kapat

05.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
inter merkez
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.

Kaptanların kaygıları (1)

BOĞAZ trafiğini denetleyecek sistem, kuruluş aşamasında. Ancak Anıtlar Kurulu, İstanbul Boğazı'nın 6 noktasına yüksek kulelerin inşa edilmesine karşı çıktı. Boğaz'ın 1. derece SİT alanı olduğunu vurgulayan Kurul, öngörünüme duvar örülemeyeceğini belirtti, vetosunu koydu. Son sözü, Amerika gezisini tamamlayarak Türkiye'ye dönen Başbakan Ecevit'in söyleceği kaydediliyor.

KILAVUZ kaptanlar da sistemin bazı sakıncalarına ve eksikliklerine dikkat çekiyor. Türk Kılavuz Kaptanları Derneği eski Başkanı Aykut Erol, derneğin Internet'teki sitesinde okuduğum makalesinde ilginç görüşler ortaya atıyor.

AYKUT Kaptan, Boğaz'a kurulacak sistemin ana tarama aygıtı VTS'nin 5 millik görüş menziline sahip bulunduğunu belirtiyor ve diyor ki:

"5 mil yeterli ve güvenceli bir mesafe değil. Trafiğin kapanması veya benzeri bir durumda, 5 milde trafik şeridine girmiş gemiye VTS herhangi bir talimat veya tavsiye iletemez; iletse de uygulanamaz. Kaza olasılığı doğar. İstanbul Boğazı için güvenceli ve yeterli mesafe 20 mil olmalı."

VTS'nin Boğaz yaklaşımlarını ve Marmara'daki trafik ayrım şeritlerini denetleme kapasitesine sahip bulunmadığını savunan Aykut Kaptan şöyle devam ediyor:

"TÜRKİYE Boğazları Tüzüğü'nde yeralan ve mutlaka denetlenmesi gereken hiç bir demir yeri, bu sistem tarafından denetlenemeyecektir. Çünkü kurulacak sistem Marmara Denizi'ni kapsamıyor. Oysa demir yerlerinin hemen tamamı Marmara'da. Bunlar denetlenmediği zaman, Marmara'daki olası büyük kazalardan Boğazlar'ın da etkilenmesi, büyük tehlikelerle yüzyüze gelinmesi kaçınılmazlaşır."

BOĞAZ'da değil ama, Boğaz'ın hemen girişinde, yani "Boğaz yaklaşımı"nda meydana gelen İndependenta faciasının yarattığı korkunç ekolojik ve ekonomik sorunlar dün gibi hatırımızda; İstanbul havaya uçmanın eşiğine gelmişti. Marmara'yı da içermeyen bir "tarama-denetleme" mekanizması galiba, tartışmaya oldukça açık.

KILAVUZ kaptanların kaygılarını aktarmayı yarın da sürdüreceğim.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır