zararının 50 trilyon liranın üzerinde çıkması bekleniyor.

10 yıl önce yüzde 1.5 gibi bir oranın halka arzından sonra özelleştirme kapsamına alınan THY'nin bugün için Ulaştırma Bakanlığı ile tarifelere onay vermek dışında herhangi bir ilgisi bulunmuyor. THY en son Şubat ayının ikinci yarısında yüzde 9.82 oranında fiyat artışı izni almıştı. THY zam onaylarını 15 gün gecikmeli uygulayabiliyor.

Hangi siyasi kararlılık?

Derviş acil önlemler paketini açıkladı. Hükümet "arkasındayız" mesajı verdi. Pakette THY'ye kendi fiyatlarını belirleme izni verileceği ve bu konuda yasa çıkarılacağını duyurdu. THY haklı olarak şu soruyu soruyor: Madem bir ay sonra yasa çıkacak ve fiyatları biz belirleyeceğiz, neden hâlâ bizim zam talebimiz yerine getirilmiyor? Sırf zam yapmadığımız için 13 trilyonluk gelir kaybına uğradık. Hükümet artık kararını vermeli; fiyat farkını THY, Türk toplumu ve yatırımcı mı ödeyecek yoksa maliyet artışına THY bileti alan mı katlanacak?

Hacer GEMİCİ


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır