kapat

21.04.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Çok geç kaldılar
ABD, Boeing 737 pilotlarını, uçağın dümen sistemindeki arızalardan kaynaklanan kazalara karşı yeniden eğitime aldı

Trakya uçağının düşüşüyle birlikte Türkiye'nin gündemine yerleşen Boeing 737 uçaklarındaki dümen sistemi bozukluğu uçakların yaratıcısı ABD'yi harekete geçirdi.

Pilotların, 737'lerin dümen sisteminde meydana gelen ve anlaşılamayan bozuklukların birçok kazaya yol açtığına dair birkaç ay önce hazırladıkları rapor üzerine yeniden eğitim çalışmaları başladı. 737 pilotları kaza anındaki durumla başa çıkabilmek için eğitime alındı.

Yaklaşık 4.5 yıl önce, esrarengiz bir şekilde düşen ve 132 kişinin hayatını kaybetmesine yol açan Pittsburgh faciasından sonra yapılan araştırmalar Boeing 737 uçaklarında dümen bozukluğu ihtimalini ortaya çıkarmıştı. Ancak Boeign yetkilileri uzun süre bozukluğun dümen sisteminden kaynaklandığını kabul etmediler. Buna rağmen geçen yıl Federal Havacılık Dairesi (FDA) Boeing 737'lerin dümen sisteminin 2000 yılına kadar değiştirilmesini istedi. Şimdi ise FDA tüm pilotları uçak simulatörlerinde eğitiyor. Onlarca pilot uçuş sırasında 737'nin dümen sisteminde meydana gelebilecek ani bir kilitlenme olasılığına karşı yapılması gerekenleri öğreniyor.

Smilatörde ter döküyorlar

Smilatöre giren pilotların büyük bölümü başlarına ne geleceklerini bildikleri halde ilk denemelerinde başarısız oldular. Dümendeki arıza anında uçağın burnunu düz tutmayı beceremeyen ve çakılmasını önleyemeyen pilotlar birkaç kez similatöre girmek zorunda kalıyor.

Ulusal Ulaşım Güvenlik Yönetimi (NTSB) ise pilotların eğitiminin yeterli olmadığını belirterek, kazalara yol açan dümenlerin yeniden tasarlanmasını önerdiler. Bu sayede hidrolik sistemlerden biri bozulursa, diğeri sayesinde uçuş güvenlikle yapılabilecek. NTSB yetkilileri "Smilatöre giren pilot başına ne geleceğini biliyor. Ancak gerçek uçuş sırasında uçak dümen sistemi kilitlendiği zaman panik yaşayabilir" yorumunu yapıyorlar.

Amerika'da şu ana kadar Boeing 737'lerin ancak üçte birinde gereken dümen sistemi değişiklikleri yapılabildi.

Çok iyi uçak ama...
Bu konuda, USA Today gazetesine açıklama yapan pilotlar ise, 737'lerin çok iyi uçak olduğunu, kullanılmasının çok keyifli olduğunu vurgulayarak, "Dümen arızası uçağın iyi taraflarını bir anda silip atmamalı" görüşünü savunuyorlar.

Gazeteye konuşan her biri 60 bin kilometreden fazla uçmuş olan altı 737 pilotu şimdiye kadar hiçbir ciddi arıza ile karşılaşmadıklarını belirttiler.

ABD pilotlar Birliği Güvenlik yetkilisi kaptan pilot Terry Mcvenes, "737'ler son derece rahat ve güvenli uçaklardır. Türbülans ve kötü hava koşullarına karşı verilen komutları çok çabuk yerine getirirler. Ancak herşeye rağmen dümen sisteminden çıktığı sanılan esrarengiz kazalar, uçağın kalitesine büyük gölge düşürmektedir" dedi.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır