Muammer ÖZDEMİR
mozdemir@sabah.com.tr
Bir yayın düşünün ki, neredeyse sınırsız miktarda yazı ve görsel malzemeyi bütün dünyaya ulaştırıyor. Yenilemek ve güncellemek gerektiği takdirde her an bunu yapabiliyorsunuz. Tabi en önemlisi de bunun için cebinizden beş kuruş çıkmıyor.
Böyle bir yayın var. İnternet'te Web yayıncılığı aslında hiç maliyeti olmayan bir şey değil. Eğer yaptığınız iş çok hassas ve önemliyse, örneğin elektronik ticaret yapmayı istiyorsanız, o zaman burada sözü edilen bedava Web hizmetlerinin yanına bile yanaşmamalısınız.
İşin içine para ve hassas veriler girdiği için güvenli bir site oluşturmalı, profesyonelce hizmet veren kurumlardan yardım almalısınız. Ama daha amatör yaklaşıyorsanız, örneğin yazdığınız öyküleri, anılarınızı, çektiğiniz fotoğrafları yayınlamak, bilgi birikiminizi başkalarıyla paylaşmak istiyorsanız, en güzeli bedava web sayfası barındırma hizmeti veren servislere başvurmak.
Bu işten kârları ne?
Peki ama bu adamlar neyin hatırı için bedava hizmet veriyor diye soracak olursanız cevabı çok basit. Para kazanıyorlar. Sizin sayfalarınızın üstüne bir iki santimlik bir bant koyup oraya reklam alıyorlar. Bu da toplamda çok para ediyor.
Birkaç yıl önce bedava Web sayfası servisi vermeye başlayan Geocities şimdi dev bir şirket oldu ve Yahoo tarafından satın alındı. Aynı şekilde bir başka büyük şirket olan Lycos, bedava Web hizmeti veren Tripod'u tam 4 milyar 200 milyon dolara satın aldı. Bütün bunlar rekabeti kızıştırdı, artık firmalar ekstra hizmetler de vermeye başladılar. Örneğin canlı görüntü ve ses yayını da yapmanıza izin veriyorlar. Sayfanıza reklam koyma biçimleri farklı.
Geocities, TheGlobe ve Tripod servislerinde pop up tabir edilen, yani sayfanıza girildiğinde kullanıcının ekranında bir başka küçük reklam penceresi açılıyor. Kullanıcı istemezse o pencereyi kapatabiliyor. Diğerlerinde ise sayfanızın üstünde banner adı verilen bir reklam bandı çıkıyor ve kapatılamıyor. Sizin sayfanız ne kadar çok ziyaretçi çekerse hizmeti veren kurum da o kadar çok para kazanıyor. Ama ne reklamı geleceğine siz karışamıyorsunuz, vermek istediğiniz mesaja çok zıt bir reklam denk gelirse sineye çekiyorsunuz.