kapat

28.07.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Ford Otosan'ın uzay üssü
Temeli büyük tartışmalarla atılan Ford'un 650 milyon dolarlık fabrikasının yüzde 80'i tamamlandı. Yüksek teknoloji transferine sahne olan fabrika Koç Grubu'nun 2000'deki en yeni fabrikası olacak

Türkiye'yi ilk global ölçekli otomotiv tasarımıyla tanıştıran Ford Otosan hummalı bir çalışma temposuna girdi. İstanbul'daki "Dizayn Stüdyosu"nda tasarımı hala sır gibi saklanan yeni aracın tasarım ve geliştirme çalışmaları sürerken, bir yıl önce temeli atılan İzmit'teki fabrikada yüzde 80 oranında tamamlandı.

Çevreye olan duyarlılığını göstermek için Türkiye'nin ilk su bazlı boyahanesini kurmaya karar veren Ford Otosan, en son teknolojiyle kurulmuş olan Almanya'daki Audi fabrikasının boyahanesini yapan Alman Eisenmann firmasıyla çalışıyor. Proje aşamasında 550 milyon dolarlık yatırımken yeni teknolojilerin de getirtilmesiyle 650 milyon dolara çıkan İzmit'teki fabrikadaki 4 ana binadan 3 tanesi tamamen bitirildi. Ford Otosan Genel Müdürü Ali İhsan İlkbahar, Genel Müdür Baş Yardımcısı Mark Schulz ve diğer üst düzey yöneticilerle, İzmit'te yapımı devam eden fabrikayı önce helikopterle yukarıdan, sonra da inşaat alanında gezdik.

Kazığa 15 milyon $
Üretim için geri sayımın başladığı "Yeni bin yılın fabrikası" nın inşaat alanına 30 bin kazık çakıldı. Aslında uzunlukları toplamı 300 kilometreyi bulan ve herbiri 8-9 metre uzunluğundaki kazıklardan bu kadar çok kullanılacağını Ford Otosan yetkilileri de tahmin etmemişti. Ali İhsan İlkbahar, "Sadece 15 milyon dolar bu işe harcandı. Zemin çok yumuşak olduğu için mecburduk. Bir arsa parası kadar para harcandı" derken kazık işinin sürpriz geliştiğini kabul etti.

İnşaatta 1500 kişi
2000 yılında deneme üretiminin başlayacağı fabrikada ikinci araç üretimi de 2001 yılında başlayacak. Fabrika inşaatında yaklaşık 1500 kişi çalışıyor.

Dünyanın bir çok ülkesinde Ford'un yeni yatırımlarının sorumluluğunu yürüten ve son olarak Türkiye'deki projenin başına getirilen Mark Schulz ise her hafta bir gününü fabrika alanında geçiriyor. Fabrikanın belirlenen takvime uygun olarak tamamlanması için çalışan Mark Schulz'un çevre konusundaki duyarlığı ise fabrika inşaatında çalışanları şaşırtıyor. Son olarak Mark Schulz, ağaçların ilaçlanmasına karşı çıkarak, "Bırakalım öyle kalsın, ilaçlama canlıları öldürüyor" demiş. Ford, 1600 metrekarelik bir alanda arıtma tesisi kuruyor. Tamamlandığında arıtılmış suda balık yetiştirilmesi planlanıyor.

Fabrika için en yüksek teknoloji
Ford Otosan, çoğunluğunu Türk mühendislerin oluşturduğu Dizayn Stüdyosu adı verilen merkezde yeni bir model geliştiriyor. Stüdyo'nun içinde çok kısa bir gezi yapmamıza izin veren Ford Otosan'ın Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Jon Trautman, "Araçla ilgili herhangi birşey görmeniz mümkün değil. Gizledik" dedi ancak Ford'tan Türkiye'ye transfer edilen yüksek teknoloji hakkında bilgi vermeyi ihmal etmedi.

Merkez'de çalışan sayısı 58'den 220'ye çıkmış. Mühendislerin bir bölümü ise hâlâ Amerika'da teknoloji geliştirmeye devam ediyor. Mühendisler Aralık'ta dönüyor. Türkiye'ye ihraç edilen teknoloji sayesinde, Ford ilk kez Türkiye'de bir çok testin bilgisayarlı ortamda gerçekleştirilmesine öncülük ediyor. Bu merkez, geliştirmekte olduğu yeni araçla dev üreticilerin Ar-Ge'siyle boy ölçüşmeye hazırlanıyor.

Bilgisayarlı similasyon sayesinde, daha önce tamamı prototipler üzerinde yapılan araştırmalarda azaltılmış. Bu Ford'a büyük bir tasarruf sağladı. Bir prototipin 200 bin dolara malolduğu düşünülecek olursa, yeni projede 400 yerine sadece 140 tane prototip kullanacak olması maliyeti azalttı. Böylece prototiplere 80 milyon dolar yerine sadece 28 milyon dolar harcandı. Ürün geliştirmedeki mühendisler her türlü çarpma testi, ön süspansiyon, arka, yakıt, egzos sistemi, pedal grubu, tamponlar ve koltuklar da dahil olmak üzere aracın bir çok parçasının testini bu merkezde yapıyor.

Süper bilgisayarlar
Değeri en az 1 milyon dolar olarak bilinen ve Pentagon'da kullanılan "Süper Bilgisayarlar" da Ford mühendisleri tarafından kullanılmaya başlandı. Ancak bunun maliyeti sıfır. Çünkü, Ford Otosan, bu bilgisayarlara Ford'un Detroit'teki merkezine özel hattan bağlanarak kolayca ulaşabiliyor. Türkiye ile Amerika arasındaki saat farkını da lehlerine çeviren Ford ve Otosan, artık ertesi güne yetişmesi gereken bazı projeleri Türkiye'ye göndermeye başladı. Ford'un üreteceği yeni araca yan sanayi de parça üretecek. Ancak yan sanayi firmaları özenle seçiliyor. Ford'un bilgisayar destekli projesinde şimdiden Döktaş, Bosch ve Hema Hidrolik yer almış.

Otoda kapasite kullanımı yüzde 28
Türk otomotiv sektörü yılın ilk yarısında 151 bin 358 adetlik üretim gerçekleştirdi ve kapasitesinin yüzde 33.2'ünü kullandı. Otomobilde kapasite kullanımı yüzde 28.2'de kaldı. Sektörün yıllık 690 bini oto olmak üzere, toplam 911 bin 577 adetlik üretim kapasitesi var. 100 bin adet üretim kapasiteli Toyotasa 4375 adet oto üreterek, yüzde 8.8'lik kapasiteye ulaştı. Opel'de kapasite kullanımı yüzde 13.6, Hyundai Assan'da yüzde 16.5 oldu. Tofaş, kapasitesinin sadece yüzde 22.8'inden yararlanırken, 30 bin Megane Wagon ihraç eden Renault ise kapasite kullanımında yüzde 66'yla üçüncü oldu. Anadolu Isuzu, 3687 adetlik üretim ve yüzde 98.3'lük en yüksek kapasite kullanım oranına ulaştı. Karsan ise 4911 adetlik üretim ve yüzde 89.3'lük kapasite kullanımıyla ikinci sırayı aldı.

ŞELALE KADAK


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır