|
|
|
|
Türkiye'nin ulusal kimlik meselesi
ADEM SÖZÜER Tamam da hocam, bir vatandaşımıza "Hangi ulustansın?" diye sorulduğunda ne diyecek? Türkiye'nin de yurtdışında işçileri var; Almanya geçmişi var, "Alamancılık" diye bir söz söyleniyor. "Alamana" diye bir kimlik olur mu? Sanki Türkiyelilik kavramı ile Türklerin Avrupa'ya, olan ilişkisine indirilecek biçimde bir "Alamancılık'a dönüştürülmeye çalışılıyor. Türkiyelilik kelime olarak da uymuyor. Nasıl yapacağız bunu? Son zamanlardaki tartışmalarda şöyle bir endişeyle karşılaşıyor insanlar: "Türk kimliği vardır, Türk ulusu kimliği vardır ve Türkiye Cumhuriti vatandaşların tümünü kapsar." Ancak bazı insanlar da diyor ki "Ben Kürdüm". Acaba Kürtler de kendilerini Türklere göre mi tanımlıyor? Kürtler hep birtakım kültürel haklarını, birtakım zorlamalarla elde ederlerse, bu daha sonra kendi kaderini tayin hakkı gibi taleplere mi dönüşecek? Bu ilişkiyi tartışmamız lazım. Bu Türkiye'nin önemli bir sorunu. Türk milleti diyoruz, hiçbir sıkıntı çekmiyoruz diyoruz ama Türk milleti derken bazı insanlar kendilerini bunun dışında görüyorlarsa ne olacak?
NİLÜFER NARLI Bakın buna da komünal kompleks diyebilirim, bir gruba karşı kendini tanımlama... Türkiye'deki yurttaşların bazıları Kürt kökenli, bazıları Çerkez, Laz. Bu kimliklerin yok sayılması sorunu artık karşımıza çıkmıyor. Ayrıca AB'ye uyum yasaları ile yapılan yeni hukuki düzenlemelerle farklı dillerin konuşulması, yayın yapılması, bu dillerin eğitiminin yapılması gibi bu konudaki kısıtlamalar da giderildi. Muhtelif etnik kimliklerin ifade edilmesi ve rahatlatılması için bireysel haklar çerçevesinde çalışmalar yapılması son derece yararlıdır. Ayrıca çoğulcu demokrasi de bunu gerektirir.
ADEM SÖZÜER Hoşgörüye ve diyaloga dayalı bir tutumun, kültürel haklan ve kültürel kimliklerini benimseyen bir tavrın, çatışmayı engelleyeceğini söylüyorsunuz...
NİLÜFER NARLI Evet, çatışmayı engelleyici ama çatışma çözmede yardımcı olacaktır.
|
|
|
|
|