Mine ŞENOCAKLI
Anadolu'nun kaplanlarından öyle çok söz edildi ki, her kentin kendi "aslan"ı unutuldu. Oysa en yoksulundan orta hallisine, her kentte Türkiye'nin devlerinin yan gözle bile bakamayacağı şirketler ve markalar var.
Üç gün boyunca sıraladık: Konya'nın Kongaz'ı, Ersu'su ve Zade'si, Tokat'ın Dimes'i, Çankırı'nın Türkmen'i, Karaca'sı, Demir Akü'sü, Kars'ın Figaro'su, Paşa'sı, Manisa'nın Üçel'i, Yonca'sı... Bugün de, "kara" talihiyle ünlü Zonguldak ilinin yüz akı Çanakçılar var sırada.
Kıbrıs Barış Harekatı'nın yapıldığı 1974 yılı. Biri Sümerbank'ın olmak üzere iki ayrı porselen tesisi var. Zonguldak Gökçebey'de Tahir Çanakçı ve oğulları, mozaikten tuvalet taşları ve su depoları üretip satmaya karar verirler. O günlerde, kömürün aydınlık yüzünün kararacağını, maden ocaklarında çalışan sayısının 45 binlerden, 15 binlere kadar ineceğini ve yeni üretim sahaları açılması gerektiğini öngören Tahir Bey'in temellerini attığı Çanakçı Grubu, bugün 18 ülkeye ulaşan ihracat potansiyeli ile dünya firması olmaya doğru koşuyor. Tam kapasite çalıştığında yılda 30 milyon dolarlık ciro ile 10-12 milyon dolar ihracat potansiyeli bulunan şirketin en büyük hedefi ise, Zonguldak halkının işsizlik sorununa bir nebze olsun çözüm üretebilmek.
Babaları Tahir Çanakçı'nın vefatından sonra, aynı misyonu devam ettiren oğulları Mithat ve Mehmet ile torunu Sezai Çanakçı'nın önderliğinde üretim yapılan Gökçebey'deki tesislerde bugün 500 kişi çalışıyor. Hedef önümüzdeki yıl istihdam sayısını 1000'e ulaştırmak. Fabrika Müdürü Erol Arat, üretim kapasitenin, 1999 sonu itibariyle 500 bin adetten 1.5 milyona çıkartılacağını söylüyor.