kapat

29.01.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Bir inat uğruna
Denizcilikte kural, küçük geminin büyük gemilere yol vermesi şeklinde. Şehir Hatları'nın kaptanı bu kurala uymayınca kaza meydana geldi...

DENİZCİLİKTE temel kurallardan birisi manevra yeteneği yüksek olan küçük tonajlı gemilerin büyük tonajlı ve manevra yeteneği düşük olan gemilere zorluk çıkarmaması yönünde. Özellikle transit gemilerin yoğunluğunun fazla olduğu İstanbul Boğazı'nda bu kurala uymak hayati önem taşıyor... İşte önceki akşam Boğaz'da meydana gelen kazaya, bu kurala uymayan Şehit İlker Karter isimli vapurun Yüksel Altınbaş isimli kaptanı yol açtı...

ROTA KAVGASI
YÜKSEL Kaptan'ın gelen Ukrayna bandralı Aleksandr Alzhankin adlı yük gemisini görmesi ve buna rağmen yol kesmeyip, "Geçerim" demesi ile meydana gelen kaza dün Beyoğlu Adliyesi'ne taşındı... Yüksel Altınbaş, Ukrayna bandralı geminin kaptanını rotasından çıkıp seyretmekle suçladı ve şunları söyledi: "Benim rotama girip üzerime doğru geliyordu.. Kurtaramadım" dedi.

Deniz trafiği kuralları çok basit
DENİZDE seyir uzaktan bakanların sandığı gibi karmaşık bir iş değildir. Deniz trafiğinde kaideler herkesin anlayacağı, unutmayacağı kadar basit ve mantıklı olarak düzenlenmiştir.

KIRK yıla yakın bir süredir denizlerde gezen biri olarak bütün bu basitliğe rağmen meydana gelen kazaları gerçekten de şaşkınlıkla karşılıyorum. Hele hele sis ve tipi gibi görüşü zorlaştıran tabiat şartlarının da bulunmadığı durumlarda!..

ÖNCE denizlerdeki bir iki prensibi söyleyelim:

* Denizlerde gemiler sancaklarında gördükleri diğer gemilere yol verirler. Yani bir gemi senin sağ tarafından geliyorsa yol onundur.

* Arkadan gelen gemi, yetiştiği geminin rotasına girmez.

* Küçük tekneler, manevra gücü daha kısıtlı olan büyük teknelere çapariz verecek (zorluk çıkaracak) şekilde seyredemezler.

* İstanbul ve Çanakkale boğazları SEPERASYON BÖLGESİ ilan edilmiştir. Buradaki gemiler rotalarını en kısa şekilde seperasyonu (ayrımı) dik geçecek rotada belirlerler.

BOĞAZLARDAKİ şehir hatları gemileri büyük çoğunlukla bu yukardaki kaidelere uyarlar. Bazı durumlarda gemilerle telsiz irtibatı kurduklarına da şahit olmuşuzdur.

Bütün bunlara rağmen kaza nasıl olur dersiniz: "teknik arızalar dışında" bazı kaptanlar, inatla transit gemilerin önüne çıkarlar. Transit geminin de yol vermeyeceği veya veremeyeceği tutar. Sonrası!..

SONRASINDA biz gazeteciler sizlere mal ve can kaybı ile biten kaza haberleri vermek zorunda kalırız. Turgay Noyan !


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır